Full version: Svensk Kassaservice
kristerh
Nu gör posten det de varit ute efter hela tiden nämligen att lägga ner kassaservicen eller hette det kassa service wink.gif.
Först hette det att de ville att kunderna skulle använda internet och automat tjänster, sedan när kunderna sviker så gnäller de över att de inte har kunder. Dessutom har de ju höjt avgifterna så kraftigt att ingen vill använda deras tjänster längre.

jag tycker synd om alla som är beroende av den kassa servicen,
fast de kanske blir bättre när någon livsmedelsbutik eller bensinstation tar hand om betalningarna.
krister
Sulawesii
Jag har full förståelse för att det blir så.
På "min" stormarknad har vi en kassaservice och det är sällan de har kunder där. Det måste bli dyrt för dem!
fruberglund
De säljer ju inte ens frimärken wacko.gif
Eva i Skåne
Kunderna sviker har dom mage att kalla det. mad.gif

Dom har ju själv börjat med att jaga bort sina kunder
*Felix matte*
En enda gång har jag besökt den kassa servicen... kostade 25 kronor att betala syrrans pg ... har hört att det numera kostar 40kr ohmy.gif
Vem tror de ska betala såna summor bara för att få betala en räkning eller lösa ut postgiroutbetalning mad.gif
Undras hur det funkar i grannländerna... med post och betalningar unsure.gif
ingrid fuxwall
Själv tillhör jag de beroende, min bank har inte kontor, enda möjligheten att utan kostnad ta ut eller sätta in pengar finns hos Kassa servic så jag ser fram mot en framtida lösning och om inte mister den banken en kund.

ingrid
LadyG
Det kommmer snart att kosta 47:- stod det på en skylt utanför, när jag gick förbi igår...

Tur att man har Internet.
Lady Hamilton
CITAT (LadyG @ 02-12-2005, 22:10)
Det kommmer snart att kosta 47:- stod det på en skylt utanför, när jag gick förbi igår...

Tur att man har Internet.

Men du kan ju ändå inte komma åt kontanter den vägen sad.gif .............
Pirum
Helt otroligt, och helt väntat.

Jag känner ingen alls lust att betala räkningar "i livsmedelsaffären". Tycker inte de erfarenheter jag har av post från livsmedelsaffärer är förtroendeingivande.
Allis
Det finns ju postgiro och bankomater om man ska ha kontanter. Eller betala med kort
Hannele
CITAT (kristerh @ 02-12-2005, 15:06)
Nu gör posten det de varit ute efter hela tiden nämligen att lägga ner kassaservicen

Vad gör man där??
Man kan inte köpa frimärken och inte betala räkningar... wacko.gif
cic
Men frimärken kan man ju köpa i vilken kiosk/bensinmack/mataffär som helst.. Vad är problemet?

Betala räkningar.. Gör ni fortfarande det "manuellt? Inget bankgiro eller internetbank? blink.gif
Castea
CITAT (cic @ 03-12-2005, 01:01)
Betala räkningar.. Gör ni fortfarande det "manuellt? Inget bankgiro eller internetbank? blink.gif

Nej, jag betalar allt via internetbank sedan många år tillbaka. Dock har jag en vän som verkligen skulle uppskatta om Svensk Kassaservice finns kvar i framtiden. Han har nämligen dyskalkyli, d v s väldigt svårt för siffror - både att förstå logiskt samt visuellt (ser siffrorna i en stor klump bara, på samma sätt som en dyslektiker ser bokstäver). Så han behöver den servicen som Svensk Kassaservice kan erbjuda, han går dit och får hjälp med alla räkningar. Internetbank med koder att komma ihåg, kontonummer att minnas, långa rader med siffror på inbetalningskorten.... nej, sådant klarar han inte som dyskalkylektiker.
Hannele
CITAT (cic @ 03-12-2005, 01:01)
Betala räkningar.. Gör ni fortfarande det "manuellt? Inget bankgiro eller internetbank?  :blink:

Ja, men det finns några få räkningar, typ medlemsavgifter, kåravgifter och liknande,
som man ska betala manuellt, för att kunna visa kvitto.

Men dem kan man inte helelr betala på Kassaservice.. wacko.gif
Vad gör man där??
cic
CITAT (Castea @ 03-12-2005, 02:01)
CITAT (cic @ 03-12-2005, 01:01)
Betala räkningar.. Gör ni fortfarande det "manuellt? Inget bankgiro eller internetbank?  :blink:

Nej, jag betalar allt via internetbank sedan många år tillbaka. Dock har jag en vän som verkligen skulle uppskatta om Svensk Kassaservice finns kvar i framtiden. Han har nämligen dyskalkyli, d v s väldigt svårt för siffror - både att förstå logiskt samt visuellt (ser siffrorna i en stor klump bara, på samma sätt som en dyslektiker ser bokstäver). Så han behöver den servicen som Svensk Kassaservice kan erbjuda, han går dit och får hjälp med alla räkningar. Internetbank med koder att komma ihåg, kontonummer att minnas, långa rader med siffror på inbetalningskorten.... nej, sådant klarar han inte som dyskalkylektiker.

Men jag är helt övertygad om att en bank kan hjälpa honom. Dom har fortfarande kontor. (Fast man vet ju inte hur länge det blir heller..)
kristerh
CITAT (Hannele @ 03-12-2005, 10:32)
Ja, men det finns några få räkningar, typ medlemsavgifter, kåravgifter och liknande,
som man ska betala manuellt, för att kunna visa kvitto.

Men dem kan man inte helelr betala på Kassaservice.. wacko.gif
Vad gör man där??

men är det inte det man skall göra där wink.gif betala räkningar wink.gif
jag har inte varit i nån av deras ställen på flera år eftersom jag betalar via närtet. Men nog kan man väl betala räkningar där, mot en skyhög avgift förståss.
Jag tänker mest på pensionärerna, det är väl mest de som handlar med kassaservice, för att hämta ut pensionen mm.
krister
cic
CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 10:54)
Jag tänker mest på pensionärerna, det är väl mest de som handlar med kassaservice, för att hämta ut pensionen mm.
krister

Med risk för att bli tjatig.. Det finns väl fortfarande massor av banker..? rolleyes.gif sleep.gif
*Felix matte*
Javisst kan man väl betala räkningar på Svensk Kassaservice smile.gif
*Felix matte*
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:07)
CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 10:54)
Jag tänker mest på pensionärerna, det är väl mest de som handlar med kassaservice, för att hämta ut pensionen mm.
krister

Med risk för att bli tjatig.. Det finns väl fortfarande massor av banker..? rolleyes.gif sleep.gif

Javisst finns det bankkontor men många gamlingar har inte konto på banken, de hämtar ut sin pension 1ggr/mån och betalar samtidigt sin hyra och andra räkningar.
Många gamla litar inte på och vill inte att andra har hand om deras pengar. Säkrare att ha allt hemma. smile.gif
cic
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 11:10)
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:07)
CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 10:54)
Jag tänker mest på pensionärerna, det är väl mest de som handlar med kassaservice, för att hämta ut pensionen mm.
krister

Med risk för att bli tjatig.. Det finns väl fortfarande massor av banker..? rolleyes.gif sleep.gif

Javisst finns det bankkontor men många gamlingar har inte konto på banken, de hämtar ut sin pension 1ggr/mån och betalar samtidigt sin hyra och andra räkningar.
Många gamla litar inte på och vill inte att andra har hand om deras pengar. Säkrare att ha allt hemma. smile.gif

Ok.. Jag trodde faktiskt inte att det fanns "några sådana" människor kvar.. Alltså lägga-pengarna-i-madrassen-människor..
kristerh
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:12)
Ok.. Jag trodde faktiskt inte att det fanns "några sådana" människor kvar.. Alltså lägga-pengarna-i-madrassen-människor..

Jodå gamlingarna är bra på det, sen fins det ju invandrare som pga att de inte fått svenskt personnr inte kan öppna konto, så de är ju oxså tvugna att gå till den kassa dyra servicen.
krister
*Felix matte*
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:12)
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 11:10)
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:07)
CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 10:54)
Jag tänker mest på pensionärerna, det är väl mest de som handlar med kassaservice, för att hämta ut pensionen mm.
krister

Med risk för att bli tjatig.. Det finns väl fortfarande massor av banker..? rolleyes.gif sleep.gif

Javisst finns det bankkontor men många gamlingar har inte konto på banken, de hämtar ut sin pension 1ggr/mån och betalar samtidigt sin hyra och andra räkningar.
Många gamla litar inte på och vill inte att andra har hand om deras pengar. Säkrare att ha allt hemma. smile.gif

Ok.. Jag trodde faktiskt inte att det fanns "några sådana" människor kvar.. Alltså lägga-pengarna-i-madrassen-människor..

Dom är nog ganska många än idag... det är bara vi som använder internet och autogiro mm som tror att "alla gör det" tongue.gif smile.gif
netaave
Har precis haft diskussionen om Svensk kassaservice med min man som ännu envisas med att betala på pg, och tar ut pengar på kassaservice trots att han har både betal- och bankomatkort.

Jag anser att han inte följer med i utvecklingen och är snudd på en bakåtsträvare.
Jag kan förstå om 80-åriga Agda förfasar sig över nedläggningen hon kanske inte har någon dator elller kan inte hantera en sån.
Men min man tillbringar nästan all sin lediga tid vid en av våra 7 datorer, och kan ändå inte fixa sina bankärenden. *suck*
cic
CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 11:14)
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:12)
Ok.. Jag trodde faktiskt inte att det fanns "några sådana" människor kvar.. Alltså lägga-pengarna-i-madrassen-människor..

Jodå gamlingarna är bra på det, sen fins det ju invandrare som pga att de inte fått svenskt personnr inte kan öppna konto, så de är ju oxså tvugna att gå till den kassa dyra servicen.
krister

Ja jösses! ohmy.gif Det hade jag ju inte tänkt på! ohmy.gif Man måste ju ha svenskt personnummer för att få ett konto... huh.gif

Fast jag fick hämta ut pengar för inte så längesen på Föreninssparbanken, men jag har inget konto där. Så pengar kan betalas ut på andra ställen än "posten"/kassaservice.
kristerh
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:18)
Fast jag fick hämta ut pengar för inte så längesen på Föreninssparbanken, men jag har inget konto där. Så pengar kan betalas ut på andra ställen än "posten"/kassaservice.

Men tar inte de oxså betalt om du inte har ett konto?
krister
cic
CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 11:20)
Men tar inte de oxså betalt om du inte har ett konto?
krister

Nä det gjorde dom inte.
*Felix matte*
Jag är kund på Föreningssparbanken och kan inte ta ut pengar utan avgift... alltså om jag får pengar med pg-anvisning (heter det så?).. däremot kan jag ta med pengakvittot och de sätter in pengarna på mitt konto avgiftsfritt.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 11:25)
däremot kan jag ta med pengakvittot och de sätter in pengarna på mitt konto avgiftsfritt.

så är det nog på de flesta banker, att om du sätter in pengarna från girot på ett konto hos dem så kostar det inget.
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 03-12-2005, 11:44)
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 11:25)
däremot kan jag ta med pengakvittot och de sätter in pengarna på mitt konto avgiftsfritt.

så är det nog på de flesta banker, att om du sätter in pengarna från girot på ett konto hos dem så kostar det inget.
krister

Nordbanken tog för 3 år sedan ut avgift även när dottern skulle sätta in stipendiepengarna på kontot... enda sättet att slippa avgift var om hon hade öppnat eget Postgirokonto mad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (netaave @ 03-12-2005, 11:18)
Har precis haft diskussionen om Svensk kassaservice med min man som ännu envisas med att betala på pg, och tar ut pengar på kassaservice trots att han har både betal- och bankomatkort.

Jag anser att han inte följer med i utvecklingen och är snudd på en bakåtsträvare.
Jag kan förstå om 80-åriga Agda förfasar sig över nedläggningen hon kanske inte har någon dator elller kan inte hantera en sån.
Men min man tillbringar nästan all sin lediga tid vid en av våra 7 datorer, och kan ändå inte fixa sina bankärenden. *suck*

Nu heter jag inte Agda och har inte fyllt 80, riktigt än i alla fall men det var först i år som jag började betala räkningar via nätet, tyckte det verkade så osäkert wub.gif

Men när dottern satt här och betalade sina så tyckte jag det verkade så praktiskt och så för nästan exakt ett år sedan - dec 04 hjälpte hon mig att betala via sitt konto och så gick jag till kassa service och satte in pengar på hennes konto smile.gif
Sedan dess sköter jag det själv men från ett konto som enbart har pengar när det ska dras, alltså inte lönekontot.

Själv använder jag mig/använde mig, ofta av kassaservice, var jag tvungen när jag skulle ha ett kvitto på insatta pengar och det får man ju inte om man betalar via giro.

Och varje gång jag besöker det omtvistade stället så har det varit lång kö, men jag bor ju på landet
*Felix matte*
Jag har aktiverat Internetbank så sent som i sepptember i år smile.gif
och jag måste säga att jag ångrar min feghet att inte ha tagit det redan för länge sedan. Så enkelt det är att betala räkningar.. jag matar in direkt när räkningen kommer och det dras vid förfallodatum. Lika lätt är det att föra över pengar mellan egna konton och föra över till andras (presenter) biggrin.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 20:30)
Jag har aktiverat Internetbank så sent som i sepptember i år smile.gif
och jag måste säga att jag ångrar min feghet att inte ha tagit det redan för länge sedan. Så enkelt det är att betala räkningar.. jag matar in direkt när räkningen kommer och det dras vid förfallodatum. Lika lätt är det att föra över pengar mellan egna konton och föra över till andras (presenter) biggrin.gif

Måste skriva
" Håller med - att jag inte gjorde det för länge sedan, är ju så enkelt!"
*Felix matte*
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-12-2005, 20:35)
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 20:30)
Jag har aktiverat Internetbank så sent som i sepptember i år smile.gif
och jag måste säga att jag ångrar min feghet att inte ha tagit det redan för länge sedan. Så enkelt det är att betala räkningar.. jag matar in direkt när räkningen kommer och det dras vid förfallodatum. Lika lätt är det att föra över pengar mellan egna konton och föra över till andras (presenter) biggrin.gif

Måste skriva
" Håller med - att jag inte gjorde det för länge sedan, är ju så enkelt!"

Känns skönt att man inte var ensam "antikvitet".. som barnen brukade säga laugh.gif
*Felix matte*
Tjäna pengar... lite knäppt tycker jag men... rolleyes.gif
Pirum
Jag är "datanörd" sedan många år...har varit på internet sedan 1993, och haft glasögon tjocka som coca-cola-bottnar...jag borde alltså vara en stor vän av dessa internettjänster.

Men, se det är jag INTE. Jag har sagt upp internetbank, och tycker illa om självbetjäning i matvarubutiker. En orsak är att jag inte tycker om att ge ut information om mina köpvanor (ja, jag är paranoid... wink.gif ), men dels tycker jag inte om på det sätt vi mer eller mindre tvingas över till självbetjäning, samtidigt som priset hela tiden höjs för dem som "inte hänger med". Har även sagt upp betalkort och bankomatkort... Försöker ändå klara mig med små utgifter, enda räkningen jag har är nästan hyran, typ.

Tycker det är djupt tragiskt att gamla fina pålitliga Postverket så brutalt nedslaktats sad.gif

Jag vill ha en riktig post!

Visst finns fortfarande banker kvar på mindre orter. Men i min gamla hemkommun, vilken det är låter vi vara osagt -det finns långt över hundra liknande-, så kan jag jämföra situationen för 15 år sedan med den nu :

Då : 7-8 bankkontor i de 4 centralorterna. 6 bankomater. 4 postkontor.
Idag : 4 små bankkontor, 4 bankomater (varav 2 på samma plats), 1 (litet) postkontor och en kassaservice. Av de 4 centralorterna har 3 bankkontor, 2 av dem har bankomat. Post finns i småbutiker på centralorterna, men kassaservice finns endast på 1 ställe i kommunen. Det här är en __STOR__ försämring för alla utan bil. Ja, alla som inte utan vidare kan ta sig 2 mil för att betala en räkning. Finns 2 rätt stora orter i kommunen där det inte längre finns bankomat. Bara att köra 2 mil för att få ut kosing. Självklart måste därmed många ha pengar hemma. Inbrotten har ökat kraftigt.

Usch, nu blev jag långrandig. Men, jag är ledsen, jag kan inte ha samma förtroende för att Konsum kan hantera mina post- och betalärenden. Posten hade skicklig personal, personalen i matbutiker är skicklig på mat, inte på post. Ett par gånger har jag själv fått ändra frankeringen på vanliga utrikesbrev, eftersom de satt på fel. En glömde prioritaire-märket. Vet ej om det behövs iofs. En kompis fick en räckning istället för insättning. Det ena med det andra. Bättre förr.
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 03-12-2005, 20:43)
Känns skönt att man inte var ensam "antikvitet".. som barnen brukade säga laugh.gif

En "antikvitet" till - började också betala mina räkningar via internet nån gång sept-okt i år. Jättebekvämt, visst, men så stor skillnad tycker jag inte det är. Innan dess satte jag mig ner en gång i månaden och skrev en betalningsorder till bankgirot och så var det klart. Tyckte det var himla enkelt också.
Posten slutade jag anlita när dom började ta betalt för allt.
Anki
ejjan
Läste att Svensk kassaservice får 400 miljoner i statlig bidrag
och det är bara 1 % av sveriges befolkning som använder det...
Pengarna kan väl användas till nåt bättre...

För min del kan de lägga ner med en gång, men det är kanske lätt för mig att säga som bor i en stad, med utagsautomater och affärer överallt.

Betalar allt via min bank på nätet. Om nån klubb eller så vill ha kvitto på betalningen ánvänder jag bara utskrift av den sidan, det har alltid funkat.
titti49zon6
Jag tycker att internetbanken fungerar helt perfekt
När jag får en räkning är det bara att mata in den,mindre risk att man glömmer det är ju bara att mata in bet.datum
Medlemsavg. eller andra som inte har OCR är det bara att skriva avs. eller kund/fakturanr -dra ut en kopia om någon frågar efter det
Helt perfekt när man handlar över internet både i Sverige och utomlands om man använder E-kort ingen kan då länsa mitt konto
Smidigt att föra över pengar från olika konton och man kan följa inbetalningarna och hålla koll på vad som finns på ens eget konto
En som är helnöjd.
Posten däremot kan man glömma det gäller även paketservicen måste stå i matkön för att få ut paket eftersom dom inte har någon speciell kassa för det
Tur att man inte beställt något via postorder till jul
kristerh
CITAT (Pirum @ 04-12-2005, 02:13)
Jag vill ha en riktig post!

Tycker de styrande på posten skall göra ett studiebesök i spanien wink.gif
där delar de ut posten 2ggr om dagen och även på lördagarna.
Dessutom är portot ca hälften av vad vi i sverige har.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon