Full version: Viljan är stark
Rossi
Inte för att jag egentligen har några problem med vikten men jag hade föresatt mig att inte äta något godis fram till jul. Jag vet ju att det kommer att bli mycket choklad och julgodis ändå framåt helgerna.

Idag på jobbet hade vi lite julpyssel och jag visste att det skulle serveras fram gotteskålar. Jag hade sagt till mig själv att inte ta något godis utan hålla mig till clementinerna och kanske någon pepparkaka.

Men vem är först med att öppna choklad-asken och sen mumsa i sig flest bitar tror ni?! Känner ni igen er?

Jag kan vara väldigt ståndaktig om jag sätter den sidan till men ibland förstår jag mig inte på mig själv.

Känner ni igen er?
netaave
Oh ja då!!
Latmask
Tyvärr alldeles för väl. sad.gif

Och jag borde verkligen stå emot. Jag är inte jättestor, men sannerligen inte jätteliten heller. huh.gif

Men första tanken är "äh, bara en, vad spelar det för roll".

Andra tanken är: "Äh, nu harjag ju redan förstört det, så nu kan jag frossa och sen skärper jag mig nästa gång".

Om man åtminstone kunde stanna efter tanke 1... wink.gif
Rossi
Skönt att höra att det finns fler ....

Själv behöver jag inte gå ner i vikt men jag har börjat tänka mer och mer på vilken näring jag får i mig. Har läst att just den biten är inte jätteviktig innan man är 40 - kroppen klarar sig ändå - men efter 40 är det betydligt viktigare att man får i sig alla komponenter. Och det är ju så att efter några chokladbitar så är i alla fall jag sannerligen inte sugen på frukt och grönsaker.
pejori
det finns flera wub.gif wub.gif
kristerh
.....många fler ohmy.gif
krister
Anki på Öland
CITAT (Rossi @ 06-12-2005, 18:58)
....... men efter 40 är det betydligt viktigare att man får i sig alla komponenter.

Problemet är väl egentligen inte att man inte får i sig alla komponenterna, problemet är att man får i sig alldeles för mycket av vissa komponenter............. laugh.gif
Anki
*Felix matte*
Ikväll är jag såååå¨åå sugen på praliner och har inte kommit ihåg att köpa hem några sad.gif hittade bara Marabou 70% choklad sad.gif
Jag tillhör den lyckliga skaran som kan stoppa i mig hur mycket choklad som helst utan att vågen ändrar siffror biggrin.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 06-12-2005, 20:24)
Jag tillhör den lyckliga skaran som kan stoppa i mig hur mycket choklad som helst utan att vågen ändrar siffror biggrin.gif

Somliga verkar ha xtra bra gener rolleyes.gif
jag har inte fått godisätarutanattgåuppivikt genen laugh.gif
krister
Rossi
CITAT (Felix matte @ 06-12-2005, 20:24)
Ikväll är jag såååå¨åå sugen på praliner och har inte kommit ihåg att köpa hem några sad.gif  hittade bara Marabou 70% choklad  :(
Jag tillhör den lyckliga skaran som kan stoppa i mig hur mycket choklad som helst utan att vågen ändrar siffror biggrin.gif

Fast det jag pratade om nu var ju inte vikten utan hur det ser ut INNE I dig ....

Jag har en bekant som är trådsmal och hon kan också äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt och det brukar hon få höra av bekanta men hon säger också som så att inte kan hon äta vad hon vill - hon måste ju tänka på de inre organen, näringen och hälsan också.

Man ska inte döma hunden efter håren ... smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 06-12-2005, 20:35)
Fast det jag pratade om nu var ju inte vikten utan hur det ser ut INNE I dig ....

Jag har en bekant som är trådsmal och hon kan också äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt och det brukar hon få höra av bekanta men hon säger också som så att inte kan hon äta vad hon vill - hon måste ju tänka på de inre organen, näringen och hälsan också.

Man ska inte döma hunden efter håren ...  :)

Jo tack... det ser bara bra ut inne i mig biggrin.gif förutom mina sjuka lungor förståss.
Tror faktiskt att vi människor har olika gener som styr vårt välbefinnande. Lika mycket som jag tror på att inte tänka för mycket på att alltid "vara till lags" och följa satta normer.
T.ex Kolesterolvärdet, det var en Japansk (tror jag) läkare som kom på att "detta specifika värde är det rätta".
Därom tvista de lärde... vet vi idag.
Boxer
CITAT (Rossi @ 06-12-2005, 18:16)
Känner ni igen er?

Absolut inte! *ljuger*
mamamaggan
CITAT (Felix matte @ 06-12-2005, 21:26)
CITAT (Rossi @ 06-12-2005, 20:35)

Fast det jag pratade om nu var ju inte vikten utan hur det ser ut INNE I dig ....

Jag har en bekant som är trådsmal och hon kan också äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt och det brukar hon få höra av bekanta men hon säger också som så att inte kan hon äta vad hon vill - hon måste ju tänka på de inre organen, näringen och hälsan också.

Man ska inte döma hunden efter håren ...  smile.gif

Jo tack... det ser bara bra ut inne i mig biggrin.gif förutom mina sjuka lungor förståss.
Tror faktiskt att vi människor har olika gener som styr vårt välbefinnande. Lika mycket som jag tror på att inte tänka för mycket på att alltid "vara till lags" och följa satta normer.
T.ex Kolesterolvärdet, det var en Japansk (tror jag) läkare som kom på att "detta specifika värde är det rätta".
Därom tvista de lärde... vet vi idag.

Generna är ett sk-t rent ut sagt!

För en del spelar det som sagt var ingen roll hur noga de sköter sig. De ser ändå förskräckliga ut inuti.

Verkar som att ju äldre man blir desto fler otrevliga ärftligheter dyker det upp.
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 21:35)
Verkar som att ju äldre man blir desto fler otrevliga ärftligheter dyker det upp.

60... och du?
mamamaggan
53 men känner mig som 65 emellanåt ( när jag inte känner mig som ett barn i trotsåldern)
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 21:41)
53  men känner mig som 65 emellanåt ( när jag inte känner mig som ett barn i trotsåldern)

laugh.gif wub.gif .. trotsåldern... där hälsar jag också på då o då tongue.gif
mamamaggan
CITAT (Felix matte @ 06-12-2005, 21:57)
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 21:41)
53  men känner mig som 65 emellanåt ( när jag inte känner mig som ett barn i trotsåldern)

laugh.gif wub.gif .. trotsåldern... där hälsar jag också på då o då tongue.gif

Tror att man kommer närmare och närmare en andra trotsålder med åren! Man sk-ter mer och mer i vad andra tycker och tänker och gör som man vill, eller hur?
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 22:02)
Man sk-ter mer och mer i vad andra tycker och tänker och gör som man vill, eller hur?

Absolut wub.gif
mamamaggan
CITAT (Felix matte @ 06-12-2005, 22:06)
CITAT (mamamaggan @ 06-12-2005, 22:02)
Man sk-ter mer och mer i vad andra tycker och tänker och gör som man vill, eller hur?

Absolut wub.gif

Skönt att höra! wub.gif
forget-me-not
CITAT (Rossi @ 06-12-2005, 18:16)
Känner ni igen er?

*räcker upp handen* Jodå... sleep.gif
Swingtime
Som diabetiker så känns det ibland jättejobbigt att alltid tänka på ev. följder om man inte avstår från godis och söta kakor.

Visst blir det en vana men inte roligare för det wub.gif
Ewa L
Förstår hur du menar Rossi.
Har en manlig kompis som är supersmal, det spelar ingen roll hur mycket han äter.
Men när jag tittar på vad han äter kan jag bli ganska förskräckt:
Otroliga mängder skräpmat. Steker i ett halvt paket margarin och häller på flottet efteråt. wacko.gif
Frukt, nja. Grönsaker, aldrig!

Han ser alltså väldigt spänstig ut, men jag undrar hur han ser ut inuti. wink.gif
Rossi
Många av oss vet ju inte hur våra kärl ser ut t.ex. Inte förrän det händer något drastiskt. Så därför tycker jag att det är viktigt att tänka på vad man stoppar i sig även om man givetvis inte ska bli fanatisk.

Och sen handlar det ju om välmåendet också. Man mår bättre av att äta näringsrikt. Ni vet det där med ork och koncentrationsförmåga.

Jag försöker att äta sunt men jag är en gottegris så jag unnar mig en hel del choklad emellanåt. smile.gif
Latmask
CITAT (Ewa L @ 07-12-2005, 07:32)
Förstår hur du menar Rossi.
Har en manlig kompis som är supersmal, det spelar ingen roll hur mycket han äter.
Men när jag tittar på vad han äter kan jag bli ganska förskräckt:
Otroliga mängder skräpmat. Steker i ett halvt paket margarin och häller på flottet efteråt. wacko.gif
Frukt, nja. Grönsaker, aldrig!

Han ser alltså väldigt spänstig ut, men jag undrar hur han ser ut inuti. wink.gif

En sån kompis har jag också... hon kan äta chokladpudding med glass till frukost, tränar aldrig någonsin och äter bara skräpmat. Hon tycker jag är underlig för att jag vill ha grönsaker i någon form till varje måltid.

Och perfekt kropp har hon, män kommer fram på stan ideligen och berömmer hennes utseende. rolleyes.gif
yla
haha så sant som de e sagt jag köper aldrig hem godis äter faktiskt inte smågodis tillexempel ((utom nån enstaka gång wub.gif )) men jag älskar choklad
igårkväll så va jag såå sugen så jag gick ut i köket väl vetande att där inte fanns smaskens alls men
spelar ju ingen roll har man havregryn smör kakao o socker så har man snabbt grejat sej lite godis

oavsett vad som va meningen då jag handlade så blev de godis iallafall
mums

fast man kan ju tänka sej att de va "bara" sockret o smöret som va de onyttiga va o havregryn e ju nyttigt o kakao innehåller ju magnesium o lite fett ska man ju ha i sej så

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki på Öland
Kan inte riktigt förstå varför en del är så hysteriskt rädda för att peta i sig något onyttigt. Man kan väl inte bara tänka på hur man skall se ut inuti när man dör, man måste väl få njuta lite på vägen också!! rolleyes.gif
Anki
Latmask
CITAT (Anki på Öland @ 07-12-2005, 11:00)
Kan inte riktigt förstå varför en del är så hysteriskt rädda för att peta i sig något onyttigt. Man kan väl inte bara tänka på hur man skall se ut inuti när man dör, man måste väl få njuta lite på vägen också!! rolleyes.gif
Anki

Jovisst, bara inte njutningen blir en hälsorisk... rolleyes.gif

Problemet för min del är inte att jag är rädd för att peta i mig något onyttigt utan snarare att jag har en tendens att njuta lite för mycket av livet. wub.gif
mamamaggan
Njuta för mycket av livet?

Livet är till för att njutas, om än i små portioner åt gången så att njutningen varar desto längre! tongue.gif wub.gif
silos
Om det bjuds på godis så kan jag välja att äta men även att låta bli.
Biggan_
...och om man är sugen på mer än en liten godisbit så kommer här en avskräckande filmsnutt att ha i minnet när man blir frestad smile.gif
Jobbig motion
*Felix matte*
Hon var iaf vig tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon