Full version: Video strul
Nicolina
Är det möjligen någon som vet vad det kan vara för fel när bilden bara rullar ( trackingfel ) men det sköter ju videon automatiskt . Videon är helt ny o är kombinerad dvd o video av märket LG , när jag tittar på samma band på den andra videon så är det inget fel , har provat olika band, spänt bandet något. Det knepiga är att det inte alltid är så. Kan det vara för att min tv är för gammal ? nåt fel med elen ( långsökt men men ) Jag har haft en LG video förut o den fungerade inte heller , dvd:n fungerar däremot helt ok . Får väl åka tillbaks med den men tänkte höra om det var nån som kanske vet vad det kan bero på. Alla svar tas tacksamt emot
rolleyes.gif wacko.gif wub.gif
Kram Nicolina wink.gif
olgak
Nu säger du att videon är ny, så det talar emot mitt svar, men ändå: Kan den vara smutsig? För vi hade liknande problem och det tog lång tid innan vi fattade att den skulle rengöras. Vår hade inbyggd rengöringsfunktion, och när vi kört den så slutade det rulla.
Nicolina
Nä tyvärr var det inte så enkelt men tack ändå wub.gif När jag kollar videodoktorn som är inbyggd står det att bandet är ok , allt är ok så jag förstår ändå mindre vad det kan vara om det är motorn som är för svag eller nåt med nätspänningen wacko.gif men allt annat fungerar ju . Märkligt är det iaf , tänkte om det var nåt enkelt jag inte tänkt på så jag slipper "skämmas" när jag lämnar tillbaks den med bister min rolleyes.gif
Kram Nicolina
Pirum
Kan vara TVn. Inte att det är "fel" på den, men att den inte är tillräckligt bra på att stabilisera en dålig insignal. Normalt sett kan de kompensera för lite svajig videobild, men inte alltid. Kan även vara så att det nätverk av kablage som numera brukar vara anslutna till TVn kan må bra av att flyttas runt lite. En släkting hade stora problem med rullande bilder i Kabel-TV-kanaler. Då bytte vi plats på DVDn och XBOXen i scartkontakterna...perfekt.
Min video var inte alls överens med min TV vid snabbspolning med bild. Svartvit bild, rullande. Blev bättre sen jag satte TV och videon i samma ellutag, tidigare satt de i två ellutag som gick via olika proppar...ja, låter som trolleri, men, elektronik är fullt av magi... smile.gif

Eftersom det är lika illa på flera band så kan det nog inte vara banden iaf, om de inte alla är inspelade på samma video. Jag hade en del gamla band som jag hade problem med, speciellt stereo-ljudet, fick prova 4-5 olika märken innan jag hittade en video som klarade dem bra, JVC.

Men är din video nyinköpt så lämna tillbaks den, det är nog enklast.

För övrigt misstänker jag att VHS-spelare i dagsläget håller en ganska låg kvalitetsnivå, de är ruskigt billiga och plastiga sad.gif
(Själv tycker jag att VHS borde fasats ut för 15 år sen, till fördel för SVHS eller annat, men det är en annan diskussion:) )
Reserv
Det skulle kunna va´som så att videon antingen är inställd på LP och bandet är SP, eller tvärtom, har du kollat den knappen?
Inga från Närke
CITAT (Reserv @ 10-12-2005, 16:24)
Det skulle kunna va´som så att videon antingen är inställd på LP och bandet är SP, eller tvärtom, har du kollat den knappen?

Så tänkte jag också.

Har du samma problem om du spelar in på den nya och sedan spelar upp på den nya?

Har haft problem när ett band varit inspelat på LP och sedan köpt ny video och ska spela upp på den, så har inte den samma hastighet som den gamla och då kan det bli den symptonen.
Kan även vara att bandet går för tungt, brukar hjälpa att spola det fram och tillbaka någon gång sedan prova och spela upp.
*Felix matte*
Fel på teven är det absolut inte... däremot kan det vara som några tidigare sagt att det var inspelat på Longplay och därför inte funkar. Så var det när vi lånade band som var inspelat i Longplay... vi kunde inte se filmen eftersom vi hade "vanlig" video som inte hade den funktionen.
Rossi
Ibland kan det vara så att olika apparater av olika fabrikat helt enkelt inte fungerar tillsammans.

En gång när jag skulle köpa en ny TV så hade jag en Philips hemma. Det funkade inte att ställa in videon. Rätt kanaler hittades inte hur man än försökte. Jag hade ju kopplat ihop TV och video förut så det var inget handhavandefel. När jag ringde till affären och beskrev problemet så sa de att "vi kan skicka en gubbe till dig men du ska veta att det inte är en tekniker och det kostar 500 spänn". Då tackade jag för mig, lämnade tillbaka TV:n och köpte en annan TV i en annan affär och av ett annat märke och då funkade det alldeles utmärkt att installera videon!

Sen har jag hört att kvaliteten inte är den bästa på de här kombinerade DVD-spelarna och VHS-spelarna men, visst, de måste ju gå att använda.
Nicolina
wub.gif Tack snälla för alla svar , nu har jag kollat o prövat allt ni föreslagit men det blir att lämna tillbaks den . Nä det är inge vidare kvalite på de kombinerade ville egentligen ha enbart video o köpa dvd separat men det fanns inga sa säljaren, det skulle visseligen gå att beställa . rolleyes.gif

Kram Nicolina
Rossi
CITAT (Nicolina @ 12-12-2005, 09:50)
wub.gif Tack snälla för alla svar , nu har jag kollat o prövat allt ni föreslagit men det blir att lämna tillbaks den . Nä det är inge vidare kvalite på de kombinerade ville egentligen ha enbart video o köpa dvd separat men det fanns inga sa säljaren, det skulle visseligen gå att beställa . rolleyes.gif

Kram Nicolina

Han ville nog väldigt gärna bli av med den där kombinerade ... av någon anledning ..... smile.gif

Lycka till med nästa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon