Full version: Skinktips
Rossi
Det bar sig inte bättre än att jag vann en 4,3 kilos julskinka igår. När vi annars köper julskinka så brukar vi köpa lättrökt. Den skinkan jag vann verkar vara helt opreparerad. På förpackningen står ingen info överhuvudtaget mer än tillverkarens namn. (Verkar vara ett litet svenskt slakteri som jag aldrig hört talas om.)

Vad ska jag nu göra med skinkan? Ska jag bara behandla den som vanligt, d.v.s. jag brukar ta folie om och sen in i ugnen? Men jag är rädd för att jag kommer att sakna den rökta smaken. Kan jag själv preparera den på något sätt innan jag kör in den i ugnen?

Alla tips emottages tacksamt!
smile.gif
Gillan
Hmm, är du säker på att den inte är rimmad? Det
låter ju lite ovanligt i så fall.

Men om den nu skulle visa sig vara rimmad. Då skulle
jag koka den i stor gryta så att vattnet täcker. Ha i hela
pepparkorn och lite salt. Sjud 1/2 timme/kg. Låt den kallna
i grytan innan du griljerar den.

Ja, jag vet att många slår bakut nu. Det gjorde jag med innan
jag provade. Men jag lovar, Den blir hur saftig och god som helst.
Och den är inte rå laugh.gif laugh.gif

/Gillan
Biggan_
Men den är väl rimmad (sockersaltad)? Står det inget telefonnr. så du kan ringa och fråga? Rimmad skinka behandlar du på samma sätt som lättrökt smile.gif
Jag tror att hållbarheten är längre på en lättrökt skinka än den är på en rimmad.
Åsa, mälardalen zon 2
Och efter att skinkan är kokt (eller ugnsbakad) så kan du ju testa denna griljering

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=181c...=julskinka&st=0
Rossi
Jo, jag vet hur man tillagar en vanlig julskinka. Jag tycker att skinkan blir bäst av att tillagas i ugn men det är ju en smaksak. Visst griljerar jag den efteråt.

Men den här skinkan verkar vare sig vara lättrimmad, lättrökt eller något annat. Den har förmodligen inte sålts som JULskinka heller utan helt enkelt som en styckad del av grisen rätt upp och ner.

Jag gick in på charkuteriets hemsida

http://www.alfredkottochark.com/

och i sortimentet står inget om just julskinka. Inte säljer de till privatpersoner heller.

Jag får väl stoppa in den i ugnen och göra som jag brukar och se hur det blir.
Biggan_
Där fanns ju en e-mailadress, kan du inte maila dom och fråga om skinkan är rimmad eller ej? Är det en orimmad skinka blir den nog inte så god som julskinka, men då kan du dela upp den i skinkstekar istället eller som flintastekar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2005, 13:50)
Och efter att skinkan är kokt (eller ugnsbakad) så kan du ju testa denna griljering

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=181c...=julskinka&st=0

Tack Åsa det var precis den griljering jag skulle fråga efter. Läste den förra året med sparade den aldrig

Elisabeth
kerstin z5-6
du får väl rimma själv
1 skinka ca 3kg

Ingnidning:
4 msk salt
2 msk socker
1/2 msk salpeter
Saltlake:
5 liter vatten
900 g (ca 9 dl) grovt salt (helst utan jod)
2 msk socker
1/2 msk salpeter

Dag 1: Blanda samman de torra ingredienserna och gnid in skinkan mycket väl. Till mycket stor skinka (7-8 kg) behövs dubbel sats. Lägg skinkan kallt och lätt övertäckt i ett stort förvaringskärl.
Blanda ingredienserna till laken i en kastrull, koka upp och koka några minuter.
Ta kastrullen från värmen. Skumma den heta laken väl när ytan slutat att bubbla. Låt kallna.

Dag 2: Häll kall lake över skinkan så att den täcker. Förvara skinkan kallt. Vänd den med jämna mellanrum under förvaringen. Använd rena redskap eller plasthandskar. Låt skinkan rimma 14-20 dagar. Byt mot ny lake om den ser grumlig ut efter en tid.smile.gif
Monica M zon 4
Jag rimmar nästan alltid mitt fläskkött själv. (Brukar köpa en halv gris varje senhöst.) Det blir mycket godare än det som finns i affärerna och är inte krångligt alls. smile.gif
Rossi
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-12-2005, 15:14)
du får väl rimma själv
1 skinka ca 3kg

Ingnidning:
4 msk salt
2 msk socker
1/2 msk salpeter
Saltlake:
5 liter vatten
900 g (ca 9 dl) grovt salt (helst utan jod)
2 msk socker
1/2 msk salpeter

Dag 1: Blanda samman de torra ingredienserna och gnid in skinkan mycket väl. Till mycket stor skinka (7-8 kg) behövs dubbel sats. Lägg skinkan kallt och lätt övertäckt i ett stort förvaringskärl.
Blanda ingredienserna till laken i en kastrull, koka upp och koka några minuter.
Ta kastrullen från värmen. Skumma den heta laken väl när ytan slutat att bubbla. Låt kallna.

Dag 2: Häll kall lake över skinkan så att den täcker. Förvara skinkan kallt. Vänd den med jämna mellanrum under förvaringen. Använd rena redskap eller plasthandskar. Låt skinkan rimma 14-20 dagar. Byt mot ny lake om den ser grumlig ut efter en tid.smile.gif

Tack Kerstin! Det var precis det här jag var ute efter! Här ska rimmas! smile.gif
kerstin z5-6
okey......rimmas var det
Lägg ner skinkan i salt -lake
pussa fjorton dagar på din make
sen , är skinkan salt och god
Passar bra på Rossis julebord

tongue.gif
Rossi
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-12-2005, 20:32)
okey......rimmas var det
Lägg ner skinkan i salt -lake
pussa fjorton dagar på din make
sen , är skinkan salt och god
Passar bra på Rossis julebord

tongue.gif

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Snöflinga
Kanhända många pussar om den skall bli klar till julafton wub.gif laugh.gif
Betty
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2005, 13:50)
Och efter att skinkan är kokt (eller ugnsbakad) så kan du ju testa denna griljering

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=181c...=julskinka&st=0

Den har blivit vår senaste tradition! wub.gif Än en gång, Tack för den Wille! biggrin.gif
netaave
Jag har köpt färdigkokt skinka i säkert 5 år nu, bara att griljera och dom har varit hur fina och goda som helst.
Scan pigham.
Berith
CITAT (Betty @ 11-12-2005, 00:00)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2005, 13:50)
Och efter att skinkan är kokt (eller ugnsbakad) så kan du ju testa denna griljering

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=181c...=julskinka&st=0

Den har blivit vår senaste tradition! wub.gif Än en gång, Tack för den Wille! biggrin.gif

Skulle precis skriva ett tack till Åsa och Wille när jag såg att några hunnit före! laugh.gif

Tack för påminnelsen Åsa. Kul att vi är några som tagit tillvara på Willes tips! wub.gif
Farbror Blå
Och sedan griljera den med grov, skånsk senap-äggröra och nejlikor.

Tänk er atts edan skära den i yttersrt tunna skivor, som stryks med grov senap och hemgjort äppelmos (äpplemos för skåningar) och äts med nykokt potatis..

mums smile.gif
netaave
Eller en skiva skinka på en hembakt knäckemacka med skånsk senap och en skiva färsk ananas på skinkan. Då är det jul för mig! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon