Inga från Närke
som vi grannar höll ögonen på. Som var ute både natt och dag, ensam hemma i över 8 timmar varje dag.
Nu har en annan granne anmält mannen ifråga och kommunen med någon från djurskyddsföreningen har varit där, så nu slipper hunden vara ute i hundgården i alla fall i vinter.
Kojan var inte isolerad fast mannan sa det till mig. Så efter en signal från djurskyddsföreningen eller djurens vänner så hade han 2 dagar på sig att ta in hunden annars skulle de ta hunden.
Nu är den inomhus, men är förmodligen instängd i källarvåningen under dagarna, men den har i alla fall det varmare. Vet inte om vi grannar kan komma så mycket längre men man ser att det lönar sig när vi går ihop och kontrollerar hur hundar och katter sköts.
Gertie
Härligt att höra att någon vågar bry sig. wub.gif
kristerh
Djurplågeri är bland det värsta som finns mad.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken hundras var det i hunden det handlar om? Det var väl inte någon form av slädhund eller dyl? för då kan det ju vara värre djurplågeri att tvinga hunden att vara inne med tanke på den tjocka päls som många av de raserna får när de är vana vid att gå utomhus.
zaaritha
Även om det är Siberian Husky, t.ex.-- så tror inte jag att det är en lämplig hundägare............
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 10-12-2005, 21:17)
Även om det är Siberian Husky, t.ex.-- så tror inte jag att det är en lämplig hundägare............

Så skulle inte jag säga... vi har flera hundra draghundar här i trakterna.. bl.a några bara ett stenkast härifrån. De hundarna mår inte bra av att komma in i husvärme.
Fråga vilken Dogsleedförare som helst så får du samma svar.
Annlo
Bra ändå att det kontrolleras hur han sköter sin hund! För kärlek och omtanke behöver alla hundar oavsett tjocklek på päls! wub.gif

Vår vovve (samojed) trivs bäst i källaren (tvättstugan) på klinkers golvet där det blir bra kyligt... Men han kommer upp oftare nu eftersom han samtidigt är mer sällskapssjuk nu på äldre dar...

Han trivs nog bäst när jag håller på med tvätten! smile.gif
*Felix matte*
Samojed hade en av svågrarna och den bodde och levde som "övriga familjen"... Den går inte att jämföra med draghundar. smile.gif
Annlo
CITAT (Felix matte @ 10-12-2005, 21:51)
Samojed hade en av svågrarna  och den bodde och levde som "övriga familjen"... Den går inte att jämföra med draghundar. smile.gif

Nähä...jag kan inte så värst mycket om det! Vet bara att jag sett en del samojeder användas som draghund, det är allt! Hur som helst så gillar han kyla (fast mer förr i tiden...) Älskade att ligga ute vid stugan (på vintern) i Kloten på natten (på verandan)...kunde bli bra kallt, men in skulle han INTE! rolleyes.gif

Nu går det inte längre... unsure.gif har för ont i lederna...
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 10-12-2005, 21:56)
CITAT (Felix matte @ 10-12-2005, 21:51)
Samojed hade en av svågrarna  och den bodde och levde som "övriga familjen"... Den går inte att jämföra med draghundar. smile.gif

Nähä...jag kan inte så värst mycket om det! Vet bara att jag sett en del samojeder användas som draghund, det är allt! Hur som helst så gillar han kyla (fast mer förr i tiden...) Älskade att ligga ute vid sommarstugan i Kloten på natten (på verandan)...kunde bli bra kallt, men in skulle han INTE! rolleyes.gif

Nu går det inte längre... unsure.gif har för ont i lederna...

OK... jag har aldrig sett Samojed som draghund... här är de av raser som Sibirian husky, malamutt och .. som jag inte minns. De hundarna bor i stora hundgårdar och har ouppvärmd koja att gå in i.

Tror att jag lovat en gång tidigare att jag vid tillfälle ska åka till en av byarna där de flesta hundarna finns och fota... kanske blir det av till vecka som kommer rolleyes.gif
zaaritha
Men--var det rasen, som var viktigast i detta fall??
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 10-12-2005, 22:02)
Men--var det rasen, som var viktigast i detta fall??

Det är väl självklart att rasen är viktig i detta fall. Ska man stänga in en hund som vill vara ute?
Nu vet vi ju inte vad det var för hund som Inga i Närke avsåg och därför kanske det är bäst att vi avvaktar svar från henne... Åsa, mälardalen zon 2 ställde fråga. smile.gif
Annlo
Nej naturligtvis inte! Vi kom lite "Off topic"... sorry! smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 10-12-2005, 22:06)
Nej naturligtvis inte! Vi kom lite "Off topic"... sorry! smile.gif

Inte "sorry"... ditt inlägg fick ju mig att än en gång kika i ditt album och se den vackra Samojeden wub.gif
zaaritha
Ja--då förstår jag! Siberian Husky o Alaskan Malamute, t. ex.--är ju hundar som trivs bäst utomhus!!
Annlo
CITAT (Felix matte @ 10-12-2005, 22:08)
CITAT (Annlo @ 10-12-2005, 22:06)
Nej naturligtvis inte! Vi kom lite "Off topic"... sorry! smile.gif

Inte "sorry"... ditt inlägg fick ju mig att än en gång kika i ditt album och se den vackra Samojeden wub.gif

Ja, visst är han fin! wub.gif
Inga från Närke
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2005, 20:40)
Vilken hundras var det i hunden det handlar om?

Det är blandning mellan schäfer och dobberman.

Detta med källaren så är det nog så att han är instängd där och kan inte komma upp på övervåningen hur gärna han än vill mer än möjligen när husse kommer hem efter 8 timmars arbetsdag. Husse sa nämligen till mig en gång att det är omöjligt att ha honom inne eftersom han biter sänder allt han kommer åt. Så jag tror inte han får vara upp ensam i alla fall. Men som sagt det kan man ju inte kontrollera eftersom det inte syns tyvärr.
Men de har nog ögonen på denna husse hoppas jag.

Sedan detta med att vara utomhus, är det inte lite också hur man vänjer hunden? Min arbetskamrat har en Alaskan Malamute den trivs inte alls i hundgården som är stor och med vinterbonad koja, utan vill vara med sin husse eftersom de är mera flockdjursbehägna. Men han åker till sin mamma med hunden när han är på jobbet.
Annlo
CITAT (Inga från Närke @ 11-12-2005, 09:18)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2005, 20:40)
Vilken hundras var det i hunden det handlar om?

Det är blandning mellan schäfer och dobberman.


Ja, då är det ju inte så att hunden kan trivas bäst ute heller! ohmy.gif

Har svårt att tro att en schäfer/dobbermann skulle vilja det.... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon