Full version: Lee Hazlewood
zaaritha
Nå´n här som känner till L.H.??
Köpte en CD på Tradera o texterna är i stil m Leonard Cohen`s!
Har bara hört "These boots." O LP:n " Trouble is a Lonsome Town, som också har väldigt bra texter!!
Men Lee Hazlewood, är en "okänd" sångare o textförfattare, tror jag!?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker han är ganska känd jag men jag har ju radiokanalen gamla godingar 107 inställd på radion, och jag tycker han är med minst en gång per dag oftast är han med flera gånger per dag och då såklart oftast i sällskap med Nancy Sinatra.

Min favorit är Summer Wine
zaaritha
"Summerwine", är jättebra!! Fast; det är inte Nancy Sinatra som han sjunger ihop med där!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (zaaritha @ 10-12-2005, 20:06)
"Summerwine", är jättebra!! Fast; det är inte Nancy Sinatra som han sjunger ihop med där!

Jodå den versionen de brukar sända på gamla godingar 107 brukar vara med Nancy Sinatra den finns f.ö med på Nancys skiva Nancy in London (och då såklart med Lee Hazlewood)

Här hittas texten (och enligt infon på denna internetsida så var låten en B-sida på Sinatras hit Sugar Town, låten finns troligtvis med på fler av hennes skivor ex. samlingsalbum och liknande)
http://www.theguitarguy.com/summerw2.htm
Zarah P
Ruggigt duktig sångare, det där! smile.gif
Dessutom var det han som skrev "Something Stupid" - som är en av mina favoritlåtar. smile.gif
*Felix matte*
Har haft LP.n med han men gav bort alla mina skivor...Visst är han väl känd wub.gif
zaaritha
Ber om ursäkt; trodde han var en "okänd" sångare/författare!!
Eva i Skåne
Har för mig att han sjöng ihopa med en svenska vid nåt tillfälle på 60-talet. Tror det var Ann-Louise Hansson wink.gif
Snöflinga
Sjöng inte han tillsammans med Dolly Parton ? Eller är jag helt ute och seglar wub.gif
mamamaggan
Han var populär på 60-70 talet och sjöng med Nina Winzell ( inte säker på efternamnet). De sjöng bl a Vem kan segla förutan vind?.

Om han fortfarande lever måste han var rätt gammal vid det här laget.
zaaritha
Ja--han lever fortfarande!
Reserv
Han är född 1929 och flyttade till Sverige i slutet av 60-talet



Lee Hazlewood
zaaritha
Jaha?? Men --se´n måste han väl återvänt till USA?
Larry Finnegan flyttade ju också till Sverige o han dog väl "här"??
L.F. dog av hjärntumör.......
pejori
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-12-2005, 20:01)
Min favorit är Summer Wine

min med. rolleyes.gif
pejori
CITAT (mamamaggan @ 10-12-2005, 22:32)
Han var populär på 60-70 talet och sjöng med Nina Winzell ( inte säker på efternamnet). De sjöng bl a Vem kan segla förutan vind?.

Om han fortfarande lever måste han var rätt gammal vid det här laget.

lissell hette hon. smile.gif smile.gif
zaaritha
yes, som sagt; han är gammal, nu...
Ralf
Mera o läsa
zaaritha
Tack; Reserv--det var intressant läsning!!
gammelnalle
jag "minns" (visserligen fel) ochså att det var Nina Lizell som gjorde den tillsammans med Lee,..... men som man minns fel...


och att LEE hade skrivit Rebel Rouser... som var en STOR HIT med Duane Eddy 1968 hade jag inte en susning om.....
(http://members.tripod.com/~Tony50/duane-rebeltab.html)

men "VEm kan segla" finns på denna LP:



Cowboy In Sweden


Pray Them Bars Away
Leather and Lace (with Nina Lizell)
Cold Hard World
Forget Marie
The Night Before
Hey Cowboy (with Nina Lizell)
No Train To Stockholm
For A Day Like Today (Suzi Jane Hokom)
Easy & Me
What's More I Don't Need Her
Vem Kan Segla (with Nina Lizell)
This 1970 film and album project was the first of several collaborations between Hazlewood and Swedish filmmaker Torbjorn Axelman. Singers Nina Lizell and Suzi Jane Hokom bring unique approaches to Hazlewood material which would have been way too sophisticated, in its humor as much as its subject matter, for mainstream pop audiences. It's prime Hazlewood: a singular synthesis of cowboy rambles, rockabilly rhythms and symphonic pop with dark, poetic lyrics intertwining hard luck tales, pragmatic politics and love odes. Peppered with esoteric images and declaimed with wit, irony and wry honesty, they prefigure the self-conscious self-referencing of successive generations of lyricists.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon