Castea
I kväll syns en sån stor och mycket starkt lysande himlakropp på himmelen. Sååå vackert! wub.gif

Vet någon vad det kan vara? Planet? Stjärna?

Kanske Betlehems stjärna? rolleyes.gif
Castea
Och jag menar inte fullmånen. wink.gif
Pirum
Här är precis hur disigt som helst, så jag ser inte tyvärr, men det är väl vanligen planeten Venus som syns bäst.

Här är en bild på Venus, som jag hittade på webben.
Castea
Jag tror det jag såg har skymts av den mörka natthimlen här nu. Såg inte ut som Venus, det jag såg verkade större och mycket mera strålande. Har faktiskt aldrig sett något som strålat så klart som detta jag såg idag.
Tesa
Kanske Mars som är nära oss just nu..är det "i öster hon står??"
Mars
Pirum
Venus kan variera kraftigt i styrka beroende på hur den är positionerad till solen, jorden, atmosfärens klarhet, höjd över horisonten, etc. Men, om du såg något annat himlafenomen så kommer vi nog att se det på nyheterna, det finns ju kometer, meteorer etc smile.gif

Men vad säger ni andra som har klar himmel? smile.gif Här (Göteborg) är som sagt eländigt väder.
Tesa
Just nu skall ju geminiderna var i max...en "stjärnsvärm" som ser ut som den kommer från tvillingarna..upp till 120 stjärnskott i timmen...
Så ut och koka ni som kan...snett ovanför
Orions vänstra axel ligger tvillingarna..med 2 ganska ljusstarka stjärnor intill varandra som utgör "tvillingarnas" huvuden..
Gossen Ruda
"Det stråååålar en stjäääärna på hiiiimmelens raaand...." eller hur det nu var. Beträffande frågan så tror jag mest på saturnus eller mars om den är rödaktig. Venus är ganska nära horisonten, dom övriga nära zenit.
Castea
*viskar* Jag är inte så jättebra på väderstreck faktiskt....

Men tack för era funderingar!

Finns det ingen bra länk på nätet, liknande Astronomisk Kalender (bok jag haft vissa år...), där man kan kolla dag för dag vad man kan förvänta sig att se på stjärnhimmelen?
Snöflinga
Jag kallar den för aftonstjärnan rolleyes.gif
*Felix matte*
Igår på em såg vi en starkt lysande i söder men idag har vi mulet och därför ser vi varken stjärnor eller planeter.
Gossen Ruda
CITAT (Castea @ 14-12-2005, 20:32)
Finns det ingen bra länk på nätet, liknande Astronomisk Kalender (bok jag haft vissa år...), där man kan kolla dag för dag vad man kan förvänta sig att se på stjärnhimmelen?

Det finns ett litet häfte som heter Vanliga almanackan, utgiven av Almanacksförlaget. Kostar väl några tior. Där finns framför allt solens och månens upp- och nergång för 6 orter men även en sammanfattning över planeternas rörelse. Förut var det bättre, för varje planet fanns det 2 ggr per månad en uppgift när den gick upp och när den stod i söder.
Pirum
Här finns information från BBC, på engelska dådå :

http://www.bbc.co.uk/science/space/myspace...vingnotes.shtml

Jag sammanfattar lite på svenska, samt lägger till lite eget:

Merkurius : fram till jul kan man se den på morgonen, i sydöst. Runt 07:50-tiden. Vet ej om detta gäller även Sverige, men Storbritannien delar ju en del breddgrader med oss. Rätt svag, jag tror den bara går att se strax innan solen går upp på allvar.

Venus - "superstark" den här månaden, är som starkast den 7 dec, man kan se den på dagen, men kanske tydligast i (syd)väst efter solens nedgång ."Vitgrön" till färgen. Venus närmar sig jorden just nu, och kommer därför att bli så stor att man kan se den tydligt i kikare dagarna innan jul. Tydligt = se att den har yta och inte bara är "en prick". Den ser ut som en pytte-pytte-måne. (titta _inte_ med kikare när solen är uppe!! Det är lätt hänt att "sikta fel")
I slutet av månaden kommer Venus att närma sig solen (sett från jorden) och därmed tappa i ljusstyrka, dem fjärmar sig även från jorden avståndsmässigt.

Mars syns högt i sydöst när solen går ner, ser ganska röd ut. Mindre ljusstark än Venus. Ökar just nu i avstånd och tappar i ljusstyrka.

Jupiter syns kl 4.30 på morgonen just nu, och går upp tidigare varje dag. Kommer att synas nära månen sista veckan i december.

Saturnus börjar synas 20.30 i Kräftans tecken, stiger högt i sydväst till midnatt. Svagare än Mars dock. Månen syns ovanför saturnus den 18 december.

Meteorskurar i december är exv Geminiderna, men de dränks ut av ljuset från fullmånen tydligen. 80 meteorer i timmen annars. Ursiderna kan man däremot se som starkast på julaftonsnatten. Då är månen blekare, och man kan se Ursiderna i Stora Björn (Ungefär Karlavagnen).

Andra starka objekt man kan se nu är den mest lysande stjärnan (sett från Jorden), Sirius A, Hundstjärnan. Den hittas enklast genom att lokalisera Orions Bälte ("Tre vise männen") och följa bältets riktning ner åt vänster. Där ser man Sirius som ett av objekten i en av Orions jakthundar.

Från Earthsky.org :



Castea
Vilken bra information, Pirum. Och tack för din översättning också! Det är nog mest sannolikt att det var Venus jag såg, med tanke på vad du skriver om utseende och tidpunkt. smile.gif

Gossen Ruda, Vanliga Almanackan är en fin klassiker. smile.gif Köper den nu, så har jag nåt att titta i under 2006.
Tesa
Här finns en del info
Stjärnhimlen på nätet
Castea
Tack, Tesa! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon