Full version: Är det fler här -
amaira
Kanske är det "vårt kära gamla troll" som funnit ett "nytt" (eller "framgångsrikt") sätt att utagera sig på?

Blir man sårad brukar vi människor göra som djuren - dra oss undan/gömma våra skador. Hålla oss undan och slicka våra sår.

Blir man oprovocerat slagen (så man inte förstår vad man gjort fel, oftast för att man faktiskt inte gjort något fel) brukar reaktionen ofta bli SKAM, och så gömmer man sig. Och förövaren kommer undan och kan fortsätta.

Men ondska och övergrepp kan bara leva i mörker, kom ihåg det "alla".


Den här gången har jag inte den minsta aning om ifall det kan ligga något i min fråga, om fler har fått fula PM. Jag skriver det här ändå.
Rent allmänt, och för säkerhets skull.

De är inget roligt att bli sårad.

kramisar alla
wub.gif
Betty
CITAT
Kanske är det "vårt kära gamla troll" som funnit ett "nytt" (eller "framgångsrikt") sätt att utagera sig på?

Forumet har 6813 registrerade medlemmar, jag har svårt att tro att alla är "goda". Tyvärr tror jag att det finns fler än en som har trollaktigt beteende...
Kathy
Är man ett "troll" så gillar man nog den här tråden också. (uppmärksamhet)

"Don't feed the trolls" heter det ju.

Om man får obehagliga PM, vidarebefodra dem direkt till forumsansvarig/moderator.
amaira
CITAT (Scrollan @ 15-12-2005, 10:52)
Om man får obehagliga PM, vidarebefodra dem direkt till forumsansvarig/moderator.

Absolut!!!

men ... ibland är det ju så, att man ... TROR ... på det som skrivs i pm:et ...
och då aktar man sig för att "vidarebefodra" något.

är man lite låg redan före, eller har allmänt dåligt självförtroende, så kanske man inte riktigt "inser" vad det hela handlar om?
Det är därför jag skrivit den här tråden.

Vill inte att någon ska behöva må dåligt i sin ensamhet, för att det "roar" "någon".
Betty
CITAT (Scrollan @ 15-12-2005, 10:52)
Är man ett "troll" så gillar man nog den här tråden också. (uppmärksamhet)

"Don't feed the trolls" heter det ju.

Ja kanske att ett och annat troll gillar den här tråden, vad vet jag. Men samtidigt så måste man ju kunna prata om elaka PM och fenomenet trolling.
Jag kan inte se den här tråden som "trollmatning" eftersom tråden inte startades av ett troll i syfte att reta upp och förstöra stämningen - utan tvärt om.
Rossi
Sen så hade jag nog velat se det där PM:et eller åtminstone citat av innehållet innan jag kan uttala mig om hur elakt det är. Är man inne i en känslig period så ska det inte mycket till för att man ska explodera och tolka allt till det värsta. Nu säger jag inte att Evgeni har feltolkat någonting men vi har ju bara hört hennes version och åtminstone jag skulle vilja ha alla fakta på bordet innan jag diskuterar frågan. Och kanske framför allt också - ligger det någonting MER bakom det hela? Om ett elakt PM har skickats - är det helt oprovocerat eller ligger något annat bakom som bara de involverade känner till?

Det finns för många frågetecken här för att jag ska kunna ta ställning.
Betty
Så här skrev Gillan om innehållet i PMet:
CITAT
Ovanpå detta får jag ett pm, där en person frågar mig om
jag snart inte skall förstå att jag inte är välkommen här på
Odla.

Det räckte då i alla fall för att jag skulle ta ställning.

Men att kopiera PM och lägga ut det på forumet är inte tillåtet.
Rossi
CITAT (Betty @ 15-12-2005, 11:23)
Så här skrev Gillan om innehållet i PMet:
CITAT
Ovanpå detta får jag ett pm, där en person frågar mig om
jag snart inte skall förstå att jag inte är välkommen här på
Odla.

Det räckte då i alla fall för att jag skulle ta ställning.

Men att kopiera PM och lägga ut det på forumet är inte tillåtet.

Jag är väl yrkesskadad - jobbar med juridik.
*Felix matte*
Räcker upp handen.... apropå fråga i rubriken.
Men...
1 Har inte vb dem till Ingemar
2 Har absolut inte dålig självkänsla
3 Har inte dragit mig undan för att slicka några sår
4 Oprovocerat men har aldrig känt SKAM
5 Räknar varken elaka PM eller mail som ondska och övergrepp.

Jag har förstått att de som skickar sådana, själv har problem av någon art
eller så är de bara elaka eller lite koko i "hårddisken"

Samtidigt så undrar jag om Ingemar har ledsnat... han syns nästan aldrig här på forum, som han gjorde tidigare.

och en sak till... jag ids inte leta efter troll eller elakingar... så länge det inte skrivs kränkande, sårande inlägg så må alla få hålla i pennan. smile.gif
Magdis
Jag har läst flera gånger nu om personer som fått PM av den här slaget. Det borde väl ligga i allas intresse att det reds ut. Därför tycker jag också att alla som får såna här PM ska skicka dem till Ingemar. Är det samma person som sitter och skickar alla otrevliga PM så går det förhoppningsvis att stänga av denna.

Det är tragiskt att flera ska sitta och må dåligt och tro att de är ovälkomna här p.g.a PM de fått från EN person....när det finns ett otal andra personer som vill att de ska stanna kvar. Nej det är bra att vi kan föra en diskussion om det här så att de som fått otrevliga PM ser att de inte är ensamma.
amaira
CITAT (Rossi @ 15-12-2005, 11:16)
Sen så hade jag nog velat se det där PM:et eller åtminstone citat av innehållet innan jag kan uttala mig om hur elakt det är. - - -
Det finns för många frågetecken här för att jag ska kunna ta ställning.

Det är inte meningen att någon här ska ta ställning.

Just därför (och för att slippa allt tjafs som blir däromkring) kom beslutet att inte visa upp PM här, men skicka dem till Ingemar!

Till syvende och sist är det han (de som står för forumet) som avgör vad som är tillåtet eller inte, här på forumet. Sedan kan vi "tycka ihjäl oss" om vi vill. Vilket jag tycker är bra, eftersom många av oss här är mycket bra på att just tycka. (obs "oss" jag ingår, jag är mycket bra på att "tycka"!)
*Felix matte*
Nu ska jag tycka till Föreslår att om man får elakt pm el mail tar och nämner namn/nick på den som skickat detta.. här på forum.
Skulle inte det vara bra i förebyggande syfte... tror nog att någon/några av dem som skickar elakt, skulle tänka sig för både en och två gånger innan de tröck på SKICKA
Eller unsure.gif

PS. Jag har tagit ställning i frågan
för mig räckte det också att läsa citatet från pm som Gillan fått.
Betty
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-12-2005, 11:38)
Är det samma person som sitter och skickar alla otrevliga PM så går det förhoppningsvis att stänga av denna.

Ja om det vore så enkelt... Det finns medlemmar här som har flera användarnamn, det kan man ha om man har tillgång till flera datorer på olika adresser.
Magdis
CITAT (Betty @ 15-12-2005, 11:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-12-2005, 11:38)
Är det samma person som sitter och skickar alla otrevliga PM så går det förhoppningsvis att stänga av denna.

Ja om det vore så enkelt... Det finns medlemmar här som har flera användarnamn, det kan man ha om man har tillgång till flera datorer på olika adresser.

Går det inte att spåra IP? Jag kan inte sånt där men det finns det säkert andra som kan. Det bästa vore ju om alla som får dylika PM bara kunde rycka på axlarna och skratta åt dumheten. Kanske de som inte har det självförtroendet kan få lite kraft av att vi andra bryr oss och inte accepterar sådant.
Kathy
CITAT (Felix matte @ 15-12-2005, 11:49)
Nu ska jag tycka till Föreslår att om man får elakt pm el mail tar och nämner namn/nick på den som skickat detta.. här på forum.
Skulle inte det vara bra i förebyggande syfte...

Hmmmm.....ser framför mig två odlaiter som kommit ihop sig och en mail/pm-tråd startas... rolleyes.gif
amaira
Vill rätta mig själv lite ...

Jag skrev om "låg självkänsla" - men det behöver man alls inte ha, för att reagera så som jag skriver överst i mitt första inlägg. Det blir så lätt så bara, en automatiskt mänsklig reaktion.


Tänk själva när vi en dag möter tio leende människor - men en är sur mot oss - och så är den dagen förstörd...
Ophelia
Nej. Är säkert alldeles för anonym och tråkigt för att få sådana.

Men jag har fått ett och annat gulligt PM smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon