amaira
Visst är det planeten Venus som lyser så starkt just nu - som Castea frågade om i en annan tråd.
Passa på att titta, på samma plats där solen nyss (eller för ett tag sedan ) gått ner.
Snart kommer även Venus att gå ner under horisonten.
LadyG
Är det den som brukar kallas aftonstjärnan/morgonstjärnan ibland?
amaira
Venus har ju sin planetbana innanför (närmare) solen, än jorden har, till skillnad från de andra planeterna osm man kan se. Förutom Merkurius då, som är ganska svår att få syn på, eftersom den ligger så tätt intill solen.

I och med att Venus bana ligger så nära solen, ser man den aldrig långt bort från Solen. Eller, mer exakt, så ligger den fyra timmar före - eller fyra timmar efter - solen. Därför ser man Venus som Morgonstjärna eller Aftonstjärna. Just nu är hon Aftonstjärna.

När solen går ner och mörkret sänker sig, börjar man kunna urskilja stjärnorna på himlen, även Venus när hon ligger i hasorna på solen. Fyra timmar senare försvinner även hon.

När Venus är på andra sidan om solen i sin egen planetbana, ligger hon före och går upp fyra timmar innan solen går upp.

Därför ser man aldrig Venus mitt på dagen eller mitt på natten!
På natten är solen för långt borta, och på dagen syns ju inga stjärnor alls i dagsljuset.

Läckert med stjärnhimmel och planeter och astronomi, tycker jag wub.gif
LadyG
Jag är imponerad! Är du astrolog? Eller -nom kanske det heter?
amaira
CITAT (LadyG @ 15-12-2005, 17:24)
Jag är imponerad! Är du astrolog? Eller -nom kanske det heter?

Nä, inte alls, bara lite allmänt specialintresserad genom åren.
Har alltid älskat blommor, och stjärnorna är ju himmelens blommor. wub.gif
LadyG
Det var vackert sagt wub.gif

Lite romantiker också, låter det som smile.gif
Castea
CITAT (amaira @ 15-12-2005, 17:12)
När solen går ner och mörkret sänker sig, börjar man kunna urskilja stjärnorna på himlen, även Venus när hon ligger i hasorna på solen. Fyra timmar senare försvinner även hon.

Ja, det måste varit Venus jag såg igår! (missade idag). För sen efter solnedgången syntes hon inte längre.

Fantastiskt vacker syn är Venus!
Gossen Ruda
Rättar Amaira lite, Venus kan inte vara längre ifrån solen än ca 4 timmar men däremot närmare. Den kan tom passera framför solen men det är lite svårt att se. Den förra venuspassagen var förra året, nästa kommer om 7 år. Kolla länken nedan med bilder.

Venuspassage.

Sen det där med namn, astronomer sysslar med astronomi, dvs vetenskapen om rymden. Astrologer sysslar med astrologi, horoskop mm, dvs humbug.

För den som vill förkovra sig i främmande språk så heter Venus på franska l´etoile du berger. Översätts ibland med Bergers stjärna men jag tror att namnet kommer av ordet för herde som är just berger. Eller kanske älskare, heure de berger betyder herdestund. rolleyes.gif
*Felix matte*
Vad kan det vara för planet som lyste jättestarkt i öster... såg den på em när vi åkte.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2005, 20:20)
Rättar Amaira lite, Venus kan inte vara längre ifrån solen än ca 4 timmar men däremot närmare. Den kan tom passera framför solen men det är lite svårt att se. Den förra venuspassagen var förra året, nästa kommer om 7 år. Kolla länken nedan med bilder.

Venuspassage.

Sen det där med namn, astronomer sysslar med astronomi, dvs vetenskapen om rymden. Astrologer sysslar med astrologi, horoskop mm, dvs humbug.

För den som vill förkovra sig i främmande språk så heter Venus på franska l´etoile du berger. Översätts ibland med Bergers stjärna men jag tror att namnet kommer av ordet för herde som är just berger. Eller kanske älskare, heure de berger betyder herdestund. rolleyes.gif

Jag känner att jag har enorma kunskapsluckor i den här regionen biggrin.gif

Fast visst är det vackert med mörka stjärnhimlar, även om man inte vet vad stjärnorna heter smile.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 15-12-2005, 20:32)
Vad kan det vara för planet som lyste jättestarkt i öster... såg den på em när vi åkte.

Jag gissar på att det är Saturnus. Men jag har ingen koll just nu, på vilka planeter som syns var och när och hur.


Visst Ruda, du har fullständigt rätt (jag vet). Men franska är jag urusel i biggrin.gif



Om man undrar om det är en stjärna eller en planet man ser, så "blinkar" stjärnor på ett vis som planeter inte gör.
amaira
Ja, den som har en bra kikare kan faktiskt SE Satrunus ringar - om ringarna ligger så att de syns bra från jorden alltså (från sidan t.ex. blir de ju väldigt "tunna" och "platta" och är svårare att se.
Gossen Ruda
Jag ser saturnusringarna bra i min stjärnkikare men även om man tittar i en vanlig kikare så ser man att saturnus inte är rund utan tillplattad.
Gossen Ruda
CITAT (Felix matte @ 15-12-2005, 20:32)
Vad kan det vara för planet som lyste jättestarkt i öster... såg den på em när vi åkte.

Förmodligen var det mars. Det syns lite dåligt här inne i stan men det ser ut som om det hänger en kraftigt röd planet ganska högt upp i söder just nu. Det borde ha varit i öster vid 3-tiden. Saturnus verkar vara ganska långt i väster nu men säker är jag inte. Har bara en dålig kikare här.
zaaritha
Som nog många svarat; Venus är både morgonstjärna och aftonstjärna!
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2005, 20:12)
CITAT (Felix matte @ 15-12-2005, 20:32)
Vad kan det vara för planet som lyste jättestarkt i öster... såg den på em när vi åkte.

Förmodligen var det mars. Det syns lite dåligt här inne i stan men det ser ut som om det hänger en kraftigt röd planet ganska högt upp i söder just nu. Det borde ha varit i öster vid 3-tiden. Saturnus verkar vara ganska långt i väster nu men säker är jag inte. Har bara en dålig kikare här.

Tack! wub.gif
Idag ser vi inga stjärnor eller planeter... mulet och nu snöar det igen sad.gif
zaaritha
Så--Mars syns nu??
Bessie
Kopierar lite information från föreningen Ursas hemsidor (om det finns nån svensk förening för amatörastronomer har de säkert mer relevant information och stjärnkartor):
http://www.ursa.fi/
Venus
Den klara Venus står lågt på kvällshimlen. Den står i söder strax efter solnedgången.

Mars
Den röda Mars finns i Vädurens stjärnbild och syns bra. Den står i söder, högt på kvällshimlen.

Jupiter
Jupiter finns i Vågens stjärnbild och stiger på morgonnatten, i ostsydost.

Saturnus
Saturnus finns i Kräftans stjärnbild och stiger på kvällshimlen i nordost. På morgonnatten står den högt i söder.

Mars är tydligt röd, Jupiter och Saturnus är mer gulaktiga, och man behöver inte titta länge för att se skillnad på en stjärna och en planet heller.
De klara stjärnhimlarna är det bästa med köldknäppar på vintern (här har vi det buskallt just nu.) Bäst att passa på så länge det varar, himlavalvets vackraste stjärnor håller på att visa upp sig. Regionen kring Orion är speciellt imponerande.
zaaritha
Orions bild var den första jag lärde mej som barn, se´n stora o lilla björn=
karlavagnen.
Plejaderna!
Auriga!
amaira
CITAT (Bessie @ 17-12-2005, 00:53)
Mars
Den röda Mars finns i Vädurens stjärnbild och syns bra. Den står i söder, högt på kvällshimlen.

Saturnus
Saturnus finns i Kräftans stjärnbild och stiger på kvällshimlen i nordost. På morgonnatten står den högt i söder.

Jag har ju inte alls sett själv, och då kan jag inte heller säga.

Men söder är söder (mars)
Och "stiger på kvällen i nordost" för i gryningen ha kommit till "högt i söder" gissar jag är "öster" på eftermiddagen (saturnus).

Mars är verkligen tydligt "röd" och känns igen på det viset - om man inte kan stjärnbilderna som planeterna vandrar i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon