bikiv


Det här är Stephane (4 år) och Cleiton (5 år), mina Internetfadderbarn.
Via brev och bilder kan vi hålla kontakt via nätet. Har även ett fadderbarn på Haiti.

En, för mig, blygsam summa per månad, garanterar att dessa små barn får mat, stimulans och förhoppningsvis slipper ett liv på gatan.
mamamaggan
Hur har du kommit i kontakt med dem?

Har faktiskt funderat på att skaffa fadderbarn men aldrig kommit till skott.

Bra när man kan ha kontakt direkt så att man vet att pengarna kommer dit de ska.
*Felix matte*
Men nu är det väl inte så att pengarna man skickar hamnar hos ett specifikt barn, så som det gjorde "förr i tiden"... eller har jag missuppfattat det hela. unsure.gif Vad jag vet så hamnar pengarna i konto som fördelar dem där de bäst behövs och sedan "tilldelas" man ett barn som bor i område som får hjälp.
Snöflinga
Jätte söta rolleyes.gif Har aldrig hört talas om internet fadderbarn, hur fungerar det ? Intresserad blev jag, du kan väl berätta ..............
caprifol
Ni som funderar på att skaffa fadderbarn:
Titta också på SOS Barnbyar. Där kan man bli fadder för en hel "barnby" - en liten enhet med enbart föräldralösa barn och personal. Inte lika personligt kanske - men det kan vara en fördel också. Man får även info om den byn, om hur pengarna används o s v.

Jag valde den lösningen av flera orsaker, men bl a för att det finns risk för att ett barn som har någon slags familj kan få andra problem när han/hon blir prioriterad framför kanske syskon.
bikiv
Jag har varit fadder via Hoppets Stjärna sedan ca. 15 år. Efter att ha svarat via ett "vanligt" reklamblad har jag haft flera olika fadderbarn på Haiti, Filippinerna och i Afrika. Av olika anledningar ( t ex har familjen flyttat eller föräldrarna dött av Aids och barnet fått flytta till släktingar) så har jag fått ett nytt fadderbarn.
Dessa fadderbarn har jag haft sporadisk kontakt med via brev, jätteroligt att få (och skicka... även julklappar och till födelsedagar).

Numera kan man även vara fadder via Internet. Via en länk och lösenord kommer man i kontakt med "sitt/sina" barn, kan skicka meddelanden och foton, språket är engelska.

Konstigt nog känns det här lite mer personligt, via nätet (???) än "vanligt" fadderskap.

Felix matte: Det är nog lite olika vilken organisation man väljer! Hoppets stjärna har, tror jag även "hjälp där det bäst behövs"





Internetfadder
ninnisky
CITAT (caprifol @ 15-12-2005, 22:11)
Ni som funderar på att skaffa fadderbarn:
Titta också på SOS Barnbyar. Där kan man bli fadder för en hel "barnby" - en liten enhet med enbart föräldralösa barn och personal. Inte lika personligt kanske - men det kan vara en fördel också. Man får även info om den byn, om hur pengarna används o s v.

Jag valde den lösningen av flera orsaker, men bl a för att det finns risk för att ett barn som har någon slags familj kan få andra problem när han/hon blir prioriterad framför kanske syskon.

Vi har ett SOS- fadderbarn i Nong Khai i Thailand. Där kan man välja lite själv t ex om man vill ha ett eget barn eller stötta ett barnhus med 9 barn med en viss summa pengar varje månad.
Vi har haft barnet Kluay i 11 år - hon är 16 snart, Vi har varit och besökt henne och levt med henne en tid också. Jag blev väldigt imponerad över hur bra barnen har det och duktigt de hjälper sina syskon i huset.
Har du sedan ett eget fadderbarn är det upp till er att ge henne en summa,dock minst 250 kronor i månaden (tror jag det var)

Från SOS kommer brev flera gånger om året hur det går för barnet i skola och hur det utvecklats, Vi är mycket nöjda med SOS-barnbyar i Nong Khai.
Snart blir Kluay så stor att kan ska flytta från hemmet och då ska vi genast hitta något annat barn, kanske i samma by.
caprifol
Ja, jag är som sagt också mycket nöjd med SOS Barnby-organisation. Vi stödjer en i Namibia och får t ex alltid reda på hur den "extra julgåvan" (som jag tror de flesta skickar) används. Till en utflykt för barnen eller något annat som ger lite extra glans åt den - trots allt - rätt torftiga tillvaron.
Elanah
Jag har ett fadderbarn via barnfonden. Där går pengarna främst till honom och hans familj.
Swingtime
Jag har ett fadderbarn på ett barnhem i Indien genom Eriks-hjälpen
Sulawesii
Oj, vad söta......
forget-me-not
CITAT (Elanah @ 16-12-2005, 11:29)
Jag har ett fadderbarn via barnfonden. Där går pengarna främst till honom och hans familj.

Har jag också. En liten flicka på 6 år i Kenya. Planerar att åka och hälsa på om några år när hon är lite större. wub.gif
Elanah
CITAT (forget-me-not @ 17-12-2005, 23:00)
Har jag också. En liten flicka på 6 år i Kenya. Planerar att åka och hälsa på om några år när hon är lite större. wub.gif



Åh mitt lilla fadder barn bor oxå i Kenya. En 8 årig pojke
forget-me-not
CITAT (Elanah @ 18-12-2005, 15:22)
Åh mitt lilla fadder barn bor oxå i Kenya. En 8 årig pojke


Har du varit nere och hälsat på?

Min lilla flicka (ja, jag kallar henne min wub.gif ) bor i sydvästra delen av Kenya alldeles vid gränsen mot Tanzania.
Elanah
Nej, mitt fadderskap har precis börjat. Vad jag förstår så bor Joseph oxå i det området. Det står inte riktigt var han bor utan bara i vilket område...
Hade varit jätte häftigt att åka dit ngn gång. Har alltid drömt om att få åka till Afrika.
forget-me-not
CITAT (Elanah @ 18-12-2005, 22:57)
Har alltid drömt om att få åka till Afrika.

Jag också. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon