Full version: Eddie Meduza
zaaritha
Nå´n här på forumet som gillar honom??
Jag tycker att hans texter är otrevliga!!
Men, min man o hans kompisar tycker att de är bra...........
*Felix matte*
Jag lyssnar inte så mycket på texterna men faktiskt så har jag cd i bilen... med bl.a Raggarrock.. det är rytmen jag gillar. biggrin.gif
zaaritha
Det är mycket supa o allt så´nt i hans texter!!
Pirum
Han var bitvis en stor ironiker och satiriker. Och väldigt bra låtskrivare, rent musikmässigt alltså. Inte alla alster, men många. Bert Karlsson har ju exempelvis sagt att Eddie är en av de bästa låtskrivarna i Sverige (sagt innan Eddie dog, i samband med att Eddie hade 4-5 låtar på Matz-Ztefanz med Lailaz skiva som härjade på Svensktoppen)

Och så var han för jävla barnslig, fånig och korkad ibland. Ibland kanske rentavt rasistisk och homofobisk, men, det är väl öppet för diskussion möjligen. Han hävdade själv stenhårt att han inte var det.

Hans låt "Mera kärnkraft" är dock ett trevligt exempel på hur man kan göra en bra låt och ett fint inlägg i samhällsdebatten samtidigt smile.gif

Andra bra (och rätt rumsrena) låtar är "Heja USA", "Mera brännvin", "Glasögonorm", "Volvo", "Andra kan dom", "Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder" (vilken rocklåt, speciellt live!), "Termosen (var den grön så får du en ny)", "Gasen i botten", "Evert" (som blev större svensktopp-hit med Matz-Ztefanz med Lailaz), "Dom ljuger!", "Feta fula dumma amerikaner", ja, man kan nog utan problem fylla en dubbel-CD med "rumsrena" hits faktiskt.

Vad gäller hans blues- och rocklåtar, de mer ekivoka, så är oftast de inte stort värre än de amerikanska motsvarigheterna. Eddie är bara lite mer rakt på sak...

En del låtar kan jag dock inte längre spela utan att öronen trillar av, röda av skam, man är väl mer mogen nu. Men de var kul när man var 12 år. rolleyes.gif
zaaritha
Får väl räkna det som att min man ej kommit vidare från 12-årsåldern.........
tongue.gif rolleyes.gif
Klematis
Håller med Pirum. Många bra låtar med bra rytm och vissa texter är ju roliga andra mindre bra. De som är helt över gränsen behöver man ju inte lyssna på. Om man kollar andras texter så är de ju inte heller alltid så bra. Men som tjej så är ju texterna på de värsta låtarna kränkande!! Din kille och hans kompisar lyssnar kanske på Eddie innan de går på fest??
Klematis
annama
CITAT (zaaritha @ 17-12-2005, 01:00)

Får väl räkna det som att min man ej kommit vidare från 12-årsåldern.........


En klok kvinna sa en gång att män blir 12 år, sedan växer dom bara.......
wub.gif wub.gif wub.gif

Hur blev det såhär? Citatet ska naturligtvis vara inne i rutan.
pejori
tycker inte Eddie är nån större hit så att säga.
men lyssnar gärna på "kopparbärs-rock" och gick och nynnade på en låt i flera dagar.
dotter stirrade lite konstigt på mej, "vad sjunger du på?"
DÅ kom jag på innehållet i texten.
"jag har gubbar i röret" hette den.
och eftersom det är Eddie- orginal så är det inte svårt att gissa sig till resten laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men kul var den wub.gif
Magdis
De flesta av hans texter är ju mer än lovligt barnsliga och snuskiga men det finns en del sjukt roliga texter också med en massa svammel i. "Termosen" är ju ett bra exempel på det. biggrin.gif "Kom och köp" tycker jag är festlig också. Han vädjar till folk att köpa hans skiva och den börjar ganska finstämt men urartar mer och mer till "kom och köp annars blir jag vaaansinnig!" De flesta av hans texter har förstås kommit till på fyllan.
Tesa
"...det var en gången råtta................."..."och skulle sjunga en operaaria..."
...Eddie Meduza är ju kult ju..
Inte så lätt att göra revolt mot den äldre generationen efter Ebba Grön och Sex Pistols...då funkade ju Eddie Meduza... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon