Full version: prinsesstårta
olgak
Prinsesstårta med marsipantomtar på står på jul-listan, men hur får man fast tomtarna? De är flera stycken, och jag skulle helst vilja "klistra" fast dem med nå't, men vad?
Ophelia
Kan du inte ta såndär kräm man kan skriva med. Finns tuber med det i bl a rött och grönt. Annars vet jag att vissa konditorer satt fast rosor och sådant med en klick smörkräm.
Åsa, mälardalen zon 2
Smält choklad kanske? Choklad brukar ju fastna på marsipan alt. kanske man kan sticka tandpetare i botten på tomten och trycka ner i tårtan fast då får man nog varna för att det finns tandpetare i tårtan.
andersen
Glasyr kanske.
olgak
Hihi, man får svar på nolltid här!!! Jättebra förslag också! Särskilt det där med tandpetare var väldigt innovativt tycker jag (tårtan ska transporteras, så ju hårdare de sitter fast desto bättre laugh.gif !). Men fler får gärna komma med idéer, det är så kul att se när era geniknölar arbetar!
Tesa
Kristyr..
Zarah P
Kanske inte godast i stan, men äggvita brukar klistra bra - och det syns inte så mycket, det blir bara lite glansigt. smile.gif
Ophelia
Alltså. Kan du inte sätta dit dekorationerna när den är transporterad dit den ska vara? Sätta den på fatet, dekorera och servera smile.gif
Gurkan
CITAT (olgak @ 19-12-2005, 18:43)
.... där med tandpetare var väldigt innovativt tycker jag (tårtan ska transporteras, så ju hårdare de sitter fast desto bättre  :lol: !)....

Vanligt hederligt "super-glue" ... fast jag vet inte om det fäster på marsipanen .... fäster på allt står det i reklamen .... 3-pack för 10:- i fyndlådan på Hemköp.

Annars var det väl en bra ide att sätta på dekorationerna EFTER transporten.
Saiai
CITAT (Gurkan @ 20-12-2005, 01:20)
CITAT (olgak @ 19-12-2005, 18:43)
.... där med tandpetare var väldigt innovativt tycker jag (tårtan ska transporteras, så ju hårdare de sitter fast desto bättre  laugh.gif !)....

Vanligt hederligt "super-glue" ... fast jag vet inte om det fäster på marsipanen .... fäster på allt står det i reklamen .... 3-pack för 10:- i fyndlådan på Hemköp.

Annars var det väl en bra ide att sätta på dekorationerna EFTER transporten.

laugh.gif
Eller varför inte spika fast dom...?
laugh.gif sätta dom UNDER marsipanen laugh.gif
Eller mangla dom och kavla in i maripanen unsure.gif
Gör hela tårtan i form av en tomte...? (á la barbiedocksmodellen) tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon