kryddan
Jag har ett litet dilemma: jag blev sjuk i lördags kväll, hackhosta och feber. Klassisk influensa inget konstigt med det.

Nu fem dagar senare är det likadant. Vaknar rätt feberfri men trött efter allt hostande och så klättrar febern uppåt under dagen och landar på runt 38,5. Fastän jag inte gör nånting för det orkar jag inte.

Hade det varit när som helst annars hade jag väntat ett par dagar till, men nu är det ju jul i övermorgon. Min man (som jag ärvt det hela av) var iväg och fick penicillin och tycker jag ska göra det samma. Och jag vet inte vad jag ska göra.

Känns onödigt att riskera smitta ner folk i väntrummet och för den delen att få med sig någon ny smitta. Men OM jag nu behöver penicillin och låter bli att gå så har jag ju en kass jul framför mig - och en sur man sad.gif

Finns det någon syrra därute som kan ge ett klokt råd???
Åsa, mälardalen zon 2
Jobbar inte inom sjukvården men funkar pencillin mot influensa? Är inte influensor orsakade av virus och mot virus brukar inte pencillin funka, det brukar bara funka mot bakteriesjukdomar?
pisanggoreng
Ring till vårdcentralen och fråga.
Ophelia
Är det ett virus så är det ju inte lönt alls att käka penicillin. Det är ju inga konstigheter alls att det segar sig med feber och förkylning. Käka mat, drick mycket, vila och ta febernedsättande så blir du nog bra. Feber är ju olika för alla. Själv så får jag jättehög feber även vid vanlig influnsa. Kommer upp till 40 grader men blir bra snabbt men min syster är lågtempad och då håller det i sig längre. Har fått det förklarat för mig att det kan hänga samman med korppens immunförsvar. Min kropp tar fram storsläggan med en gång och sedan är det väck.

Är det så att du fått det av din man som fick penicillin så är det ju en bakterie och då måste du väl ha penicillin för det. Är det vanliga flunsan så kan ju inte VC göra något åt det.
*Felix matte*
Svärson har haft likadan hosta och småfebrig...efter en veckas hostande ringde han Primären... de sa att hostan kan pågå i fyra - fem veckor.
Antibiotika får man inte om crp är normal.

Men jag tycker också att du ska ringa och höra dig för. Sjukvårdsupplysningen brukar kunne ge goda råd.

Krya på dig wub.gif
kryddan
Tack för svaren, ni resonerar ungefär som jag märker jag rolleyes.gif

Jag har faktiskt ringt sjukvårdsupplysningen, men hon kunde inte säga så mycket mer än att de generellt råder en att ta kontakt med sin vårdcentral om hostan och febern varat längre än fem dagar.

Grejen är att det är inte lönt att försöka ringa dem. De har en drop-in mottagning på morgonen så det är dit man får ta sig. Och sitta i ett knökfullt väntrum med blandade baciller wacko.gif

Nåja, jag får väl sova på saken unsure.gif
kerstin z5-6
Hej -syster yster här:)
Du har redan fått goda råd
Du bör uppsöka vårdcentral om
Febern är 38 eller mer redan på morgonen, EFTER 5- 7 dagars sjukdomstid
Om du blir anfådd, får smärtor i bröstkorgen -känns som ett spännband som dras åt-grön upphostning, i kombination med pipande andning ( ursäkta språket smile.gif -allt detta kan tyda på att bakterier tagit över influensavirusets härjningar -för mot virus .. där hjälper inga pC tabletter
Vila vätska , gör det du orkar o var sjuk ...
Jag tycker inte du behöver gå till vc -utan du har ett virus -så sur gubbe eller ej -får du ta det lungt vila o bli frisk -Hostan kan hålla i sig länge
Mollipect eller liknande hostnmedicin gör slemmet mindre segt
Krya på dej
K
Kathy
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2005, 21:46)
Mollipect eller liknande hostnmedicin gör slemmet mindre segt

Mollipect är en bra, luftrörsvidgande medicin, dock inte receptfri.
*Felix matte*
Cocillana-etyfin var det som hjälpte svärson... då slapp han natthostan och kunde sova. men det är också receptbelagt.
lissa
Det värsta är att vissa förkylningar kan bli besvärliga och to.m farliga om man inte tar den i tid. Vi ska ju gudbevars vara "duktiga" och inte klaga, men allt är relativt, och att dra ut för länge på att inte gå är inte alltid bra. Det viktigaste är ju hur du känner dig själv....krya på dig
Betty
Hosta är kroppens naturliga sätt att reagera på irritation i andningsvägarna. Det är en skyddsreflex som behövs för att hålla luftvägarna rena. Därför bör hostan inte dämpas i onödan.

Vid hosta med tjockt slem kan du dricka rikligt med varm eller ljummen dryck, men helst inte mjölk. Drycken lindrar irritation i svalget och luftvägarna och gör slemmet mindre tjockt och lättare att hosta upp. Receptfri så kallad slemlösande hostmedicin behövs sällan. Förmodligen är varm dryck lika bra som sådan medicin.

Mollipect används vid hosta med segt slem och samtidigt behov av luftrörsvidgande effekt.

Infon ovan från bl.a. Fass

Håller med Agneta, Cocillana-etyfin funkar jättebra mot rethosta/hackhosta - men den är som sagt receptbelagd.
kerstin z5-6
jaha ... tydligen har den blivit receptbelagd .. antagligen pga efedrininnehållet .. nåja
Då får du stå ut -för de recepfria som återstår är ingen särskild effekt på och jag avråder från morfinpreparat vid vanliga förkylningar - som Cocillana-etyfin
då är det bättre att hosta o låta kroppen få upp det som ska ut som Betty säger
Det handlar inte om att vara "duktig" utan att det är meningslöst att behandla virusinfektioner med penicillin -eller att utsätta sig för väntan o smitta på en vårdcentral för att få veta vad man redan vet ...
kryddan
Hej alla! Jag gör nog som Kerstin säger och avvaktar. De har det säkert stressigt nog på VC utan min medverkan rolleyes.gif

En liten fråga bara - jag hostar inte slem utan det är mer som kikhosta. Skallrande hosta tills jag kiknar. Då är det väl ingen idé att ta mollipect? (Min man fick det utskrivet så det finns hemma)
Reserv
För att i alla fall kunna sova på natten så ta Noskapintabletter, eller rättare sagt Noskapintablett (dom är receptfria), det räcker med en åt gången. Tabletten gör att hostreflexerna bedövas så du får sova ut, det hjälper juh i längden till så du snabbare kan tillfriskna i övrigt. Krya på dig och försök ha en så god och trevlig jul du kan.
*Felix matte*
En liten varning ang Noskapin/ Nipaxon. Det står i Fass att en del kan få svåra buk- bröstsmärtor som varar upp till 3 tim.
För många år sedan tog jag en tabl Noskapin pga rethosta, jag tog den på kvällen före sängdags. Vaknade 1-2 tim senare med hemsk smärta i buken, det kändes som hela jag skulle gå i bitar, smärtan varade i 4,5 tim. På morgonen for jag till doktorn som sa att om man hade känslig galla så skulle man inte ta Noskapin/Nipaxon. Han sa att det var gallstensanfall jag drabbats av pga tabletten.
kerstin z5-6
Skällhosta hör ihop med den nya vågen av viral ) influensa -nästan som kikhosta , bronknerna blir helt utnötta...

Nej , antagligen hjälper inte Mollipect MOT hostan , men kan vidga bronkerna något så det känns lite bättre
Hostan .. ja - Undvik kall luft - det gamla tricket med honungsvatten och vattenånga innan sänggåendet är inte så dumt
högläge i säng

Nipaxon /noskapin finns även som lösning -rec fri
Effekten på gallstensproblematik finns -men inget emot vad Cocillana-etyfin
kan göra med en gallbesvärspatient

Har du inga sådana problem kan du pröva smile.gif
Kathy
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-12-2005, 09:56)
Nipaxon /noskapin finns även som lösning -rec fri
Effekten på gallstensproblematik finns -men inget emot

Har du inga sådana problem kan du pröva  :)

Man behöver inte ha problem med gallsten för att få den biverkningen av Noskapin. unsure.gif

Men å andra sidan så brukar jag vara en av dem som lyckas få biverkningar av mediciner. tongue.gif
kerstin z5-6
Nej , man behöver inte ha diagnosen gallsten för att få besvär ...men har man det ska man undvika Noskapin
'
kryddan
Hej igen,
tack alla för att ni svarade så snällt! Både bredbandet och jag kroknade så jag kunde inte gå in och svara tidigare.

Hostan håller i sig och febern likaså. Noskapin hjälper inte ett dugg, men med alvedon och honungsvatten får jag iallafall sova ett par timmar i taget.

Och julen blev ju helt ok trots allt. Jular kan ju se ut på många sätt rolleyes.gif wub.gif
lilla mamma
Skit i alvedonet, ta ngt starkare från s-bolagetså blir det lite roligare en liten stund... Man märker inte att man blivit bättre förräns man får eländet nästa gång.

Krya på dig smile.gif
kryddan
Jaha, tolfte dagen med feber och ännu en sömlös natt så imorses gav jag upp och begav mig till VC. Och det skulle jag tydligen gjort tidigare sad.gif

Jaja, nu är det pencillin och vila som gäller så kanske jag kan få fira nyrå iallafall. Håll tummarna rolleyes.gif
*Felix matte*
Krya på dig. wub.gif
penicillin brukar hjälpa ganska snabbt, 2 -3 dagar så känner man sig som ny. smile.gif
Betty
Krya på dig säger jag med. Med en pennicillinkur är du snart på banan igen ska du se. smile.gif
kerstin z5-6
Skönt att du fått pc nu då -det verkar ju snabbt smile.gif Men feber på dagarna ska man inte gå med så länge
" OM Febern är 38 eller mer redan på morgonen, EFTER 5- 7 dagars sjukdomstid" sa jag ju smile.gif Du har varit aldeles för tålig ...
Å andra sidan lär du ha tränat upp immunförsvaret ordentligt nu
Krya på dej
K
Biggan_
Krya på dej kryddan, och Gott Nytt År smile.gif
Låt champagnen vara om du tar penicillin, ingen bra kombination rolleyes.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
PC och alkohol är helt ofarliga ihop ... men det är vanligt att man tror det ...
Starka värktabletter , det är en annan sak .

Du kan unna dej ett glas champis om du vill:)
kryddan
Jo, ett glas skumpa får det väl bli rolleyes.gif

Hörde en läkare säga nåt klokt om pc och alkohol - att det precis som kerstin skriver inte är farligt, men att om man har en infektion i kroppen ska man tänka på det - och ta det lite lugnt med alkohol som ju kan sätta ned immunförsvaret lite.

Inte så konstigt egentligen - kroppen vill inte behöva handskas med diverse gifter när den redan har fullt upp tongue.gif
kryddan
Nu lärde jag mig något nytt om feber förresten! Enligt Varduiden.se räknas en morgontemp över 37,2 som feber.

Jag som är "lågtempad" och ligger på 36,3 en frisk vanlig dag har alltid fått höra att inget under 38 är feber när jag lite försiktigt hört mig för. Jag känner mig ju rätt kass när jag vaknar med 37,5, men,ja...

Pappa är likadan och han fick ta till rent fusk för att de skulle titta på honom på sjukhuset. Han hade dubbelsidig luginflammation men bara 37,5 unsure.gif Nu var det ju 30 år sedan så det är väl inte fullt så stelbent längre antar jag rolleyes.gif
lilla mamma
37,5 räknas som feber på de flesta vårdavdelning förresten, oavsett lågtemp eller inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon