Full version: Julgransdekorationer
Pirum
Ja...efter att ha satt upp granen idag kan man konstatera att de gamla kulorna är finare än de nyare man har. De förra är gjorda av glas och hänger mycket rörligt i sytråd, de nyare är gjorda av plast och hänger stelt i just plast.

Och glittret man köpte förr, de där tunna, smala, raka, de finns inte heller att hitta längre. Däremot hittade jag någon slags krusat glitter. Och sådana där snören med, tja, glitter på. Som ser ut som snö. Nä, jag kan inte förklara, men ni fattar väl. Kanske bifogar jag bilder senare, har inte kameran laddad just nu.

Nåja. Jag har väl tittat i budget-butiker och får väl därmed skylla mig själv.

Men, vet någon var man kan köpa glaskulor? Eller finns det fina plastkulor? Utan fula skarvar, utan fula plastupphängningsanordningar.
Finare presentbutiker? Auktioner?
*Felix matte*
På ÖB såg jag häromdagen fina ... om du med glaskulor menar de som har en liten stålplopp med upphäng... såna som går lätt sönder om man tappar.
De var ovanligt billiga också... 6 st kostade 19.90kr
kerstin z5-6
Det finns -tex finns en affär vid NK i stockholm som säljer amerikanska juldekorationer -riktiga glasbollar
En del av mina kommer därifrån , andra är handmålade från Polen, men visst finns det smile.gif


Kathy
Ja, NK har mycket fina julgransdekorationer.....dock så kostar de en del.

I Nacka Forum sålde de julgranskulor i handblåst glas för några veckor sen........de kostade runt 200kr styck......... blink.gif Visst var de fina....men inte SÅ fina. huh.gif

Jag letade glaskulor för några år sen och hittade många, fina på Åhléns som inte kostade en förmögenhet.

Iår letade jag den "gamla" sortens glitter, och hittade det på Konsum. Men då kostade det dubbelt spå mycket som annat glitter.

Nåväl, lika bra att passa på med glaskulor och fint glitter i granen iår, för nästa jul tror jag kommer bli annorlunda. Ska jag ha glaskulorna då, så får jag väl sätta dem lååångt upp i granen. laugh.gif
Inga från Närke
Lidle hade mycket fina dekorationer till gran tyckte jag. Sedan har IKEA. Men det börjar väl att ta slut nu så nära inpå julen.
*Felix matte*
Hur ser "den gamla sortens" glitter ut?
Zarah P
Sånt glitter har jag haft förrut, och jag tror bestämt att de finns på Maxi, samt på ÖB - åtminstone häromkring.
smile.gif
*Felix matte*
Är det sånt här?
Snöflinga
Vänta till efter jul, då reas allt jupynt tongue.gif Var på Åhlens idag och de hade sänkt priset på alla juldekorationer med 30% wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 22-12-2005, 22:26)
Iår letade jag den "gamla" sortens glitter, och hittade det på Konsum. Men då kostade det dubbelt spå mycket som annat glitter.

Ser den ut så här?
Castea
CITAT (Snöflinga @ 22-12-2005, 23:23)
Var på Åhlens idag och de hade sänkt priset på alla juldekorationer med 30% wub.gif

Redan? Hade tänkt köpa julpynt på rea på Åhléns efter jul. De har fina saker, men 40 kr för ett enda pynt ger jag inte.

Kerstin, fantastiskt julgranspynt! Speciellt det på sista bilden.

Panduro har jag hittat gammaldags glaskulor på.
Kathy
CITAT (Felix matte @ 22-12-2005, 23:26)
CITAT (Scrollan @ 22-12-2005, 22:26)


Iår letade jag den "gamla" sortens glitter, och hittade det på Konsum. Men då kostade det dubbelt spå mycket som annat glitter.

Ser den ut så här?

Nja...nästan.
Mitt glitter är liksom mer "silverfärg"....lite ljusare (det står på paketet att det är äkta silver på......bladtunt förståss wink.gif ) precis såsom glittret var för sisådär 25 år sen. smile.gif
Castea
Är det sånt här glitter du menar, Scrollan?



Detta är en gammal bild från 1920-talet, men sånt glitter har jag ju sett i dagens butiker också... Minns tyvärr inte vart dock. wacko.gif
Pirum
När jag menade glittret tänkte jag på de där tunna hängande sakerna, så lätta att de fladdrar av minsta vind. Jag har även sådana där "rep" i granen, tycker de är fina också.
Jag har som sagt hittat glitter även på senare år, men då antingen "veckat" eller krusat. Eller med kärna av papper.



Tog kort på ett varianter av "repglitter" samt det "trådglitter" jag har. De undre veckade är ok, de är tunna och rör sig fint i granen. Men de vore ändå bättre om de var plana och inte veckade.
Hittade plana för något år sedan, lycka, men de var bara ett par decimeter långa. Har tyvärr ingen bild av de plana jag menar.
Vet egentligen inte om plana och tunna är mer "gammeldags", men vi hade dem alltid förr iaf. Mina äldre släktingar också.
Finns säkert att köpa fortfarande, men var? smile.gif

Vad gäller kulor så tackar jag för tipsen, skönt att se att glaskulor fortfarande finns, jag har bara stött på plastkulor tidigare år, i den mån jag letat efter kulor. Jag ska titta på Maxi och ÖB etc imorgon efter både glitter och kulor. Annars klarar jag mig ändå smile.gif

Julgranskulor ska vara av glas och hänga i sytråd. Annars är det ju ingen sport. smile.gif

Jag återkommer med bilder på granar och kulor kanske. Har ingen bra kamera och min mobil är inte bra på att fånga glittriga eller små saker smile.gif
Kathy
CITAT (Castea @ 23-12-2005, 01:58)
Är det sånt här glitter du menar, Scrollan?



Detta är en gammal bild från 1920-talet, men sånt glitter har jag ju sett i dagens butiker också... Minns tyvärr inte vart dock.  :wacko:

Näää...jag var inte ens född då, så sånt glitter har jag inget minne av. tongue.gif

Är lite svårt att se hur glittret ser ut.....

Men det var en fin bild i alla fall. wub.gif
kerstin z5-6
Jysk rear ut allt innan jul -jag har köpt juldukar för 10 kr smile.gif
Och Åhlens hade fina saker
Coop har de tunna slingglittret som rör sig -om vi menar samma glitter förstås smile.gif
Ett par nya glasbollar varje år -snart har man så det räcker till hela granen -och då har barnen vuxit upp och de kan sättas både högt o lågt:)
Zarah P
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-12-2005, 10:00)
Coop har de tunna slingglittret som rör sig -om vi menar samma glitter förstås smile.gif

Samt Maxi - iaf där jag bor. ÖB brukar också ha, som sagt.
Sommartorparn
CITAT (Castea @ 23-12-2005, 01:58)
Är det sånt här glitter du menar, Scrollan?



Detta är en gammal bild från 1920-talet, men sånt glitter har jag ju sett i dagens butiker också... Minns tyvärr inte vart dock. wacko.gif

Just sådant glitter är omöjligt att få tag på (alltså dom smala remsorna som hänger rakt ner och som heter "lametta"). Dom innehöll visst bly, och tillverkas därför inte längre. Det finns liknande varianter i handeln, men eftersom dom inte innehåller bly så hänger dom inte lika tungt rakt ner utan mera fladdrigt. Av den anledningen har vi hemma i 40 års tid återavänt samma glitter! De tunna remsorna hängs upp en och en och plockas av granen en och en för att sedan förvaras hoprullade i tidningspapper. Ett dötråkigt jobb, och det kan erkännas att det har blivit ett visst svinn genom åren..... wink.gif
Drillsnäppan
Hej!

På Lisebergs julmarknad finns det ett stånd där de säljer fina julgranskulor. De är av glas och finns i många olika former och färger. Kostar mellan 25:- och uppåt. Lite sent i år men nästa år kanske, om du har vägarna förbi...
Kathy
Tradera säljer juldekorationer...där kanske man kan hitta "modell äldre" ?
Hannele
CITAT (Pirum @ 22-12-2005, 21:19)
Men, vet någon var man kan köpa glaskulor? Eller finns det fina plastkulor? Utan fula skarvar, utan fula plastupphängningsanordningar.
Finare presentbutiker? Auktioner?

Nästan i varje varuhus har jag sett i år, coop, åhlens, mm,
säljs för ½ priset nu, dessutom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon