Full version: Verkningsgrad trafo
andersen
Verkningsgrad trafo

Nån som vet varför verkningsgraden ökar i en transformator vid ökad belastning?
Tapio
Halaj!

Är du säker på att det är så?

Verkningsgraden ökar med ökad frekvens, visst.

Den ökar också med ökad spänning för en given uttagen effekt. Det blir ju mindre värmeförluster då.

Men uttagen belastning?

Har aldrig hört, fast det behöver ju inte betyda att det inte är så.

//T
andersen
Hittade ett svar på ett annat forum..Du har ju en viss tomgångsström ( förlust ) i en trafo, ju högre effekt du tar ut ju lägre blir den ju procentuellt av din totalström.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.nu var det en vän som frågade mej och jag är inte riktigt så teknisk så jag tänkte att jag kunde få ett lätt svar, får väll säja som det är jag vet inte riktigt rolleyes.gif
gammelnalle
Inte LÄTT att svara enkelt på.... men i princip har du fått rätt svar.
DVS att förlusterna (koppar och järn+ värme) är mindre procentuellt sett vid större EFFEKTUTTAG (sannare än strömuttag)

Den aktiv effekten P (räknas som U*I*cosfi)
Den skenbara effekten S = U*I
och den reaktiva effekten Q som U*I *sin fi


i en rätvinklig triangel motsvaras S som hypotenusan och P som X axeln samt Q som Y axeln.....

krångligt??

ja, jag erkänner att kreti och pleti inte behöver bry sig.... bara konstatera att man HAR förluster i ALL form av energiöverföring.....

i en trafo (transformator) består förlusterna av uppvärmning av kärnan , kopparförluster, samt virvelförluster.....
transformatorn har en OPTIMAL belastning (oftast full effekt- men inte alltid) där förlusterna kontra avgiven effekt är som minst.
n= verkningsgraden består oftast av cosfi och ligger på 0,5-0,9 på mindre trafos..





majisster besserwisser mezzerschmidt


(som hoppas att ingen blev speciellt mycket klokare denna uppesittarkväll)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon