Full version: tsunamin
andersen
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,751444,00.html

Har vi värkligen inga bättre politiker i Sverige.
Zarah P
Jag vet inte om jag tycker att det där var så farligt, om jag nu ska vara ärlig. Jag håller faktiskt med Margareta Winberg om att Freiwalds mest bara blivit syndabock SAMT om att man faktiskt har ett egenansvar när man reser... Ungefär som att man inte får någon hemförsökring om man bor i ett alltför drabbat område, liksom - det är ett beslut man väljer att ta...
Nu blir jag väl hudflängd, kan jag tro - men politiker är ändå folkvalda. Av oss. De är representanter för oss - och faktiskt också lika mycket folk som vi. De gör rätt, och de gör fel, och ibland uttrycker de sig klantigt, och tror att de kan lita på någon som de inte borde litat på. Det kan man väl egentligen inte klandra dem för?
andersen
Zarah P Som svensk medborgare borde man väll ha en förmån att bli hjälpt av myndigheter när det behövs Thailand är inte hårt drabbat av jordbävningar, det finns andra länder som är hårdare drabbade av det tex USA,Japan.

Folk valda politiker ja, men det betyder inte att man skall försvara dumheter utan det skall ställas krav på dom som det ställs på andra människor.
Zarah P
Jag tänker inte skriva för mycket om just detta, men kortfattat: Det där med att inte få hjälp av myndigheterna, det känner jag mycket väl till - och det gäller inte bara i katastrofer utan även i vardagen. Tvärtom verkar det finnas mest hjälp till hands för de fall som synts i tidningen "konstigt nog".

Det andra jag vill säga är; Vad gjorde Freiwalds för fel? Hon kunde inte Thailands geografi, och hon missförstod hur stor katastrofen var. För detta får hon lida än idag - medan hela Sverige kollektivglömmer allt BRA hon gjort.
Med ett så förvirrat folk är det inte konstigt att politikerna (som är ett urval av folket) blir lite snurriga ibland, de med...
Azeman
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 19:25)
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,751444,00.html

Har vi värkligen inga bättre politiker i Sverige.

fattar inte varför dom änns pratar om det ännu.

Ett år sen, en naturlig katasrof som hände, och en massa människor dog o bla bla. Men det var då en massa snack om den, men inte när det är människor som dör utav svält eller när andra katastrofer händer. Äre bara för att det var svenskar där nere? Tror mera att det inte var den sista natur katasofen som vi har stött på. Tror mera att det är vi människor som har ställt till så att det blir naturliga katastrofer. Precis som vi människor har förstört djurena och naturens livs cirkel.
Som sagt, den katastrofen var ett sätt att hålla chack på människor
andersen
CITAT (Azeman @ 23-12-2005, 20:05)
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 19:25)
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,751444,00.html

Har vi värkligen inga bättre politiker i Sverige.

fattar inte varför dom änns pratar om det ännu.

Ett år sen, en naturlig katasrof som hände, och en massa människor dog o bla bla. Men det var då en massa snack om den, men inte när det är människor som dör utav svält eller när andra katastrofer händer. Äre bara för att det var svenskar där nere? Tror mera att det inte var den sista natur katasofen som vi har stött på. Tror mera att det är vi människor som har ställt till så att det blir naturliga katastrofer. Precis som vi människor har förstört djurena och naturens livs cirkel.
Som sagt, den katastrofen var ett sätt att hålla chack på människor

För att vi är många som förlorade anhöriga i katastrofen!
Azeman
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:07)
CITAT (Azeman @ 23-12-2005, 20:05)
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 19:25)
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,751444,00.html

Har vi värkligen inga bättre politiker i Sverige.

fattar inte varför dom änns pratar om det ännu.

Ett år sen, en naturlig katasrof som hände, och en massa människor dog o bla bla. Men det var då en massa snack om den, men inte när det är människor som dör utav svält eller när andra katastrofer händer. Äre bara för att det var svenskar där nere? Tror mera att det inte var den sista natur katasofen som vi har stött på. Tror mera att det är vi människor som har ställt till så att det blir naturliga katastrofer. Precis som vi människor har förstört djurena och naturens livs cirkel.
Som sagt, den katastrofen var ett sätt att hålla chack på människor

För att vi är många som förlorade anhöriga i katastrofen!

Så folk förlorar inte anhöriga i krig och på andra ställen där det händer katastrofer?
Reserv
Näe Zarah, inte hudflänger jag dig inte. Du säger det jag sagt till alla sen det hände, vad tusan har sveriges kung och sveriges regering med en flodvågskatastrof att göra på andra sidan jorden? Att resebyråerna har ett ansvar är juh självklart, men var kommer vår regering in i bilden? Om jag åker till ett annat land så tar jag juh risker både vad gällande flygningen (det kan juh störta) och turistandet (jag kan juh bli rånad). Det är upp till mig om jag vill åka utomlands och ta dom risker som följer med, det är ingen annans ansvar att det händer nån olycka eller katastrof. Vad hade regeringen kunnat göra? Hindrat flodvågen? Dom flesta av dom svenskar som befann sig på plats ville absolut inte hem på en gång, antingen så saknade dom vänner eller anhöriga, eller så hade dom klarat sig skapligt och ville fortsätta sin semester (fast på andra sidan) Jag anser att alldeles för mycket ansvar krävs av regeringen, dom är inga trollkarlar. Nu får säkert jag på käften, men det tar jag, jag står för mina åsikter och det jag säger.
andersen
Ja Azeman det är därför man vill hålla det vid liv,Estonia katastrofen är ett exempel på det, dom svenska soldaterna som dog i Afganistan är ett annat exempel på det, och det är väll inget fel i det.
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag att det är turistlandet + resebolagen som ska ta ansvaret, tar man emot en massa turister som landet + resebolagen tjänar en massa pengar på ska de även kunna ta hand om dem ifall det inträffar en katastrof. Inte förväntar jag mig att svenska regeringen ska hjälpa mig om jag råkar ut för en turistbussolycka i alperna eller liknande, då får jag helt enkelt se till så att jag har alla försäkringar som behövs mm. och det var ju jag som isåfall valde att lämna landets gränser och tryggheten som finns innanför gränserna.
Azeman
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:21)
Ja Azeman det är därför man vill hålla det vid liv,Estonia katastrofen är ett exempel på det, dom svenska soldaterna som dog i Afganistan är ett annat exempel på det, och det är väll inget fel i det.

Men varför just där vi svenskar är bara?

Men men, det är ett sätt att hålla människan på chack.
andersen
Reserv.. det handlar inte om det utan det handlar om ödmjukhet och empati.. det tycks Winberg och Freiwalds sakna till stor del.
andersen
CITAT (Azeman @ 23-12-2005, 20:24)
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:21)
Ja Azeman det är därför man vill hålla det vid liv,Estonia katastrofen är ett exempel på det, dom svenska soldaterna som dog i Afganistan är ett annat exempel på det, och det är väll inget fel i det.

Men varför just där vi svenskar är bara?

Men men, det är ett sätt att hålla människan på chack.

Tror inte att du hadde samma tankar om det var dina anhöriga som livet blev släkt på.
Reserv
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:24)
Reserv.. det handlar inte om det utan det handlar om ödmjukhet och empati.. det tycks Winberg och Freiwalds sakna till stor del.

Det är säkert inget fel på deras empati, men jag anser inte att det ligger i deras ansvar om det inträffar en katastrof nånstans. Vari ligger din egen empati mot dom då, dom som blir uthängda som skuld för att så många svenskar fått lida? Skulden ligger inte hos dom, inte heller ansvaret att städa undan efter katastrofen, hur kan man egentligen bara sitta och förvänta sig att våran regering ska styra och ställa i andra länder. Tror du och ni andra som instämmer med Andersen att andra länders regeringar ilar till sverige vid t.ex. en lavinkatastrof med flera utländska dödsfall? Turistbyråerna ska och får ta sitt ansvar om nåt skulle inträffa, empati har vi nog alla kännt som varit insatt i katastrofen på ett eller annat sätt, vi var många som förlorade nära och kära både i flodvågen och i Estoniakatastrofen. Men inget av dom skuldlägger jag våran regering för.
Azeman
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:27)
CITAT (Azeman @ 23-12-2005, 20:24)
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:21)
Ja Azeman det är därför man vill hålla det vid liv,Estonia katastrofen är ett exempel på det, dom svenska soldaterna som dog i Afganistan är ett annat exempel på det, och det är väll inget fel i det.

Men varför just där vi svenskar är bara?

Men men, det är ett sätt att hålla människan på chack.

Tror inte att du hadde samma tankar om det var dina anhöriga som livet blev släkt på.


Vem säger att jag inte har släkt där nere?
Tycker det är lite själviskt att bara bry sig om svenskar än om andra. wacko.gif
andersen
Tycker det är lite själviskt att bara bry sig om svenskar än om andra?om det är mej du menar så har du ingen aning om vilken nationalitet det är på mina anhöriga.
Azeman
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:58)
Tycker det är lite själviskt att bara bry sig om svenskar än om andra?om det är mej du menar så har du ingen aning om vilken nationalitet det är på mina anhöriga.

Nej, jag menade inte dig. Isåfall skulle jag ha sagt "Du"

Hur ska jag kunna veta nationalitet på dina anhöriga när jag inte änns känner er?
andersen
CITAT (Azeman @ 23-12-2005, 21:03)
CITAT (andersen @ 23-12-2005, 20:58)
Tycker det är lite själviskt att bara bry sig om svenskar än om andra?om det är mej du menar så har du ingen aning om vilken nationalitet det är på mina anhöriga.

Nej, jag menade inte dig. Isåfall skulle jag ha sagt "Du"

Hur ska jag kunna veta nationalitet på dina anhöriga när jag inte änns känner er?

Ok fick en känsla av att det var mej du menade.Gör avslut i debatten här.

God jul.

Mvh andersen.
hav
CITAT (Reserv @ 23-12-2005, 20:17)
/Du säger det jag sagt till alla sen det hände, vad tusan har sveriges kung och sveriges regering med en flodvågskatastrof att göra på andra sidan jorden? Att resebyråerna har ett ansvar är juh självklart, men var kommer vår regering in i bilden? Om jag åker till ett annat land så tar jag juh risker både vad gällande flygningen (det kan juh störta) och turistandet (jag kan juh bli rånad). Det är upp till mig om jag vill åka utomlands och ta dom risker som följer med, det är ingen annans ansvar att det händer nån olycka eller katastrof. Vad hade regeringen kunnat göra? Hindrat flodvågen? /

Visst kan man framöver lägga mer ansvar på individen. Att ordna sitt skydd och sina försäkringar. Men så som det är ordnat idag så ansvarar varje land för sitt lands medborgare vid sådan där tillfällen. Att katastrofen ligger på andra sidan jorden har absolut ingenting med saken att göra.

Det kanske är dags att införa en annan ordning nu när världen blir mer internationell. Mindre betydelse av sitt medborgarskap och mer betydelse att man har råd med privata försäkringar när man är utanför Sveriges gränser - eller kanske t.o.m. när man befinner sig hemma? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det...

Men jag vet i alla fall att jag tycker att Freivalds har skött katastrofen dåligt. Nästan lika dåligt som Persson.

God Jul!



Ange en titel på hemsidan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon