Full version: julafton
Azeman
jag hatar julen *suck*
nästa år så kommer jag nog inte att fira.
Var nära det inte var nåt i år heller. men men. *suck*
zaaritha
Jag gillar inte heller julafton! Pappa var alltid onykter o otrevlig!!
Och--jag var alltid tvungen att låtsas att jag blev jätteglad för julklapparna!
Azeman
CITAT (zaaritha @ 24-12-2005, 01:17)
Jag gillar inte heller julafton! Pappa var alltid onykter o otrevlig!!
Och--jag var alltid tvungen att låtsas att jag blev jätteglad för julklapparna!

då förstår jag... tycker man borde bojkotta julafton
Kathy
CITAT (zaaritha @ 24-12-2005, 01:17)
Och--jag var alltid tvungen att låtsas att jag blev jätteglad för julklapparna!

Men....blev du inte glad för dina julklappar då? unsure.gif
zaaritha
Jo--böckerna!!
Men det var INTE speciellt roligt med en far som var otrevlig!!
Pirum
Nä, det låter förjävligt, fulla föräldrar är otrevligt, speciellt under jul. Fy tusan. Alkohol är hemsk drog i många fall. Har själv aldrig förstått vitsen med att supa på julen. Nyår, midsommar kanske, ja, men jul? Men, finns ju folk som super för att det är typ onsdag, tyvärr.

Många borde sikta på att ta en vit vecka från jul till nyår, då skulle många barn nog få en mindre stressig tid.

(För ordningens skull måste jag påpeka att jag själv aldrig råkat ut för fylla på julen)
zaaritha
Det var hemska jular! Rädslan att inte vara "till lags", då blev far arg o gapade o svor!!
USCH!
Kathy
Jadu, zaaritha, jag vet mer än väl vad du menar.
Många, många jular,
nyårsaftnar,
mina födelsedagar, hans födelsedagar,
då jag tog körkort,
då jag konfirmerade mig,
då jag slutade skolan inför sommarlovet,
då det var min namnsdag,
då jag köpte min första bil.......

listan kan göras hur lång som helst.

Man bär på en ryggsäck då man är barn till en alkoholist.

Det värsta som jag kan tycka är, det är hur jag "lärt mig" att inte riktigt lita på människor som står mig nära, att få dåligt samvete för att man säger "nej", att man alltid ska vara så "duktig", i t.ex en kärleksrelation så "ska" det inte vara bra länge...för så "brukar" det inte vara och då kan man "sätta igång" den andre enbart för att man lärt sig att "så ska det vara".

Min pappa är periodare, och man gick aldrig säker för när han skulle börja dricka. Det kunde vara uppehåll på allt ifrån 8 år till några dagar så tryggheten infann sig aldrig. Jag tränade upp en fingertoppskänsla för att känna av stämningar, så att jag hade någon chans att kanske, kanske stoppa honom. Åtminstone för mammas skull.
Än idag så kan jag plötsligt känna på mig att "något är på gång" och så ringer jag mina föräldrar för att höra hur det är och då visar det sig att det har startat igen.

Jag är medveten om alla saker jag bär på i min ryggsäck och jag håller ständigt på att jobba med dem. Jag kan säga att idag har jag kommit så mycket längre än vad jag någonsin trodde jag skulle göra.

Och nu kan jag faktiskt säga att jag tycker om julen. wub.gif
Min jul blir precis så som jag gör den till. wub.gif wub.gif
Monica M zon 4
Har liknande erfarenheter som Scrollan och Zaaritha.

Uppväxtåren var inte roliga men i vuxen ålder när jag kunde börja bestämma själv har jag börjat tycka att julen är ok. De sista 15 åren har jag insett att jag firar precis som jag vill och bäst är att slippa träffa pappa!

Dessutom fick jag köra mamma till akuten julaftonen 93 och några dagar senare gick hon bort. Så jul är ingen höjdarhögtid för min del heller!
*Harry Potter*
Azeman du är 19 år! Sluta hänga läpp o gör något åt din situation! Du har din fulla frihet att skapa dina egna traditioner tillsammans med "din" egna familj
lissa
Jag har alltid gillat julen, trots att även jag har haft mindre trevliga upplevelser(som dom flesta skulle jag tro) under den helgen..Nu blir det mindre och mindre firnigar för var jul som går. I år har ja för första gången in mitt liv inte pyntat alls...Men måste nog hålla med Hary potter om att man kan alltid välja och vad man vill göra på helgerna. Hur tråkiga minnen man än har, så ligger det i en själv vad man gör av sitt liv, och hur man vill fira eler inte fira. Mormor (som verkligen hade haft det svårt på alla vis) sa alltid....Man får inte roligare än vad man gör sig..Det finns ju inget som söger att man måste fira med föräldrarna om man känner att man inte mår bra av det...och det tråkiga man har upplevt, är det bäst att försöka frigöra sig ifrån, istället för att gömma sig bakom det......Och vill göra det klart att jag inte på något vis anklagar någon för något...det var bara en känsla som kom fram....Försök att vara så lyckliga ni kan..speciellt under dom här lite konfliktiva dagarna
Hannele
CITAT (zaaritha @ 24-12-2005, 01:27)
Men det var INTE speciellt roligt med en far som var otrevlig!!

Men ska man låta en otrevlig far styre hela ens liv?? blink.gif
Som vuxen kan man väl skapa något eget?
Gossen Ruda
Livet är som en bok med bara oskrivna blad för framtiden. Man måste inte bläddra bakåt, och framför allt så har navelskådande aldrig varit nån höjdare.
Azeman
jag har inte upplevt nåt tröckit/dåligt (inte som jag kan minnas)... tycker bara julen är tröckig och för mkt. inget mer me det. alla gör den till en sån stor grej. och allt bara för en dag. Nja.
Kathy
CITAT (Hannele @ 24-12-2005, 21:29)
Men ska man låta en otrevlig far styre hela ens liv??   blink.gif
Som vuxen kan man väl skapa något eget?

Kan bara hålla med.
wub.gif

Allt blir precis vad man gör det till, här i livet. wub.gif wub.gif wub.gif
Caprice
Julfirandet är väl vad man gör det till...?

Tycker absolut inte det måste finnas massa måsten, särskilt om det inte finns småbarn med i bilden...
netaave
Jag är också uppväxt med en alkoholiserad far och förstår precis det du skriver Scrollan.
Min var också periodare, fred-månd.

Vi har inte brytt oss om släktfirande i år utan varit hemma och "bara varit" sov länge, åt julgrötsfrunch, delade upp julmaten på middag och vickning.
Den skönaste julafton jag någonsin haft.
Tjejerna fick öppna en julklapp varje timme, och tyckt det var jättekul.

I morgon ska vi till äldsta sonen på julknyt och dela ut klappar till barnbarnen, dom har dubbla mor/farföräldrar på båda sidor och det brukar bli många klappar, så vi delar upp oss i år.

Mor och syskon träffar jag så mycket annars så det behöver inte nödvändigtvis hända på julen också. Mamma har haft huset fullt ändå ikväll av mina systrar med familjer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon