Full version: Det snöar i Skåne!
Rossi
Jippi! Nu snöar det i Skåne! Det är vi ju tyvärr inte så bortskämda med. Nåja, det är väl inte jättemycket men man får vara tacksam för det lilla. Annars hade det ju varit trevligt om det kom så mycket snö så att jag inte kan ta mig till jobbet imorgon! ohmy.gif

Det här fotot tog jag precis från vår ena uteplats.

wolkenkrabber
ush, vitt o kallt, jag tycker synd om dig sad.gif fast dte är mer synd om mig, här är ju snön istortsett permanent,
Snöflinga
Så fint rolleyes.gif Kliar det inte i fingrarna varje gång du ser växthuset...... nu är det inte så länge kvar wub.gif
Rossi
Ha, ha! Nja, trädgårdstänket ligger på is just nu. Jag tycker att det är jättekul att ägna mig åt trädgården under den ljusa årstiden men nu under den mörka årstiden så tycker jag att det är rätt skönt att bara koppla av och istället pyssla mer inomhus, läsa, se på film etc.

Tids nog så kommer trädgårdsintresset tillbaka. (Ungefär när de första krokusarna/snödropparna etc. visar sig.)
stina
CITAT (Rossi @ 26-12-2005, 18:10)
Ha, ha! Nja, trädgårdstänket ligger på is just nu. Jag tycker att det är jättekul att ägna mig åt trädgården under den ljusa årstiden men nu under den mörka årstiden så tycker jag att det är rätt skönt att bara koppla av och istället pyssla mer inomhus, läsa, se på film etc.

Tids nog så kommer trädgårdsintresset tillbaka. (Ungefär när de första krokusarna/snödropparna etc. visar sig.)

Håller med!!! Just nu är jag inte alls speciellt sugen på trädgårdsarbete! Tycker det är skönt med lite paus eftersom det blir så intensivt sedan. Nu vill jag också göra annat: Läsa, kolla film, träna, etc, etc....

Men vänta bara...... rolleyes.gif

Det har snöat hela dan i Stockholm idag, nu har vi också vitt!!!!

/Stina
Rossi
Ja, och i ärlighetens namn - jag tycker att det är jättekul med trädgård men i vårt fall så är det ibland också rena rama arbetslägret. Nu har vi en rätt stor trädgård (drygt 1700 kvm) och vi har byggt upp/håller på att bygga upp den från en lerig åker. Vi började för fyra år sedan när vi byggde huset och det har varit/är ett jättejobb. Så jag är ytterst tacksam över att kunna vila upp mig under vintern! laugh.gif

Sen har vi ju börjat att spela golf också och vi är lite "bekymrade" över hur vi ska hinna med både golfen och trädgården till våren. Men det är ju i och för sig ett kärt bekymmer!
stina
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Absolut vila!!!! Efter varje sommar får jag gå till kiropraktorn och "fixa till mej" trots att jag går och tränar väldigt mycket hela året! Det är definitivt ett hårt slit för kroppen att vara trädgårdsintresserad!! Man tar sig lätt vatten över huvudet.....

/Stina
Rossi
Ja, jag tycker ju om att se hur det växer och frodas i rabatterna men inte fanken är det kul att sitta på huk med värkande knän och rensa kvickrot och annat ogräs! Vi har styv lerjord och det är hårt och tungt att rensa för det mesta. Men det sägs ju att det är nyttigt för själen med trädgårdsarbete och det används ju t.o.m. som rehabilitering.

I vårt förra hus hade vi en uppvuxen trädgård som inte krävde så mycket underhåll. Lummig och fin var den. Nu i vår nya trädgård så krävs mycket mer jobb och som du ser på bilden (även om det bara är en del av vår trädgård) så är det ju öppna ytor än så länge eftersom ingenting har hunnit att växa upp och blivit lummigt och insynsskyddande. Inte så himla mysigt, alltså. Än...
Snöflinga
Hoppselihoppsan wub.gif Varför inte anlägga en mindre golfbana Rossi, då kan du förena nytta med nöje, det vore väl bra rolleyes.gif För egen del har jag börjat kika i trädgårdslitteratur och ser verkligen fram mot vårbruket .............
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 26-12-2005, 15:53)
Jippi! Nu snöar det i Skåne! Det är vi ju tyvärr inte så bortskämda med. Nåja, det är väl inte jättemycket men man får vara tacksam för det lilla. Annars hade det ju varit trevligt om det kom så mycket snö så att jag inte kan ta mig till jobbet imorgon! ohmy.gif

Det här fotot tog jag precis från vår ena uteplats.


Så fint med snön wub.gif

Såg på teve att det snöade i Malmö idag.
Rossi
Usch, det var INTE kul att köra till jobbet idag. Jag hade lika gärna kunnat ligga i en snödriva nu men som tur var kom jag fram oskadd. Jag fick köra i 30-40 hela vägen. Det var höga snödrivor längs med vägen, inte plogat på vissa ställen och där det var plogat fanns det underkylt regn och issträngar.

Det hade verkligen varit befogat om jag hade stannat hemma idag och inte kunnat ta mig hit. Men det är väl som vanligt här på jobbet vid de få tillfällen när vi har snöoväder i Skåne - de som bor ute på landet tar sig till jobbet men de som bor i stan stannar hemma och säger att "det gick inte att komma fram". Pyttsan, sa!
Anki på Öland
Även på Öland har vi fått lite snö men tack och lov inte alltför mycket. Eftersom jag reste hem från Stockholm igår i snöstormen utefter östkusten hade det inte varit roligt om jag behövt skotta när jag äntligen kom hem.....
Tog dock just ett kort genom fönstret åt väster - tror ni det snöar på fastlandet...???
Anki

Farbror Blå
Snöar i Dalarna med!

Utsikten från mitt fönster på tredjedagen

Gurkan
Felix_Matte : Snön jag bad om, som du "skickade" till oss Skåningar, kom fram men ... nu räcker det väl ?? Idag har jag varit på Österlen (besökt herr Lindblom på Lindbloms frö i Kivik) och sett en plogbil som blev lossgrävd av en gigantisk hjullastare vid Brösarps backar och ett snödrev som var en bra bit högre än en busskur, dvs. minst 3 meter djup snö. Skåne ? Skåne !

Det var ett smärre mirakel att jag själv tog mig hem i min gamla Audi.

All snö som faller över Skåne har en förmåga att samla sig i ett par tre jättedrivor, helst på vägen där den verkar trivas allra bäst !
Rossi
Ja, vid de få tillfällen när vi har snöoväder i Skåne - då är det verkligen rejält kaos! Inne i städerna funkar det mesta rätt bra men ute på landet och slätterna så fyker det igen fort som tusan. En kvart efter att plogbilen har kört så kan vägen försvinna igen.

Jag kasade hit till jobbet idag men det var vanskligt att köra - främst på småvägarna hemmavid förstås. Vi har bara åkrar runtomkring där vi bor så snön far och yr och lägger sig över vägen. Jag får se hur länge jag jobbar idag. Får kanske köra hem till lunch för att vara säker på att komma hem överhuvudtaget. Det ska ju komma mer snö.
pisanggoreng
Snöar fortfarande i Skåne smile.gif

Rossi
Ja, jag pratade just med mina föräldrar som bor i en annan del av Skåne och de var totalt insnöade och kom knappt utanför huset ...

Jag tycker att det är himla härligt!!!! Så länge som det inte inträffar några olyckor.
stennie
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 09:56)
Jag tycker att det är himla härligt!!!! Så länge som det inte inträffar några olyckor.

Tycker jag mé biggrin.gif
pisanggoreng
Jag också- äntligen!
stennie
Såhär ser det ut nu....mörkt i söder smile.gif

Rossi
Ja, de mörka molnen har nog drivit in över Malmö. Här snöar det ymnigt just nu. Jag sitter och funderar över hur länge jag ska sitta kvar här på jobbet. Småvägarna hemma kanske snart fyker igen.
stina
Å nu har snöandet kommit till Stockholm!!!!
Eva i Skåne
Det snöar fortfarande hos oss. Närmare en halvmeter har det nog kommit nu, men det är svårt att säga exakt eftersom det alltid blåser upp i drivor här nere.

Rossi
Jag har precis kommit hem från jobbet. Körde hem tidigare p.g.a. vädret. Här kommer en nytagen bild. Jag fick pulsa i snö upp till knäna när jag var ute och fotograferade!

Klematis
Jag bor på västkusten en bit in i landet och här vräker det ner snö och blåser. Jag ska skicka gubben till affären och köpa lite burksoppa och annat som är lätt att värma om strömmen går. Visst är det fint när det är snö ute! Fast inte så roligt om man ska ut och köra.
Klematis
netaave
Ooops Eva tar tillbaka det där jag skrev i fototråden. tongue.gif
Eva i Skåne
Så här såg det ut i natt när jag öppnade ytterdörren,
meni förmiddag har det inte kommit någon ny nederbörd.

Rossi
När jag körde till jobbet imorse så snöade det ymnigt men sen har det avtagit men det ska tydligen komma mer. Det finns stora, blåa snömoln över Malmö just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon