Full version: Fyrverkerier
pisanggoreng
http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyheter...?Artikel=761789

Tänker ni smälla/bidra till spridandet av miljöfarliga gifter i naturen?
Zarah P
Nope. Jag har inte skjutit en enda raket i hela mitt liv, och det har ingen annan i min familj heller gjort. smile.gif

Däremot är småbarnen på gården förvånansvärt duktiga på att göra falskleg, tror vi, för hur får de annars tag i raketer? Inte köper väl deras föräldrar ut det till dem? (Obs. Jag är bara ironisk och dum.)
Det är rätt skrämmande, tycker jag - att små knattar på knappa metern springer omkring och skjuter raketer omkring sig, utan att ens ha en vuxen med sig! sad.gif
Rossi
Nej!

(Det är väl dessutom inte tillåtet utan tillstånd, är det inte så? )
pisanggoreng
Är man över 18 år är det nog tillåtet.
Zarah P
Man måste vara över arton - det är dessa små INTE! De kan väl vara ... sju? Nåt sådant. Men vad gör man? De struntar ju blankt i oss, och likaså gör deras föräldrar - och polisen är inte intresserad av att ta i det... wacko.gif
Rossi
CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2005, 11:43)
Är man över 18 år är det nog tillåtet.



Detta hittade jag på nätet och det kan man ju tolka lite hur man vill vad gäller tillstånd:

http://www.polisen.se/inter/nodeid=36346&p...eversion=1.html
pisanggoreng
Ja, det var en luddig text.

Fast där står bland annat: "Vid tillfällen när allmänheten kan förvänta sig fyrverkerier, till exempel vid nyår, påsk och valborgsmässoafton behövs i regel inget tillstånd".
Rossi
CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2005, 12:36)
Ja, det var en luddig text.

Fast där står bland annat: "Vid tillfällen när allmänheten kan förvänta sig fyrverkerier, till exempel vid nyår, påsk och valborgsmässoafton behövs i regel inget tillstånd".

Fast du kapade citatet mitt i en mening! smile.gif Det kom en väsentlig fortsättning, nämligen - se här!

"Vid tillfällen när allmänheten kan förvänta sig fyrverkerier, till exempel vid nyår, påsk och valborgsmässoafton behövs i regel inget tillstånd, om avfyrandet inte innebär risk för skada eller någon annan avsevärd störning för personer eller egendom."
netaave
Det är så många andra som eldar upp sina pengar så vi har alltid struntat i det. Man kan ju njuta av det vackra på himlen ändå.
Däremot brukar vi hänga upp partybloss i träden och tända på tolvslaget, mest för barnens skull. Ni vet sådana där stora tomtebloss som brinner en kvart.
pisanggoreng
Japp, jag kapade. Borde satt ut [...] så man förstod att det var kapat.

Men texten är och förblir luddig, för vad innebär det att "avfyrandet inte innebär risk för skada"? Och betyder det att om man tror att avfyrandet kommer innebära skada att man ska söka tillstånd hos polisen?
Rossi
Ja, visst är det luddigt för fyrverkerier kan ju skada både en själv, andra och andras egendom så ska man hårddra det hela så borde man söka tillstånd för 600 spänn till Nyår! Men det är det ju ingen privatperson som gör ....
pisanggoreng
Sen borde det väl vara sjävklart att kombinationen alkohol och fyrverkier alltid innebär en potentiell fara...
Anki på Öland
Avskyr allt detta smällande och sprakande - mest för mina hundars skull! Under min vistelse hos mina barn mellan Stockholm och Uppsala kom någon av deras grannar ut straxt efter midnatt alla nätter, natten före julafton, julafton och juldagsnatten, och ägnade ung. en halvtimme åt att skicka upp nånting som visslade och small. mad.gif
Det var inte trevligt!!
Anki
Biggan_
Det är väl ok att det skjuts raketer vid tolvsnåret vid nyår, men allt detta skjutande från dom börjar sälja raketer efter julhelgen i mellandagarna gör mej nästan vansinnig sad.gif mad.gif
Katterna mina får nästan inte en lugn stund på en hel vecka, och på den tiden vi hade vår hund var detta en fruktansvärd vecka för vår vovve. Djurplågeri är detta ofog. Vi har själv aldrig skjutit upp någon raket. Tycker det räcker med en halvtimmes skjutande vid årsskiftet.
Reserv
Tycker synd om alla skotträdda hund och kattstackare när det smälls och skjuts i tätbebyggt område, härute är det lugnt och fridfullt. I nyår så får vi förmodligen lite tillskott på hundfronten, en doberman som är ohyggligt skotträdd och en blandistik som får nervproblem bara folk höjer rösterna. Såna stackare kan behöva få komma undan från allt smällande och festande. Det borde förbjudas helt för privatpersoner att handha smällare och raketer, tycker det räcker med dom kommunala satsningarna vid nyår och vårbrasorna.
Reserv
Ursäkta, nu va´det juh inte fråga om hur våra stackars djur mår, det va´juh miljön. Den kan väl aldrig må nåt bra då en stjärnklar decembernatt förvandlas till rena rama Londondimman och t.o.m. stjärnorna på landet skyms av all smog. huh.gif
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2005, 11:04)
Tänker ni smälla/bidra till spridandet av miljöfarliga gifter i naturen?

Jag är för snål... men tittar gärna på andras. tongue.gif
andersen
CITAT (pisanggoreng @ 27-12-2005, 11:04)
Tänker ni smälla/bidra till spridandet av miljöfarliga gifter i naturen?

Absolut inte är miljövän, är inte alla det här på forumet?
cic
Finns massor av skäl till att ge tusan i smällare och fyrverkerier. Brandrisk, olyckor, miljön.. Och att det är otroligt irriterande.

Men jag måste erkänna att jag tycker att det kan vara otroligt vackert med fyrverkerier också.. sleep.gif
Hannele
CITAT (cic @ 27-12-2005, 18:06)
Brandrisk, olyckor, miljön..

Ja, jag kör bil.
cic
CITAT (Hannele @ 27-12-2005, 18:43)
CITAT (cic @ 27-12-2005, 18:06)
Brandrisk, olyckor, miljön..

Ja, jag kör bil.



?


blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif
andersen
CITAT (Hannele @ 27-12-2005, 18:43)
CITAT (cic @ 27-12-2005, 18:06)
Brandrisk, olyckor, miljön..

Ja, jag kör bil.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Zarah P
CITAT (Hannele @ 27-12-2005, 18:43)
CITAT (cic @ 27-12-2005, 18:06)
Brandrisk, olyckor, miljön..

Ja, jag kör bil.

Det ena kan ju anses mer eller mindre omöjligt att avstå från, medan det andra mer är en onödig lyx, som mest består i att (bildligt såväl som bokstavligt talat) bränna upp sina pengar, samt förorena.
Inte direkt jämförbart, tycker jag... Tycker du? blink.gif
lilla mamma
Usch, fy och isch

Kul när grannarna laddade på och sköt under husvagnen vår så det landade precis intill gasolboxen. Med kran öppen och allt för värmen var på. Ja, inte läcker den som tur är men hur kort tänker man då? Nej, i år åker vi till Billingen och njuter av friden på campingen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon