Full version: Nu är julen slut....
stina
Sitter på jobbet och tycker det är jätteskönt!!! Får jag er andra på mej nu?

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Rossi
Nej, varför det? Det är väl helt OK att tycka det!

Nu är julhetsen slut och nu ser jag fram emot Nyårshelgen och Trettonhelgen!

Jag sitter också på jobbet nu (men hade hellre varit hemma - min man är ledig idag!!) och här är ganska lugnt och vi är inte så många.
Sommartorparn
Jag tänker hålla den vid liv ända till 20 dag knut. Förpliktelserna är avklarade och nu är det bara att njuta av den gjorda städningen och det välfyllda skafferiet.Gjorde julgodis i går och premiärsmakade glöggen. rolleyes.gif
Margaretha
wub.gif Jag ger heller inte upp förrän till tjugondedagknut. Njuter av att INTE behöva förbereda längre - även om det också har sin charm - utan att få njuta av det man förberett, av blommorna, ljusen, ja, t.o.m. av de "syndiga" kakorna!
gammelnalle
som sagt... julen varar ända tills 20dag Knut... och då firar våra flitiga bin sin jul:

DÅ ÄR JU JULEN FÖR- BI !!!!
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 27-12-2005, 11:34)
Jag tänker hålla den vid liv ända till 20 dag knut. Förpliktelserna är avklarade och nu är det bara att njuta av den gjorda städningen och det välfyllda skafferiet.Gjorde julgodis i går och premiärsmakade glöggen. rolleyes.gif

Ja, nu är den bästa tiden!
Kanske finns det lite färdig mat kvar, nästan städat, goda böcker från tomten,
njuta av julblommorna, av julgodiset, gotta sej i soffan och bara mysa. smile.gif
Lassila
CITAT (stina @ 27-12-2005, 11:27)
Sitter på jobbet och tycker det är jätteskönt!!! Får jag er andra på mej nu?

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Håller faktiskt med dig Stina, Jag är ganska less på allt vad jul heter, men å andra sidan var jag det redan vid lucia. Har jobbat med julbord sedan 25 november till två dagar innan jul och sen har vi haft hemmvändarkvällar juldagen och annandagen, med mycket fylla och stök. Och nu håller man på att fixa inför nyårsmiddagen och planerar festen på trettondagsafton. Ska bli skönt när alla dessa storhelger är över så man får hamna i den vanliga lunken igen.

biggrin.gif
Men visst var det skönt att vara hemma med familjen på julafton och bara ta det lungt.
Sylvia
CITAT (gammelnalle @ 27-12-2005, 15:10)
som sagt... julen varar ända tills 20dag Knut... och då firar våra flitiga bin sin jul:

DÅ ÄR JU JULEN FÖR- BI !!!!

Jag trodde den varade till påska? Och då kan väl bina få komma ut och fira sin bi-jul? biggrin.gif
Betty
CITAT (Sylvia @ 28-12-2005, 10:50)
Jag trodde den varade till påska?

Nej det var inte sant, nej det var inte sant - för däremellan kommer Fastan! tongue.gif
Hannele
CITAT (Lassila @ 28-12-2005, 10:21)
Och nu håller man på att fixa inför nyårsmiddagen och planerar festen på trettondagsafton.
Ska bli skönt  när alla dessa storhelger är över så man får hamna i den vanliga lunken igen.

Helt underbart att få duka snyggt, plocka fram mormors gamla glas,
bjuda gott, skåla i mousserande. smile.gif

P.S.
Sakkunniga har gett fulla smakpoäng för ungersk Chapel Hill Sparkling Chardonnay, 55 kr.
Anki på Öland
CITAT (gammelnalle @ 27-12-2005, 15:10)
som sagt... julen varar ända tills 20dag Knut... och då firar våra flitiga bin sin jul:

DÅ ÄR JU JULEN FÖR- BI !!!!

Då måste min jul varit för-geting, för jag blev getingstucken i foten på julafton.................... En bålgeting som lagt sig i vintersömn i hundburen (som stått i vedboden) som åkte med upp till barnen över julhelgen. Den vaknade av värmen och stack tack och lov inte hundarna utan mig i foten.......
Anki
Eva i Skåne
Fy för Anki, att bli getingstucken vid jultid, det är ju inget man ens tänker sig. sad.gif



Jag tror inte det är något att berätta för min insektsrädda dotter, som bara jämrar sig över spindlar vid denna tiden på året. Annars kommer hon aldrig våga känna sig lugn.
Lassila
CITAT (Hannele @ 28-12-2005, 12:08)
CITAT (Lassila @ 28-12-2005, 10:21)
Och nu håller man på att fixa inför nyårsmiddagen och planerar festen på trettondagsafton.
Ska bli skönt  när alla dessa storhelger är över så man får hamna i den vanliga lunken igen.

Helt underbart att få duka snyggt, plocka fram mormors gamla glas,
bjuda gott, skåla i mousserande. smile.gif

Ja nu har jag en bankett för 150 personer 5 rätters middag.....
så jag tror inte mormors porslin räcker

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
silos
Jag skulle kunna ha Julen i dagar 7 smile.gif
Snöflinga
Tjugondag Knut dansas julen ut hos mig smile.gif Då är det sååå skönt att plocka undan alla julsakerna. Ta en tur i skogen, plocka kvistar och blåbärsris. Sätta i vatten och se dem spricka ut ......... Det ger en föraning om våren för att inte tala om den första frasiga tulpanbuketten tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Lassila, nu blir jag nyfiken, bankett, 150 pers. och 5-rätters ohmy.gif Nu får du faktiskt förklara ..............
stina
Nyårsdagen åker allt rött, juligt krimskrams (tycker jag då) bort och upp med ljusa gardiner och in med frasiga tulpaner. Våren är på väg!!!!!!! rolleyes.gif

Sen väntar å väntar å väntar jag och fram emot mars kommer stora vårdeppigheten - då har jag väntat i 3 månader och ute är det fortfarande bara kallt, kalt å fult....

Går på det varje år!!!! sad.gif

/Stina
Lassila
CITAT (Snöflinga @ 28-12-2005, 17:36)
Lassila, nu blir jag nyfiken, bankett, 150 pers. och 5-rätters ohmy.gif Nu får du faktiskt förklara ..............

Ja du jag jobbar helt enkelt, Jobbar som kökschef/restaurangchef på en festvåning. Och jag har en abonering på nyårsafton, fullt upp börjar laga maten i dag......

Börjar med en kavingscanape med rökt lax, ägg rom och dill
följt av en Hummerconsome med fräftstjärt på spett
Anka a'lorange med rotfrukts puré och confiterade Morötter/rättika
carpachio på renyttrerfile med lingonchutney
Vaniljpannacotta med grön äppelgele.....

Vill du hjälpa till? tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Klematis
Håller med om att man nu bara kan njuta av allt det fina och goda som fins hemma utan krav. Som tur är är vi bortbjudna på nyår så det är inga krav kvar i år.
Klematis
Kathy
CITAT (stina @ 28-12-2005, 19:37)
Sen väntar å väntar å väntar jag och fram emot mars kommer stora vårdeppigheten - då har jag väntat i 3 månader och ute är det fortfarande bara kallt, kalt å fult....

Går på det varje år!!!!  :(

/Stina

laugh.gif Men....ojj...... wub.gif

Jag förstår din iver. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon