Full version: PPM pension
bikiv
Vet ni om att man kan ta ut sin PPM pension vid 61 år?
Det är för de flesta en mycket blygsam summa, för min del 136:- per månad.
Men poängen är att att jag räknas som pensionär, trots att jag arbetar heltid!
Jag kan åka på pensionärsrabatt på SL , ett månadskort kostar 360:- i stället för 600:-, kan utnyttja andra pensionärsrabatter där de finns o s v.

Jag sätter in min "pension" + det jag spar på månadskortet på ett konto.
(Fast jag hoppas kunna cykla från åtminstone maj - okt)

OM jag jobbar till 65 år finns där en liten slant som i bästa fall räcker till en "ny vinterkappa" eller lite nya växter till trädgården eller nå´t annat som kan sätta guldkant på det liv man kanske lever.

Kontakta försäkringskassan och ansök! Finns blanketter på Internet.
Rossi
Tänk på att ni fritt kan ändra era fondval. Det kan betyda mycket i det långa loppet. Själv är jag intresserad av det här med pengar, aktier, fonder etc. och har daglig koll.

Här kan ni läsa allt om PPM:


PPM
kristerh
Jag ligger på + 27 % biggrin.gif i PPM, skulle vara bättre om jag hade agerat och bytt fonder i tid.
krister
Rossi
Jag ligger på plus 50% prick! (I dagsläget.) Hade jag också fått ändan ur vagnen tidigare så hade det varit uppemot 70-90% ....
silos
Jag kommer att få leva på existens minimum tills jag vandrar till andevärlden, men å andra sidan så har jag blivit mycket rik men inte på pengar!

JAG ÄLSKAR VARENDA MINUT AV MITT LIV och ÄR MYCKET TACKSAM wub.gif wub.gif wub.gif
Biggan_
CITAT (silos @ 29-12-2005, 13:19)
Jag kommer att få leva på existens minimum tills jag vandrar till andevärlden, men å andra sidan så har jag blivit mycket rik men inte på pengar!

JAG ÄLSKAR VARENDA MINUT AV MITT LIV och ÄR MYCKET TACKSAM wub.gif wub.gif wub.gif

Härligt att du är så positiv solis, trots att du tydligen har det knapert. Men,man kan ju inte leva på endast kärlek och frisk luft smile.gif
Rossi
CITAT (silos @ 29-12-2005, 13:19)
Jag kommer att få leva på existens minimum tills jag vandrar till andevärlden, men å andra sidan så har jag blivit mycket rik men inte på pengar!

JAG ÄLSKAR VARENDA MINUT AV MITT LIV och ÄR MYCKET TACKSAM wub.gif wub.gif wub.gif

Grattis Solis! Fast det ena behöver ju inte nödvändigtvis utesluta det andra! smile.gif
Biggan_
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 11:22)
Jag ligger på plus 50% prick! (I dagsläget.) Hade jag också fått ändan ur vagnen tidigare så hade det varit uppemot 70-90% ....

Min ända var nog tyngre ohmy.gif laugh.gif för den kom ur vagnen ännu senare. Ligger bara på 10% + Vilka fonder har ni som ni lyckats bra med? Själv har jag Carnegie medical, East capital ryssland, Gustavia Sverige, Skagen global o Skagen vekst. Hade innan Länsf. fastighet men bytte till Carnegie medical, men skall nog byta ut den igen, mot vad vet jag inte. Svårt är det, och man måste ha koll om det inte skall gå utför. Jag var en av de där idioterna som satsade på Roburs Contura när man fick välja första gången, och sedan höll jag inte koll på läget. Katastrof!
Rossi
Jag växlar fonder rätt friskt men för tillfället har jag Robur Ryssland, Odin Norden och Carnegie Småbolag.
silos
CITAT (Birgitta P @ 29-12-2005, 13:54)
CITAT (silos @ 29-12-2005, 13:19)
Jag kommer att få leva på existens minimum tills jag vandrar till andevärlden, men å andra sidan så har jag blivit mycket rik men inte på pengar!

JAG ÄLSKAR VARENDA MINUT AV MITT LIV och ÄR MYCKET TACKSAM wub.gif  :wub:  :wub:

Härligt att du är så positiv solis, trots att du tydligen har det knapert. Men,man kan ju inte leva på endast kärlek och frisk luft smile.gif

Jag har jo massor av bönor,äppelmos,nybakat bröd varje dag,kaffe och annan enkel mat som gör att jag klarar mig hur bra som helst och samtidigt blir jo jag tusenkonstnär attfå maten att räcka varje månad!

Det viktigaste i mitt liv är :mina kära barn och mina kära vovvar och att vovvarna får mat och allt de behöver är det allra viktigast för mig!!!!

Och så har jag sonens dator som jag får använda och medmänniskor som bryr sig om mig och mitt liv wub.gif wub.gif wub.gif

Jag ÄR privilegierad smile.gif wub.gif smile.gif
AndreasBlomquist
Jag är som Rossi, jag följer dagligen PPM och börsen i generellt. Jag har East Capital Ryssland och de har gått upp 150% ungefär sen jag skaffade dem. Har drygt 90.000 på kontot idag. Nu har jag ju fortfarande 30 år kvar innan jag kan börja plocka ut PPM-pensionen då så förhoppningsvis kan man skaffa sig en rejäl slant med pengar.
Rossi
Ja, och likaså kan man själv bestämma hur man vill placera sina ITPK-pengar eller motsvarande. Mina ITPK-pengar tog ett rejält skutt i positiv riktning när jag bytte från en "säker" räntefond till en aktiefond.
Rossi
För att mota Olle i Grind får jag väl nämna att jag är väldigt intresserad av ekonomi och pengar (främst då våra egna) men uppskattar sannerligen ändå allt det där som Solis också nämner. Jag vet att njuta av de små tingen i vardagen men tackar inte nej till större njutningar om de erbjuds. smile.gif
bikiv
CITAT (bikiv @ 28-12-2005, 23:08)
Vet ni om att man kan ta ut sin PPM pension vid 61 år?
Det är för de flesta en mycket blygsam summa, för min del 136:- per månad.

Och idag fick jag besked om PPM pensionen för 2006: Yes, den har stigit med en (1) krona laugh.gif wink.gif laugh.gif

Nej nu får jag nog ta mig i kragen och göra som Rossi: kolla mina fonder och bli lite aktiv! Får nog ta ställning till hur jag gör med Roburs Contura iaf. Har lite i "egna fonder" också där Roburs Rysslandfond gått ganska hyggligt.

Nu är ju min PPM-del av kommande pension så liten, men för er som är yngre är det jätteviktigt att vara aktiv - och "välja rätt".

Min pension kommer att grundas på antal yrkesverksamma år och lön. Hade oturen att vara sjukskriven under ca. 10 år (flera diskbråck) vilket kommer att visa sig när pensionen ska börja utbetalas.

Och det är väl så som Solis säger att pengar betyder inte allt, men jag måste nog för min del påstå att en någorlunda god ekonomi ändå gör livet enklare.
Snöflinga
Men bikiv, förstår inte hur man kan vara pensionär och ändå arbeta heltid blink.gif
bikiv
Nu har jag ju inte tagit ur min ålderspension, endast PPM delen vilket man har rätt att göra fr o m 61 år. Eftersom jag är född -44 har jag den största delen av pensionen i det gamla pensionssystemet.

Men i och med att jag får PPM-pension räknas jag som "pensionär" och kan utnyttja pensionärsrabatter. Det är det som är det fiffiga! Och helt lagenligt är det också smile.gif
Snöflinga
Fattar fortfarande inte blink.gif Du har fortfarande tre år till pension, men ändå är du pensionär och arbetar heltid ....... Sverige är fantastiskt laugh.gif
bikiv
CITAT (Snöflinga @ 29-12-2005, 22:19)
Fattar fortfarande inte  :blink:  Du har fortfarande tre år till pension, men ändå är du pensionär och arbetar heltid .......  Sverige är fantastiskt  :lol:

Nej, inte jag heller wink.gif Men visst är Sverige fantastiskt! biggrin.gif laugh.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon