Sidor: 1, 2
Rossi
Glöm inte att det första avsnittet av fyra av den nya Lynley/Havers-serien (ni vet - filmatiseringarna av Elizabeth Georges deckare) börjar ikväll.

Ni tittar väl? smile.gif
stina
Solklart!!!!! rolleyes.gif
Castea
smile.gif
yenny
Tack för påminnelsen. det hade jag antagligen missat annars.
Klematis
Vilken kanal?
klematis
Rossi
CITAT (Klematis @ 29-12-2005, 11:29)
Vilken kanal?
klematis

SVT1 klockan 21.00
Reserv
1:an

där va´vi allt lika snabba tongue.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 29-12-2005, 11:30)
1:an

där va´vi allt lika snabba tongue.gif

Nähä du! JAG var snabbast!!!! laugh.gif tongue.gif
Ewa smålänska höglandet
Slukar allt biggrin.gif biggrin.gif
pisanggoreng
O, tack för tipset! smile.gif
CarMa
Tack för tipset!!!! biggrin.gif
hälsar en som precis upptäckt E.G's suveräna böcker.... wub.gif
Zarah P
Jag missade Midsomer, så jag ska titta extra mycket ikväll!
Engelska deckare är överlägset bäst. smile.gif
jendah
Engelsk deckare, eld i kaminen och en kopp varmt te wub.gif wub.gif
Rossi
CITAT (jendah @ 29-12-2005, 12:03)
Engelsk deckare, eld i kaminen och en kopp varmt te wub.gif wub.gif

Yes! Just my cup of tea! smile.gif (Fast maken får en kopp kaffe.)
jendah
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 12:14)
(Fast maken får en kopp kaffe.)

Maken dricker vad jag häller i hans kopp,
så det är tur att han helst vill ha te... wink.gif biggrin.gif
Rossi
CITAT (jendah @ 29-12-2005, 12:51)
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 12:14)
(Fast maken får en kopp kaffe.)

Maken dricker vad jag häller i hans kopp,
så det är tur att han helst vill ha te... wink.gif biggrin.gif

Så pass? laugh.gif ohmy.gif biggrin.gif
jendah
Så pass??
Inte riktigt med tror jag...

Vi råkar bara vara riktiga te-drickare båda två smile.gif Fast kaffe går också bra, riktigt gott ibland...
Rossi
Jag försökte skämta Jendah. Du skrev att mannen drack det du hällde i hans kopp så jag antydde skämtsamt att du hade så pass pli på honom så han drack vad han blev serverad oavsett om han tyckte om det eller ej. smile.gif
Biggan_
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 13:07)
Jag försökte skämta Jendah. Du skrev att mannen drack det du hällde i hans kopp så jag antydde skämtsamt att du hade så pass pli på honom så han drack vad han blev serverad oavsett om han tyckte om det eller ej. smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jendah
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 13:07)
Jag försökte skämta Jendah. Du skrev att mannen drack det du hällde i hans kopp så jag antydde skämtsamt att du hade så pass pli på honom så han drack vad han blev serverad oavsett om han tyckte om det eller ej. smile.gif

Aha...
det var ju ungefär det jag försökte skämta om... lyckades visst inte smile.gif
Rossi
CITAT (jendah @ 29-12-2005, 13:23)
CITAT (Rossi @ 29-12-2005, 13:07)
Jag försökte skämta Jendah. Du skrev att mannen drack det du hällde i hans kopp så jag antydde skämtsamt att du hade så pass pli på honom så han drack vad han blev serverad oavsett om han tyckte om det eller ej.  :)

Aha...
det var ju ungefär det jag försökte skämta om... lyckades visst inte smile.gif

Ha, ha! Då skämtade vi om samma sak men visste inte om det! laugh.gif
jendah
biggrin.gif biggrin.gif
fruberglund
Självklart, går ju inte att missa kommissarie Lynley biggrin.gif
forget-me-not
Kommer sitta som klistrad. Älskar brittiska serier, filmer etc. wub.gif
kryddan
Nja, tror jag hoppar. Sist jag tittade på en satt jag och störde mig på att Havers och Lynley såg "fel" ut. Särskilt Havers stämde inte alls med min bild av henne. Fånigt, jag vet, men kan inte hjälpa det unsure.gif
renate
Alla kommissarie Lynly deckare gick nyligen på BBC prime,men vi ska titta ändå med vars ett glas rödvin för ovanlighetens skull.Mys mys.Barnbarneb får julmost så klart. laugh.gif tongue.gif
Rossi
CITAT (kryddan @ 29-12-2005, 16:50)
Nja, tror jag hoppar. Sist jag tittade på en satt jag och störde mig på att Havers och Lynley såg "fel" ut. Särskilt Havers stämde inte alls med min bild av henne. Fånigt, jag vet, men kan inte hjälpa det unsure.gif

Ja, filmatiseringar är inte alltid till det bästa. Jag känner precis som du nu när jag läser böckerna. I böckerna kan jag känna med Havers men inte i filmerna och det har påverkat mig negativt nu när jag läser deckarna.
forget-me-not
CITAT (kryddan @ 29-12-2005, 16:50)
Sist jag tittade på en satt jag och störde mig på att Havers och Lynley såg "fel" ut.

Jag har inte läst böckerna men själv tycker jag Lynley ser väldigt rätt ut och det gör inte alls ont att vila ögonen på teven. rolleyes.gif
grycken
En mugg japanskt grönt te, nygjord ingefärsknäck och pepparkakskola blir perfekt till kommissarien. Men först Häxornas tid! En av mina anfäder bidrog till att häxprocesserna upphörde.
zaaritha
Ja, jag spelar in! Bara för att jag vill titta på Discovery!!
"Midsomer", "Lynley", "Frost", "Morse" o två till; är mina favoriter!! Kommer inte på nu; jo: "Dalgliesh"; är en av dem!!
Castea
Gå till tv:n nu! Om 4 minuter börjar det! rolleyes.gif wub.gif
Rossi
Och visst var det ett helt OK avsnitt. Men jag var så trött på slutet så ögonen höll på att gå i kors.
Pirum
Bra avsnitt. Välgjort såklart. Jag är egentligen inte nåt fan av vare sig böcker eller filmer om Lynley, och dessutom stör jag mig på att skådisen ser så tråkig ut; påminner om Timothy Dalton som James Bond. Men, avsnittet var väldigt bra, klart sevärt.

Flera goda engelska deckare har redan nämnts i tråden, min egen favorit just nu är kanske Foyle's War som jag hoppas återkommer i SVT snart. Eller NRK, i brist på SVT dådå.

Helt suveränt att mysa till sånt här i vintern på SVT eller NRK, utan att få serierna sönderstyckade, mördade, slaktade och sågade itu av reklam; det är bara karaktärerna som råkar ut för sådant.

Tillägg : Foyle's War kanske inte heter så...men den utspelar sig under andra världskriget iaf och innehåller förhärdad polis Foyle och hans välartade chaufför Sam, som stiligt kör gamla fina bilar iklädd stora läderhandskar och välstruken uniform. Sällan man ser något så stiligt i vår tid. Idag är det väl bakåtvänd baseboll-keps som gäller.
Castea
CITAT (Pirum @ 29-12-2005, 23:19)
Helt suveränt att mysa till sånt här i vintern på SVT eller NRK, utan att få serierna sönderstyckade, mördade, slaktade och sågade itu av reklam; det är bara karaktärerna som råkar ut för sådant.

Sant! smile.gif

Tyckte också det var ett bra avsnitt idag.
Rossi
Men gårdagens avsnitt verkade inte vara baserat på någon av Elizabeth Georges böcker utan verkade vara gjort enbart för just filmatisering. Inget fel på det men jag reagerade på en sak, nämligen att Helen hade mist sitt barn och att hon och Tommy har ett uppehåll i förhållandet. Jag har just avslutat Elizabeth Georges senaste bok i serien om Lynley och Havers och utan att avslöja alltför mycket så kan jag säga att i boken så händer något HELT annat på den fronten.
gammelnalle
såg den igår:

positivt överraskad över polisernas empati (ja inte precis mördarens.... men de andra)
kanske ?? beror detta på att det är en kvinna som skriver???

Sen verkar ju "gyllene snittet"-ledtrådar bli en aaaaaning uttjatat se'n da Vincikoden.


b
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 30-12-2005, 10:03)
Sen verkar ju "gyllene snittet"-ledtrådar bli en aaaaaning uttjatat se'n da Vincikoden.

Jag reflekterade på samma sätt! Och att Lynley bara genom att snabbt titta på fotot direkt reagerade ....
gammelnalle
CITAT (Rossi @ 30-12-2005, 10:08)
CITAT (gammelnalle @ 30-12-2005, 10:03)
Sen verkar ju "gyllene snittet"-ledtrådar bli en aaaaaning uttjatat se'n da Vincikoden.

Jag reflekterade på samma sätt! Och att Lynley bara genom att snabbt titta på fotot direkt reagerade ....

nja..... nog hade han begrundat den en längre tid... han nämnde ju något om att det var något med den men han kom inte på det... (men det kanske var DET du menade??)

b
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 30-12-2005, 10:26)
CITAT (Rossi @ 30-12-2005, 10:08)
CITAT (gammelnalle @ 30-12-2005, 10:03)
Sen verkar ju "gyllene snittet"-ledtrådar bli en aaaaaning uttjatat se'n da Vincikoden.

Jag reflekterade på samma sätt! Och att Lynley bara genom att snabbt titta på fotot direkt reagerade ....

nja..... nog hade han begrundat den en längre tid... han nämnde ju något om att det var något med den men han kom inte på det... (men det kanske var DET du menade??)

b

Ja, det var det jag menade. Direkt när han såg den så visste han att det fanns NÅGOT med bilden som han inte kunde sätta fingret på och sen gick han och grunnade och kom på vad det var. Jag tyckte att det var lite långsökt att man efter en blick på en bild direkt skulle reflektera över de här kvadraterna och det gyllene snittet.

Och nu var jag lite trött när jag tittade men hur fanken fick han kläm på att det var GRANEN som var det intressanta? (Spelar ingen roll men jag tyckte att det var lite lättköpt ...., ha, ha!)
gammelnalle
CITAT (Rossi @ 30-12-2005, 10:28)
CITAT (gammelnalle @ 30-12-2005, 10:26)
CITAT (Rossi @ 30-12-2005, 10:08)
CITAT (gammelnalle @ 30-12-2005, 10:03)
Sen verkar ju "gyllene snittet"-ledtrådar bli en aaaaaning uttjatat se'n da Vincikoden.

Jag reflekterade på samma sätt! Och att Lynley bara genom att snabbt titta på fotot direkt reagerade ....

nja..... nog hade han begrundat den en längre tid... han nämnde ju något om att det var något med den men han kom inte på det... (men det kanske var DET du menade??)

b

Ja, det var det jag menade. Direkt när han såg den så visste han att det fanns NÅGOT med bilden som han inte kunde sätta fingret på och sen gick han och grunnade och kom på vad det var. Jag tyckte att det var lite långsökt att man efter en blick på en bild direkt skulle reflektera över de här kvadraterna och det gyllene snittet.

Och nu var jag lite trött när jag tittade men hur fanken fick han kläm på att det var GRANEN som var det intressanta? (Spelar ingen roll men jag tyckte att det var lite lättköpt ...., ha, ha!)

he he he...

samma reflektion gjorde jag....
se'n bidde jag inte riktigt klok på om man menade att det var en gran som hade planterats där av pappan (han hade ju en kotte i fickan, som sonen placerat där) oavsiktligt... men jag tycker nog att granen var VÄL stor för att vara ca 20år... eller??


b
Klematis
Det är så lagom av allt. Inte så mycket våld, man kan själv försöka lista ut vem och varför. Engelska deckare är bra.
Klemtis
anna_rispan
bara att läsa era kommentarer är ju en deckare. gyllenesnitt o granar o fotografier, kan det bli mer skumt?? nej tror inte det tongue.gif
Pirum
Skulle onekligen vara intressant att se deckare där det inte alltid är ett eller flera mord, deckare där vapen kanske inte ens finns med.

Jag menar, kräver handlingen ett eller flera mord för att hålla uppe spänningen? Räcker det inte med hot om mord? Jag vill minnas att i flera Sherlock Holmes-mysterier så förekom inga mord. Tror jag. Kanske dags att läsa igen smile.gif
gammelnalle
CITAT (Pirum @ 30-12-2005, 17:53)
Skulle onekligen vara intressant att se deckare där det inte alltid är ett eller flera mord, deckare där vapen kanske inte ens finns med.

Jag menar, kräver handlingen ett eller flera mord för att hålla uppe spänningen? Räcker det inte med hot om mord? Jag vill minnas att i flera Sherlock Holmes-mysterier så förekom inga mord. Tror jag. Kanske dags att läsa igen smile.gif

nej då... du minns alldeles rätt min käre Pirum!

"Elementärt, min käre Watson "kan du försöka hitta i någon av böckerna om parhästarna Holmes och Dr Watson.. och hittar du DET har du bättre skarpsinne än Sir Arthur Conan Doyle... för det står inte i någon av de han skrev...

rekomendabelt är att försöka läsa dem på originalspråket.... som inte är den skolengengelska som vi är vana vid...

men oj vad man lever sig in i den tidens liv och leverne om man även fångar upp språket....

b
ÅsaF
Jahapp. Naturligtvis så skulle man missa den. sad.gif
Rossi
Jaha, vad tyckte ni om kvällens avsnitt då? Det var väl OK men det förra var bättre tyckte jag. Lynleys mamma var väl inte speciellt trevlig ....

Så orutinerat av Lynley att vända "Lady" Keach ryggen i soffan där på slutet!
Eva i Skåne
Instämmer i att förra avsnittet var betydligt bättre.

Dessutom funderade jag på om inte dessa två avsnitt sändes i fel ordning. I förra avsnittet hade ju Barbara redan börjat jobba efter skjutningen.


Sen är det ett märkligt fenomen i de flesta tv-serier/filmer. Varför ser mammorna ut att vara jämnåriga med sina vuxna barn? unsure.gif
Lynley är ju inte precis purung...
Rossi
Det stod i tidningstablån att Havers använde sina försäkringspengar till att gå Aikido-kursen i Cornwall. Hon hade bara semester för tillfället så det var nog rätt ordning ändå.

Jag kommenterade samma sak för min man - mamman och dottern såg ju ut att kunna vara jämngamla ....

Är det någon som minns vad den där serien hette där hon som spelade Lady Keach - Stella Gonet - var med? Den gick för rätt många år sedan och utspelade sig på 20-talet i London. Det var två systrar som hankade sig fram på en syateljé.
jendah
The House of Eliott

Har inte sett dagen än... men det finns inspelat smile.gif
Castea
Somnade till dagens avsnitt... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon