Margith
Jag är eländigt förkyld och för 4:e, eller kanske 5:e dagen i rad känner jag inga lukter och jag känner inte smaken av nåt som jag äter mad.gif
Ni som brukar kunna svara på de mest märkliga frågor: varför tappar man smak och lukt när man är förkyld? Och kan jag göra något så att det går över fortare?
Jag har alltid trott att det här hänger ihop med att vara täppt i näsan, men jag är inte det! Förvisso snorig, men inte täppt...
Fialotta
Ingen aning...men krya på dig så du får smaken tillbaks wub.gif
renate
Jag tappade lukten efter en förkylning,det tog nästan ett år innan den kom tillbaker,men det måste ja inte vara så hos dig.Krya på dig.
*Felix matte*
Eländigt förkyld är också jag, första feberfria dagen idag.
Hostar och nyser och ont i hela kroppen men smak- och luktsinnet har jag kvar....
inte alls roligt nu när jag inte tål någon som helst matlukt utan att få kväljningar. smile.gif

Hoppas att du snart kryar på dej och får tillbaka både smak och lukt. wub.gif
Betty
Sällar mig till de hostande, snörvlande och nysandes skara.
Har lätt feber, hackhosta och fruktansvärt ont i halsen, minns inte att jag haft så ont i halsen på många år...
Men för ovanlighetens skull har jag både smak- och luktsinnet i behåll.

Saxat från Shenet:"Det vanligaste hindret för att uppfatta lukt är förkylning, som får slemhinnorna att svullna så att luktmolekylerna helt enkelt inte når fram till receptorerna. Där sitter vi med däbbt däsa och känner varken lukt eller smak... "

HÄR kan man läsa en hel del om lukt och smak.
Krya på dig Margith! smile.gif
Margith
Tack för hjälpen, det är väl bara att vänta ut eländet. Men måtte det inte ta ett helt år, det låter som den värsta mardrömmen! Jag som är så glad i mat.
Krya på er ni också wub.gif
Biggan_
Krya på er allesammans
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon