Full version: Skilsmässa
netaave
Finns någon familjejuridiskt kunnig här som man kan få bolla frågor med via mail?
pejori
vad menar du?
netaave
Jag menar precis det jag skriver!
Jag har beslutat mig för att ta mig ur mitt äktenskap, här finns dock ingen misshandel eller något sådant med.
Jag anser mig dock inte ha råd att betala 1700 kr per tillfälle till en advokat för ett besök utan tänker försöka ta reda på så mycket som möjligt själv så kanske det räcker med att jag bokar ett besök där.

Problemet är att vi inte är överens om det hela utan jag kommer att få fixa den här skilsmässan "själv"
LadyG
Kommunerna brukar kunna tillhandahålla juridisk rådgivning helt kostnadsfritt. Hör med din medborgarservice vad som gäller. Ibland är det högst två eller tre tillfällen, men det kan räcka.
amaira
Kram till netaave

Ja, hör av dig till din kommun med din fråga!

Kommunerna har också gratis familjerådgivning. Det brukar kunna vara lång kö tyvärr, men de kommunala familjerådgivarna är erfarna och välutbildade.

Att ställa sig i kö, skadar ju aldrig. (det går ju också att tacka nej om man vill, när det är dags).

Syftet behöver inte alls vara "icke-skillsmässa" på slutet, utan snarare att få hjälp att få lite perspektiv på det som händer, förstå sig själv, partnern, och situationen ( i den mån det är möjligt).

Och så får man en utomståendes opartiska hjälp att själv göra sig hörd och förstådd (så ens ord och mening går fram), och även med att lösa de problem som onekligen dyker upp även vid en skillsmässa.

Särskilt om man har barn är det här jätte-viktigt. (även stora barn)


(Fast, behandlar han dig verkligt illa (så även han förstår vad han gör), kommer du ju aldrig att få med honom på någon familjerådgivning, förstås... tyvärr.)



Kram igen wub.gif
Ophelia
Det finns en oändlig radda med mycket bra böcker du kan låna/köpa som handlar om familjerätt. Det finns även bra nätsidor, bl a www.famratt.com, där du kan läsa om vad som gäller.
LadyG
I just en sån här sak känns det nog bättre att få prata med någon som redan kan det som står i de där böckerna. Någon som förstår och kan komma med goda råd, och vara ett stöd.
ingrid fuxwall
Det bästa vore ju att få tag i någon som nyligen gått igenom en skilsmässa och som kunde dela med sig av sina erfarenheter - Lycka till i sökandet!

ingrid
Kakaduan
Om du kontaktar tingsrätten där du bor kan du beställa blankett för ansökan om skilsmässa. Om din äkta hälft inte vill skriva på kan du ansöka ensam (min väninna gjorde det) och då tar det en viss tid, men sedan går skilsmässan igenom ändå. De kan säkert svara på ganska många praktiska frågor kring själva skilsmässoförfarandet.

Den andra delen av det hela är fördelningen av era tillgångar som ju regleras enligt äktenskapsbalken (tror jag) om ni inte skrivit något annat mellan er. Har ni inget avtalat om enskild egendom gäller ju 50-50.

Tror du kan ta reda på ganska mycket utan att koppla in advokat.

Lycka till!
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon