Full version: Uvi
netaave
Börjar tro att det är för att jag äter penicillin varje gång som jag ständigt får tillbaka mina urinvägsinfektioner.
Har fått råd om allt från citron till äppelcidervinäger. Drack tranbärsdricka hela dan igår och tycker det är lite bättre idag.
Törs man lita på det här?
Hur länge törs man exprimentera?
Hur gör ni?
LadyG
Så länge smärtan inte är överdj-vlig brukar jag försöka kontrollera det på egen hand och har inte behövt gå till läkare på ett par år nu. Tranbärsdrickat fungerar utmärkt, mycket bättre än något annat jag hittils testat. God underlivshygien inte bara av sig själv utan även partnern är ett måste. Det hjälper inte att du tvättar dig stup i kvarten om inte han också är noga, iaf om han vill komma på besök.
Hålla ryggslut och rumpa varm, det kanske hjälper. Vet faktiskt inte om det finns några belägg för att det har med saken att göra, men mormor sa alltid det. Om inte annat är det skönt att slippa frysa smile.gif
Ophelia
Min bästa vän har haft problem med uvi och känningar av uvi. Hon har testat tranbärsjuice och tabletter vilket sägs ska ha en antibakteriell förmåga. Räkna med att det tar ett tag (minst 4-5 veckor) innan det börjar ge effekt coh det går inte att "punktanvända" detta. Samtidigt har hon även blivit mer medveten om detta och dricker mycket mer än tidigare och går på toaletten oftare samt sköter sig efter de tips som ges allmänt. Vad som ger vad är därför svårt att veta. Hon har idag inget behov av läkarkontakter eller medicin då hon mår bra och har inte längre dessa problem.

Såvitt jag förstår av min kompis så ska det utredas om man går omkring och har återkommande uvi. Uvi kan bero på olika orsaker som exempelvis hormonnivån av visst hormon i kroppen, användning av spermiedödande medel o s v då bakterilefloran i vaginan kan störas och förorsaka dessa problem.
stina
Här kan du läsa om urinvägsinfektion:

Om urinvägsinfektion på sjukvårdsrådgivningen.se
Magdis
Jag hade UVI stup i kvarten när jag var i 20-årsåldern men sen testade jag ett naturläkemedel som heter UVA-E. Efter det har jag aldrig mer haft nån UVI. smile.gif Vet ju inte om det beror på det men det är kanske värt att testa? Dricka massvis är alltid bra mot UVI, gärna med citron i eller varför inte rönnbärssaft? Det är inte så gott men ganska effektivt. Hoppas det blir bätre. UVI är värre än mycket annat jag råkat ut för, det är sån obehagskänsla så man klättrar på väggarna. sad.gif
Gåsis
Om du har UVI:er väldigt ofta tycker jag du ska be att få undersökas av en urolog. Det kan vara så att du inte tömmer blåsan ordentligt och att det därför blir en skvätt kvar som bakterierna kan växa i. Drick mycket, torka dig bakåt när du går på toa, prova naturpreparat mm är bra råd. Jag antar att din doktor tar en urinodling varje gång du är där, med resistentbestämning, så att du verkligen får rätt sorts antibiotika och inte bara något som hjälper si sådär.

I min ungdom frågade jag i arbetet ofta om människor hade sveda och trängningar när dom kissade. Sen fick jag UVI själv. Jädrars vad det gjorde ont!!! Vem kom på att kalla det för svid och träng mad.gif

/Åsa
Monica M zon 4
Jag brukar koka te på persiljerötter och dricka det när jag känner minsta problem. Har inte behövt äta pencillin på många, många år för uvi. Å jag ser till att hålla mig varm! Jättetrist med återkommande infektioner. Hoppas du hittar nåt som funkar bra för dig!
netaave
Fick veta nu att för högt sockerintag kan påverka uvi, på julen kanske det blir högre än annars. Fortsätter med mina sura drycker.
Persilja hjälper också det vet jag, men jag är inte så sugen på att gå ut och krafsa bort snön från den.
Margaretha
Tranbärsdricka/juice - så koncentrerad som möjligt - hjälpte mig, men man måste dricka den i flera veckor.

Numera använder jag torkade tranbär och äter några stycken i filet varje morgon. Det verkar ha samma effekt som juicen - dvs bakterierna kan inte fästa i blåsan - och jag har klarat mig mer än ett år nu.

Torkade tranbär är jättedyra på t.ex. ICA, men har du ett Netto i närheten kan du få dem ganska billigt! Juicen är ju också dyr! smile.gif
Rossi
Jag har bara haft urinvägsinfektion en enda gång i mitt liv och då fick jag antibiotika som hjälpte. Jag var i AKUT behov av hjälp - så ont gjorde det.

Så bara av ren nyfikenhet undrar jag: Ni som säger att ni har provat med tranbärsdricka o.s.v. och att det hjälper men först efter några veckor - hur stod ni ut under dessa veckor? Jag hade inte klarat av ett normalt vardagsliv så som jag mådde. Jag behövde springa på toa stup i kvarten och pressa ut några droppar och det kändes som om det kom ut ett rivjärn var gång.
Anki V
Antibiotika mot den akuta infektionen, sedan när kuren är uppäten så äter jag Tranbärskapslar och dricker mycket, men det är jag det.

Eftersom jag är sjuksköterska så får jag inte ge några råd om naturläkemedel och/eller "hälsopreparat" om det inte finns väl dokumenterade resultat baserade vetenskap och beprövad erfarenhet.unsure.gif

/Anki
Gåsis
CITAT (Rossi @ 04-01-2006, 20:05)
Så bara av ren nyfikenhet undrar jag: Ni som säger att ni har provat med tranbärsdricka o.s.v. och att det hjälper men först efter några veckor - hur stod ni ut under dessa veckor? Jag hade inte klarat av ett normalt vardagsliv så som jag mådde. Jag behövde springa på toa stup i kvarten och pressa ut några droppar och det kändes som om det kom ut ett rivjärn var gång.

[QUOTE]

Se där, en till med sveda och trängningar wacko.gif

/Åsa
Gossen Ruda
För en medlem av den andra halvan av mänskligheten yttra sig i frågan? Jag har ingen personlig erfarenhet men min pappa gick med kateter det sista decenniet av sitt liv pga en liten stroke som påverkade slutmuskelstyrningen. Hur många gånger han hade infektioner tappade jag räkningen på, ett par gånger per år var det. Det är ju inga problem för bakterierna att krypa upp mellan katetern och urinrörsväggen. Han blev ordentligt sjuk varje gång med hög feber och blev allmänt vimsig. Fast en vecka med antibiotika fixade saken direkt. Till nästa gång.

Då lärde jag mig skillnaden mellan män och kvinnor i detta fall, kvinnor med uvi hamnar på akutintaget för medicin medans män hamnar på kirurgintaget. Orsaken är att mannens urinrör är mycket längre, jag tror katetern var ungefär en halvmeter lång. Den kvinnliga modellen är väl bara någon decimeter. Därför drabbas män normalt inte så ofta som kvinnor.

En liten fundering bara, kan inte nutidens mode med tajta trosor påverka situationen negativt? Måste bli goda bakterieodlingsmöjligheter innanför. rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Rossi @ 04-01-2006, 20:05)
Så bara av ren nyfikenhet undrar jag: Ni som säger att ni har provat med tranbärsdricka o.s.v. och att det hjälper men först efter några veckor - hur stod ni ut under dessa veckor? Jag hade inte klarat av ett normalt vardagsliv så som jag mådde. Jag behövde springa på toa stup i kvarten och pressa ut några droppar och det kändes som om det kom ut ett rivjärn var gång.

Så här svarar jag: mitt i en akut UVI skulle jag absolut inte stått ut i flera veckor och testat med tranbärsjucie eller liknande. Bara om jag kände att det var på gång. När jag hade som värst så kissade jag rent blod.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:37)
En liten fundering bara, kan inte nutidens mode med tajta trosor påverka situationen negativt? Måste bli goda bakterieodlingsmöjligheter innanför. rolleyes.gif

Jodå det spelar nog roll + trosor som har tvättråd 40 grader, man måste ju tvätta trosorna i minst 60 grader för att ta död på ev. bakterier.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:37)
För en medlem av den andra halvan av mänskligheten yttra sig i frågan? Jag har ingen personlig erfarenhet men min pappa gick med kateter det sista decenniet av sitt liv pga en liten stroke som påverkade slutmuskelstyrningen. Hur många gånger han hade infektioner tappade jag räkningen på, ett par gånger per år var det. Det är ju inga problem för bakterierna att krypa upp mellan katetern och urinrörsväggen. Han blev ordentligt sjuk varje gång med hög feber och blev allmänt vimsig. Fast en vecka med antibiotika fixade saken direkt. Till nästa gång.

Då lärde jag mig skillnaden mellan män och kvinnor i detta fall, kvinnor med uvi hamnar på akutintaget för medicin medans män hamnar på kirurgintaget. Orsaken är att mannens urinrör är mycket längre, jag tror katetern var ungefär en halvmeter lång. Den kvinnliga modellen är väl bara någon decimeter. Därför drabbas män normalt inte så ofta som kvinnor.

En liten fundering bara, kan inte nutidens mode med tajta trosor påverka situationen negativt? Måste bli goda bakterieodlingsmöjligheter innanför. rolleyes.gif

Stackars din pappa, så otroligt jobbigt!!!

Visst påverkar tajta trosor, i synnerhet om det är den där flortunna varianten som bara tål 40 grader. Precis som Åsa sa så måste plagg tvättas i minst 60 för att bli rena.

Men det kan faktiskt också finnas en genetisk betingelse också, om mamma haft mycket uiv kan dottern också drabbas. Förmodligen för att båda inte har tillräckligt försvar mot bakterierna. Eller för att mammas vanor tagits efter av dottern, så att båda går och fryser om rumpan. smile.gif

Sen tycker jag nog att mannen också kan skölja av sig en gång extra om han ska "dit och leka", om inte annat så för säkerhets skull, för att visa att han bryr sig om sin kvinna. Uvi är inte så kul att få och vem vet vilka bakterier som fastnat på händerna under dagens lopp (eller annorstädes för den delen)?
Magdis
CITAT (LadyG @ 04-01-2006, 21:05)
Sen tycker jag nog att mannen också kan skölja av sig en gång extra om han ska "dit och leka", om inte annat så för säkerhets skull, för att visa att han bryr sig om sin kvinna. Uvi är inte så kul att få och vem vet vilka bakterier som fastnat på händerna under dagens lopp (eller annorstädes för den delen)?

Och framför allt ska kvinnan gå och kissa direkt efteråt! wub.gif wub.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-01-2006, 21:07)
CITAT (LadyG @ 04-01-2006, 21:05)
Sen tycker jag nog att mannen också kan skölja av sig en gång extra om han ska "dit och leka", om inte annat så för säkerhets skull, för att visa att han bryr sig om sin kvinna. Uvi är inte så kul att få och vem vet vilka bakterier som fastnat på händerna under dagens lopp (eller annorstädes för den delen)?

Och framför allt ska kvinnan gå och kissa direkt efteråt! wub.gif wub.gif

Det ska man inte glömma nej, det glömde jag tongue.gif

wub.gif
cic
Hmmm.. Klart att det inte är bra att frysa om rumpan, men jag trodde att UVI berodde på en bakterie..?

Sexuella aktiviteter och trånga (under)-kläder är helt klart den vanligaste orsaken till att unga kvinnor får UVI.
Gossen Ruda
Fast nog är det väl skilda hål så att säga! rolleyes.gif

Men nära grannar är dom allt. Lätt att missa med några cm laugh.gif
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 21:41)
Fast nog är det väl skilda hål så att säga! rolleyes.gif

Men nära grannar är dom allt. Lätt att missa med några cm laugh.gif

Ja det är det! Men avståndet är inte särskilt långt om man så säger wub.gif och så har vi så korta urinledare också så bakterierna har ingen lång väg att vandra.
Margaretha
CITAT (Rossi @ 04-01-2006, 20:05)
Så bara av ren nyfikenhet undrar jag: Ni som säger att ni har provat med tranbärsdricka o.s.v. och att det hjälper men först efter några veckor - hur stod ni ut under dessa veckor? Jag hade inte klarat av ett normalt vardagsliv så som jag mådde. Jag behövde springa på toa stup i kvarten och pressa ut några droppar och det kändes som om det kom ut ett rivjärn var gång.

Mitt problem är att jag fick en svår allergisk reaktion efter en antibiotikabehandling av en urinvägsinfektion för mer än ett år sedan. Och den här medicinen är inte den enda som jag inte tål.

Därför när jag kände symtom igen frågade jag på vårdcentralen om det inte fanns några alternativ och fick tips om tranbärsjuice. Då hade jag inte så svåra smärtor. Men det hjälpte och jag har kunnat hålla det under kontroll med tranbär i filet varje dag sedan dess.

Har man jätteont måste man nog ha medicin men sedan kan man "hålla emot" med tranbär!
Björken
Sura drycker i all ära är bra på många sätt, men det som hjälpt mig allra mest att slippa från mina besvär, är ett råd jag fick en gång av en gammal distriktsköterska och det var att sätta mig grensle över toastolen när jag kissade. När man gör det så kommer den där sista skvätten urin ut som annars finns kvar och gör att bakterierna frodas. Lite besvärligt visserligen att alltid måste klä av sig allt på underkroppen för ett toabesök, men det har det varit värt för min del i varje fall.
*Felix matte*
Absolut viktigast är att inte använda för tajta byxor och alltid tvätta underkläder i minst 60 grader.
Sedan så kan man ju också vara olika känslig och råka ut för ett o annat fastän vi är noggranna.
En enda gång har jag haft UVI... sjuhelsickes ont... fick sulfa, tålde inte.. fick blåsor på kroppen. Byttes till antibiotika som jag inte minns namn på.. Sedan dess är jag noga med att aldrig ha brådis när jag är på toa smile.gif
Jätteviktigt att sitta och ta det lugnt och låta det sista rinna till och ut.
Mitt råd .. Se till att ha intressant läsning på toan smile.gif
netaave
Jag låg på sjukhus i somras och var verkligen illa däran med koliebakterier i blodet p.g.a. en för långt gången uvi jag inte märkt. Så kan det också bli hur otroligt det än verkar.
Efter det har jag varit lite nojig, vet inte hur många urinodlingar jag gjort, utan att det varit något.
När jag nu kände igen symtomen med frossa och den där molande värken som jag återigen trodde berodde på sängen, (hur dum får man vara??????)
Så är min läkare inte i tjänst annars hade jag åkt in så klart men nu verkar det som om jag ändå håller det i schack.
Har druckit vatten med äppelcidervinäger i, pressad citron och tranbärsdricka och tänker fortsätta med det.
Frossan har gått över och jag mår bra. Kollade med sticka nu och den blev lite, lite färgad.
Ingen större fara alltså.
bejron
Färgen på stickan visar inte hur mycket bakterier du har. Den kan bli olika rosa om det är olika sorters bakterier.
kamelian
Hejsan!
Vad skall jag gör med min uvi som jag fick efter en njurbäcken operation för två år sedan fick ha kateter 5-6 dagar och under den tiden fick jag uvi, fick äta fyra olika antibiotika i fem omgångar men bakterien är kvar (enterocock) och doktorn förstår ingenting att dom inte försvinner skulle bara höra av mig till lasarettet om det blev värre så min vardag är att springa på toa ofta och ibland kissa taggtråd
har provat med tranbärsdricka men tycker inte det hjälper och inte att dricka mycket heller
fy tusan säger jag bara för jag hade inga bakterier innan operationen
lider med alla drabbade mad.gif
LadyG
Stackars dig Kamelian. Det är verkligen inget kul att drabbas av. sad.gif

Med mycket menar vi MYCKET, alltså så pass mycket att du måste springa på toa ofta. Inte bara ett glas mer, eller så utan rejält mycket mer.

Du ska nog be läkaren om medicin som biter på bakterierna för uvi ska man inte gå med för länge, då kan den dra sig upp till njurarna och bli livsfarlig. Det måste ju finnas något typ av pencillin som biter.
Pirum
Jag tillhör ju också den andra sidan, och har vad vet aldrig haft uvi, men därmot läste jag relativt nyligen att LINGON, detta skogens röda penicillin, innehöll samma substans som tros ge tranbäret dess verkan mot UVI. Inte så förvånande, bären är ju nära släkt. Några tanniner, antocyaniner eller nåt sånt, som gjorde att bakterier sköljdes ut bättre. Lingonen hade mer av detta än tranbären, dessutom var det skillnad på amerikanska och europeiska tranbär. (Vilka som var "bäst" minns jag ej, men amerikanska är sötare)

Hittar såklart inget när jag snabbgooglar, annat än reklam för någon slags lingondricka, men äta mer lingon kanske kan vara ett tips som är både gott och billigt smile.gif I förebyggande syfte. Tranbärsdricka blir ju fort rätt dyr. Lingon är ju idag så billigt att man kan äta mängder varje dag smile.gif Då får man det ju koncentrerat också, bättre än juice som är starkt utspädd med sockervatten.
Den vetenskapliga studie som verkar citeras oftast visar på en nära nog halvering av risken att få UVI om man regelbundet tar tranbär i saft eller koncentration.

När det gäller män som får UVI-infektion (speciellt äldre män) så är det väl mer eller mindre rutin att de omgående "läggs in" för att kolla prostatan.
anna_rispan
även kvinnor kan felbehanadlas för uvi, när det i själva verket är något annat.
netaave
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2006, 12:46)
även kvinnor kan felbehanadlas för uvi, när det i själva verket är något annat.

Det blev min svärmor, det visade sig vara långt gången livmoderhalscancer som hon sen avled av.
AnnammA
I 20-årsåldern hade jag rätt så mycket problem med UVI - det kunde slå på bara över en dag - men på den tiden kom jag på att äpplejuice i rejäla mängder kunde få rätt på det. Och faktiskt är det också så att även om man får ta till penicillin/antibiotica måste man också dricka rejält mycket, för att skölja ur urinblåsan på bakterier. Sedan skall man(om man kan, vilket jag vet är enormt svårt)försöka att vänta med att gå på toa ett tag efter det stora vätskeintaget...UVI blir ju lite psykosomatiskt - det känns som om man behöver kissa, men det kommer inget, istället gör det till slut ont, och så blir det en ond cirkel...
Nuförtiden har jag inga problem med UVI - en annan faktor: jag hade en annan man i 20-årsåldern... wacko.gif

AnnA
netaave
Idag var jag tvungen att åka till doktorn, penicillin 7 dar igen då! *suck*
*Felix matte*
Kanske borde du få långtidsbehandling istället... vet inte men då borde väl bakterierna ha mindre chans att överleva och ligga gömda för att sen blossa upp igen. (bara mina teorier)
Maken tar tetracyklin för acne, han får det av bl.a fisk som han ändå vill äta ofta.
Han började med 2 tabl/dag och fortsätter med 1tabl/dag... hur länge, det vet han inte än. Kanske ett halvår - år. Förra omg slutade han efter 3 månader, det visade sig vara för kort tid.

Krya på dig Neta wub.gif
Mary Lou
Doktorn som brukar/brukade vara på TV4 sa för något år sedan i ett program att blandningen en halv dl lingonjuice och en halv dl tranbärsjuice var den optimala drycken för att bli fri från uvi. Vet inte om det fungerar dock. smile.gif
netaave
CITAT (Mary Lou @ 13-01-2006, 09:11)
Doktorn som brukar/brukade vara på TV4 sa för något år sedan i ett program att blandningen en halv dl lingonjuice och en halv dl tranbärsjuice var den optimala drycken för att bli fri från uvi. Vet inte om det fungerar dock. smile.gif

Det är precis sådana kurer jag provat sen i julas, det hjälper absolut inte. Tar bara bort symptom stundvis.
Magdis
Har du blivit ordentligt utredd Neta? Varför återkommer urinvägsinfektionerna hela tiden...är det trångt njurbäcken, dubbla njurbäcken eller vad? Tjata på annars!
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-01-2006, 13:23)
Har du blivit ordentligt utredd Neta? Varför återkommer urinvägsinfektionerna hela tiden...är det trångt njurbäcken, dubbla njurbäcken eller vad? Tjata på annars!

Det är på G
LadyG
Din stackare, hoppas du slipper eländet snart. Växte upp med ständiga uvi så jag vet vad du genomlider och det önskar jag ingen. Hoppas de utreder ordentligt så att du får hjälp som fungerar, så du slipper ha ont.

*hoppas*
Ophelia
Håller verkligen med alla här som skriver om vikten att undersöka sig om man har uvi ofta. Det ska man absolut INTE ha. Ni som lider av detta problem, se till att ni får genomgå en rejäl undersökning och inte äta kur på kur med antibiotika/pencillin. Var oxå noga med att ta febern.
myskmadra
Lite fler huskurer att prova - givetvis när man är ordentligt undersökt och inte har akuta besvär utan vill förebygga att UVI återkommer.
Avkok på mjölonblad. Har själv provat med gott resultat.
Avkok på enbär. Har själv provat med gott resultat.
Dessa avkok ska inte tas någon längre period. Kolla upp i örtmedicinlitteratur om mängd, beredning och övriga råd.
Lactal- mjölsyregel som finns att köpa receptfritt på apotek- införes i slidan
vid sänggång. Har ej provat själv men en nära släkting tar det regelbundet
med gott resultat.
Bra även att undvika täta, plastfodrade bindor vid menstruation.

Avkok på nässlor kan tas som kur 3 ggr dagligen i två veckor för att stärka
urinorganen. Gör själv emellanåt, funkar.
I boken "Vanliga, vilda växter, till mat, krydda, hälso- och sjukvård" av Pelle Holmberg/ Marie-Louise Eklöf m fl finna att läsa om örters användning.

Detta var lite tips som man kan prova om det hjälper och stärker en.
Viktigt är nog att se till att man blir ordentligt undersökt.
Hälsn Myskmadra
netaave
Dags igen, sen jag skrev här har jag haft det två svängar under våren och så nu då.
Njurundersökningen dröjer så jag ska ta upp det idag igen. Vill nog bli ordentligt uppkollad nu.
Fru fet
Stackars dig Neetave sad.gif ! Jag hoppas att du snart får svar från läkaren. Sen frågar som jag brukar göra på jobbet: Hur har du det med slemhinnorna? Vissa kvinnor får mycket torra slemhinnor efter menopaus och detta kan vara en bidragande orsak till återkommande UVI. Ibland kan man bli hjälpt av en östrogenkräm tillexempel. Det finns även förebyggande behandling mot UVI att ta till om det behövs, exempelvis antibiotika i lågdos. Vissa kvinnor får också utskrivet antibiotika att ta efter samlag (om det är då besvären börjar). Ibland försöker man med att surgöra urinen med hjälp av ett läkemedel som heter Hiprex . När det gäller tranbär/lingon är det inte den surgörande effekten man är ute efter i första hand utan effekten på slemhinnan i urinröret - den lär bli mindre mottaglig för bakterieangrepp. Njurara är ett buffrande system och det krävs rätt mycket syra för att förändra urinens pH. Nåja, nu skall jag sluta tjata! Hoppas du snart blir frisk och att du får komma på en ordentlig undersökning.
netaave
CITAT (Fru fet @ 21-06-2006, 11:51)
Stackars dig Neetave sad.gif ! Jag hoppas att du snart får svar från läkaren. Sen frågar som jag brukar göra på jobbet: Hur har du det med slemhinnorna? Vissa kvinnor får mycket torra slemhinnor efter menopaus och detta kan vara en bidragande orsak till återkommande UVI. Ibland kan man bli hjälpt av en östrogenkräm tillexempel. Det finns även förebyggande behandling mot UVI att ta till om det behövs, exempelvis antibiotika i lågdos. Vissa kvinnor får också utskrivet antibiotika att ta efter samlag (om det är då besvären börjar). Ibland försöker man med att surgöra urinen med hjälp av ett läkemedel som heter Hiprex . När det gäller tranbär/lingon är det inte den surgörande effekten man är ute efter i första hand utan effekten på slemhinnan i urinröret - den lär bli mindre mottaglig för bakterieangrepp. Njurara är ett buffrande system och det krävs rätt mycket syra för att förändra urinens pH. Nåja, nu skall jag sluta tjata! Hoppas du snart blir frisk och att du får komma på en ordentlig undersökning.

Jag har sån östrogenkräm men är lite rädd för den, har dessutom bestämt mig för att inte ta östrogen alls. Har inga problem med slemhinnorna alls och ingen annan övergångsproblematik heller. Inte säkert jag får det heller, mamma märkte inte av sin och sånt brukar ju gå i arv.

Hiprex har jag haft sen april och har på eget bevåg dubblat dosen när jag känt att det är på väg. Dricker dessutom mycket vatten med isbitar av ren pressad citron.
Keya
tillhör också dom som haft problem med upprepade uvi.Jag blev urdålig varje gång och har ätit massor av antibiotika.Till slut fick jag uvi varje gång efter samlag, trots god hygien.Av läkare fick jag då Furadantin att äta en tablett före och en efter samlag,Det kändes ju inte speciellt kul så jag prövade att efter samlag använda vagitorier Lactal som återställer Ph-halten.Jag brukar även ha lite vid urinrörsmynningen.Och det FUNKADE!har inte haft en uvi på säkert 5 år! Lactal finns på apoteket men är tyvärr ganska dyrt(men det är det värt...)
netaave
Den här gången var det ingen Uvi, vet inte vem som var mest förvånadd doktorn eller jag, men det är troligen en svampinfektion.
Så jag slapp penicillin över midsommar. tongue.gif
Fru fet
Vad skönt! rolleyes.gif
När det gäller östrogenkräm är den faktiskt inget att vara rädd för - det är ytterst små mängder som når blodbanan = liten risk för andra effekter. Men behöver du den inte är det ju en annan femma!

Glad midsommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon