Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

har varit på några asiatiska resturanger och fått en jätegod morotssallad - det är färska morötter i stavar / bitar som legat i gissningsvis ättika socker salt och chili plus nån krydda till och blir sötsyrlig MEN bibehåller sin krispighet!

Efter ha analyserat sushin ifrån lokala suhihaket upptäcker jag att dte är liknande morötter inuti maki-rullarna. Vid fråga säger båda att de gör den själv, men recept - hmmm.......den har i alle fall legat i kylskåpet över natten säger båda.

Underbart GOD är den och jag vill ju givetvis göra hemma :-)))


Nån som vet å kan och kan hjälpa mig?

Hoppas Ingrid
Fialotta
Sätter mig här och väntar med spänning på nån som vet...det där har jag oxå undrat över smile.gif
pisanggoreng
Jag återkommer; har på känn att frun i huset kan besitta ett recept... smile.gif
pisanggoreng
Nu så... Det är ett indonesiskt recept, men jag tror det motsvarar vad du är på jakt efter:

Ingredienser:

3 morötter som skärs i stavar (4x1x2 cm)
1 gurka som skärs i stavar
10 långa gröna ärtor, som skärs i 4 cm längder
10 röda chili som behålls hela
4 chili som skärs i små bitar
10 "rawit"-chili som skärs i bitar (en slags liten stark chili)
1 msk olja
1 bit citrongräs som bankas på
1 tsk vinäger
250 ml vatten

+ gör en fin "smet" av:

2 vitlöksklyftor
1 tsk peppar
1 cm ingefära
2 cm gurkmeja
1 msk socker
salt

Blanda grönsakerna med salt och låt dra i 20 min, skölj och torka
Stek hastigt "kryddsmeten" i oljan.
Lägg i citrongräs, vinäger och vatten.
Låt koka upp.
Lägg i resten av grönsakerna.
Färdigt. smile.gif

(Hoppas du/ni förstår vad jag skrivit- jag fick översätta receptet i all hast...)
Ingrid på Västkusten
Jag tackar!

Skall testas hemmavid - min lkala resurang had eden i kylskåp över natten men det kan ju likans vid att det 'drar' :-)))

Fiingemang!!!
¨


Experiments galore!
Fialotta
Jag hänger på o tackar...printade ut och skall testa jag med smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag gar testat - hade inte allt hemma men testade ändå - detta här är en bra mkt mera godare finare variant än resturangernas!

En undran Pisang - skall morötterna mfl grönsaker ner i spadet medans spadet är varmt?
Låter Din granne det dra eller äter det med en gång ( kallt va?)( vilken guldklimp Ni båda är - hälsa!!)

Resturangerna tror jag kör utan kryddor förutom socker vinäger och kanske lite oregano/gräslök.......


Glada hälsningar ifrån en MYCKET nöjd Ingrid
pisanggoreng
Hej,

Kul att det blev bra!

Ja, grönsakerna ska/kan läggas i medan det är varmt.
Nej, äts inte direkt, utan snarare efter en natt i kylen. Är man otålig går det förstås. rolleyes.gif

Hur min granne gör vet jag dock inte- jag vet bara hur min fru gör biggrin.gif laugh.gif laugh.gif )
Ingrid på Västkusten
Just det :-)

Upptäckte att morötterna blev mindre krispiga när de vart varma i spadet men att de återgick till krispigt stadum när det svalnat.


Häftigt!

vad glad jag bidde!!!!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon