anna_rispan
Södermanland
Vi har röd stark sås och vit sås på kebaben. Ketchup på moset och ketchup o senap på korven. Eventuellt tar jag gurkmix till korvtallriken.

vad har ni där ni bor??
Betty
Norrbotten

Vi har samma som ni. rolleyes.gif
anna_rispan
vad bra då. då kan jag åka till norrbotten o köpa kebab. på en del ställen har de nämligen inte stark röd sås. bara "blandad" sås o vit sås. då blir ju den röda inte särskilt stark liksom....
Åsa, mälardalen zon 2
Hm... jag äter nog udda snabbmat jag tycker inte moset brukar vara gott i korvkioskerna och hamburgare och kebab är urtråkig mat så ofta blir det något annat alternativ. Jag äter snabbmat mycket sällan oftast brukar det dock bli snabbmat när jag shoppar i stockholm och det brukar då vara spenatburgare (jag är inte vegetarian) men det är ju vit och röd sås på den (någon vitlökssås och Ajvar). Fast nu sist åt jag på Indiska magasinets första restaurang och där var det väldigt snabb mat det gick fortare att få mat där än på MacDonalds + gott var det.
suddis
Anna, Östergötland, eller iaf Linköping, kan du hålla dig borta från. sad.gif Inte för att du är välkommen här men för här får man nån slags hamburgerdressing på kebaben. Värdelöst!
Bästa kebaberna i landet har de i Söderhamn! smile.gif *mmm* Med både röd och vit sås. Smarrigt!
Lady Hamilton
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2006, 16:36)
.....Vi har röd stark sås och vit sås på kebaben. Ketchup på moset och ketchup o senap på korven. Eventuellt tar jag gurkmix till korvtallriken.........

Västernorrland

Vi har samma som ni
Ophelia
Självklart är det röd eller vit sås på kebaben här i Västmanland. Här där jag bor kan man välja mellan vitlök eller vanlig vit sås på just vitsåsen. Populärast är nog vitlökssås med röd sås.
Anki på Öland
Har tyvärr ingen aning om ifall du kan komma till Öland biggrin.gif
Har aldrig ätit kebab...... Har jag missat något??
Anki
elleave
Ja, det tycker jag, mycket godare än annan snabbmat, och lite frächare.

Såser och tillbehör varierar nog lika mycket på olika "resturanger" som i olika städer. De bästa ställena här i uppsala har självservering av såser. (typ mild vit och röd stark)

Appropå tillbehör, vad har ni till tacos?
stark/mild sås, gräddfil eller ej, frukt?, eller vad har ni (inte) som kan vara annorlunda. rolleyes.gif
ejjan
I vissa delar av värmland kan man få mos på pizzan...! Har inte testat det dock.
Ophelia
Till tacos har jag mellansås eller mild (tillhör fjantgruppen som är lite fisig mot stark sås). Jag tar gärna guacamole och creme fraiche till. Har jag inte guacamole som hackar jag gärna avokado. Serverar med hackad lök (gul eller röd), majs, strimlad sallad och finhackad tomat. Kan servera med fräst köttfärs eller hackad grillad kyckling. Om jag ska göra alldelse till mig så har jag även finhackad paprika och gurka till. Tror inte detta är så konstigt.

Hmmm...mos på pizza?? Ja det har jag inte varit med om. Här kör vi med inbakad kebab (ser ut som inbakad calzone men med kebabkött). Inbakade pizzan snittas upp och fulls med sallad, tomat, såser m.m. Gott som 17 smile.gif
Castea
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 18:19)
Självklart är det röd eller vit sås på kebaben här i Västmanland. Här där jag bor kan man välja mellan vitlök eller vanlig vit sås på just vitsåsen. Populärast är nog vitlökssås med röd sås.

Ja! Såsom västmanländska har jag bara att instämma med Ophelias tillbehörs-meny. smile.gif

Kebab är faktiskt bland det godaste jag vet av ALL mat.

Senap och ketchup är det som gäller på korvar och burgare här med. En korvkiosk i närheten har även "Orientburgare" - en hamburgare med bröd med sötstark dressing och mozzarella istället för vanlig ost. Så god! wub.gif

Uj, uj, nu blev jag hungrig! Farligt, har tre snabbmatsställen inom tre minuters promenad från min lägenhet. wink.gif
Ophelia
CITAT (Castea @ 05-01-2006, 20:57)
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 18:19)
Självklart är det röd eller vit sås på kebaben här i Västmanland. Här där jag bor kan man välja mellan vitlök eller vanlig vit sås på just vitsåsen. Populärast är nog vitlökssås med röd sås.

Ja! Såsom västmanländska har jag bara att instämma med Ophelias tillbehörs-meny. smile.gif

Kebab är faktiskt bland det godaste jag vet av ALL mat.

Senap och ketchup är det som gäller på korvar och burgare här med. En korvkiosk i närheten har även "Orientburgare" - en hamburgare med bröd med sötstark dressing och mozzarella istället för vanlig ost. Så god! wub.gif

Uj, uj, nu blev jag hungrig! Farligt, har tre snabbmatsställen inom tre minuters promenad från min lägenhet. wink.gif

Du är inte ensam om att få de "besvären" laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja du har ju en massa ställen att handla på. Gillar verkligen lökringarna på Burger King laugh.gif laugh.gif


Vete 17 om inte det godaste varjefall är en grillad korv när man befinner sig ute i skogen eller vid sjön och fiskar. Aldrig fel med tillbehör till men annars är den ju härligt god med den pikanta smaken av sot och bränt smile.gif
Castea
wink.gif

Fast, nja... inte gillar jag Burger King, Mc Donalds eller Max något vidare. Jag hyllar de små privata ställena istället, samt Sibylla.

Otroligt att vi har 5 st Mc Donalds i Västerås. wacko.gif
Anki på Öland
Känner mig något "tappad bakom en vagn" - har aldrig ätit tacos heller......
Måste nog börja gå ut och äte snabbmat........
Anki
Castea
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2006, 21:07)
Känner mig något "tappad bakom en vagn" - har aldrig ätit tacos heller......
Måste nog börja gå ut och äte snabbmat........
Anki

Apselut! Du har troligtvis stora näringsbrister i din kostcirkel. laugh.gif
Anki på Öland
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Anki
Ophelia
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2006, 21:07)
Känner mig något "tappad bakom en vagn" - har aldrig ätit tacos heller......
Måste nog börja gå ut och äte snabbmat........
Anki

Ja absolut fast vill du käka tacos så behöver du ju inte gå ut. Tacos är så gott och trevligt kladdigt att käka hemma. Glöm inte tortillabröden oxå smile.gif
Magdis
Som sagt: tacos är väl bäst hemma! Det har jag aldrig räknat till snabbmat, men så är jag nog ganska tappad bakom en vagn när det gäller snabbmat jag också. unsure.gif Jag gillar inte snabbmat alls. Definitivt inte den som finns i gatuköken och inte såna helfabrikat som man värmer upp i mikron hemma och äter heller *kräkas*
Castea
Precis! Det finns sådana där "Taco Dinner"- paket i matbutikerna. Där finns skal, kryddor och sås. Till det köper du köttfärs. Och hackar sallad och tomater till.

Majs är också gott till. En del vill blanda ner en klick gräddfil också.

Mitt tips på en enkel men god taco-måltid.
Magdis
...och riven ost, hackad lök, guacamole... tongue.gif
Vi har ofta tacochips till istället för de vanliga taco-skalen. De finns i olika smaker. De mjuka tortillaskalen kan jag inte äta eftersom jag är glutis men jag har gjort glutenfria majsbröd i stekpannan en gång. Det var godare med chipsen ändå!
Ophelia
Herregud ja! Glömde ju osten!!!! Att äta tacos innebär att man inte får glömma något som ska vara till och vad som ska vara till lär man ju sig efter eget tycke och smak smile.gif smile.gif smile.gif
renate
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2006, 19:53)
Har tyvärr ingen aning om ifall du kan komma till Öland biggrin.gif
Har aldrig ätit kebab...... Har jag missat något??
Anki

Nej Anki du har inte missat nå't.Kebab smaker bl........med all gägga på.
*Felix matte*
CITAT (renate @ 05-01-2006, 23:35)
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2006, 19:53)
Har tyvärr ingen aning om ifall du kan komma till Öland  :D
Har aldrig ätit kebab...... Har jag missat något??
Anki

Nej Anki du har inte missat nå't.Kebab smaker bl........med all gägga på.

Här en till som aldrig har ätit kebab.. och förresten så har jag helt slutat beställa pizza, köpa korvar och hamburgare... det efter att jag sett såååå jämrans mycket snusk... mår illa bara jag tänker på det.

Här körs hemlagat biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 05-01-2006, 23:43)
Här körs hemlagat biggrin.gif

Här med - och fort går det också oftast!!
Anki
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2006, 23:45)
CITAT (Felix matte @ 05-01-2006, 23:43)


Här körs hemlagat  :D

Här med - och fort går det också oftast!!
Anki

Visst... och gott smakar det biggrin.gif
Berith
Vill bara säga att Candys Bistro i Mariestad serverar världens godaste kebab. Bara så ni vet! huh.gif tongue.gif wub.gif
Eva i Skåne
Röd sås på kebaben har jag inte ens hört talas om tidigare wink.gif
så ni som gillar den ska kanske inte åka till Skåne unsure.gif

Vit yoghurtsås, stark eller mild, är det enda jag hört talas om.



Sibyllas hamburgare, och även pommes, ligger i en helt annan klass än hamburgerkedjorna. OCH, inte att förglömma, man får det helt nylagat vilket ger varm mat och spröda pommes.

Tacos äter vi bara hemma, färdigköpta skal förstås, och då har vi både röd och vit sås till.
anna_rispan
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2006, 19:53)
Har tyvärr ingen aning om ifall du kan komma till Öland biggrin.gif
Har aldrig ätit kebab...... Har jag missat något??
Anki

Jo har faktiskt varit på Öland en gång, men då provade vi såklart kroppkakor. smile.gif

vad brukar va standard till korvtallriken då??
Ophelia
Till korvtallriken är det kanongott med mos och givetvis ketchup (kan vara gott med lite senap ibland). Tidigare var det kokt korv som gällde och gärna med gurksallad till. Nu tar jag gärna grillad korv (kabanoss eller bratwurst) med gurksallad till.

Skulle jag välja hamburgare så är det strips som gäller med lite pommeskrydda på. På hamburgaren vill jag gärna ha ost, ingen senap men ketchup.

Har ni vägarna förbi Hallstahammar så kan jag rekommendera Lustigkullagrillen som fått pris för sin "snabbmat". De är erkänt fräscha och har god snabbmat. Själv äter jag mycket sällan snabbmat ute men om jag gör det så handlar jag vid Lustigkulla.
Johan K
När det gäller kebab så tar jag alltid gyroskött istället och till det är det
helt klart den vita såsen som gäller svag, stark vitlök eller tzsatsiki, har dåliga smak erfarenhet av den röda såsen (blaskig)och den är rätt ovanlig här nere.
Hur vanligt är det annars med gyroskött i övriga landet?

MVH Johan K
anna_rispan
vad är gyroskött. ser att det står på en del resaturangers skyltar om gyros.men vad är det???
Ophelia
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2006, 13:57)
vad är gyroskött. ser att det står på en del resaturangers skyltar om gyros.men vad är det???

Gyros är strimlade bitar av kött. Det kan vara olika typer av kött. Gott som attan!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kathy
Tillbehör till snabbmat för mig är
japansk soja, inlagd, skivad ingefära och wasabi. wub.gif wub.gif wub.gif
Johan K
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2006, 13:57)
vad är gyroskött. ser att det står på en del resaturangers skyltar om gyros.men vad är det???


Gyros är griskött, upp staplad karreskivor som strimlas likadant som kebabköttet.
Kebabköttet är gjort av nötkött.

MVH Johan K
Ophelia
Kan tillägga att riktig grekisk gyros inte enbart består av hackat strimlat kött utan som joxas ihop med ägg och lite annat (bl a dagsgammalt bröd)som sedan plattas ut för att stekts/grillas. Här i Sverige så serveras mestades gyros strimlat men marinerat och som sedan får stekas/grillas. Gyros kan göras på vilket kött som helst. Jag har testat grekisk gyros med nöt och lammkött, UNDERBART!!

Riktig kebab görs på lamm. Dock inte i Sverige. I de allra flesta fall är det dönerkebab av nötkött som serveras. Kebab är ursprungligen från Turkiet.
Johan K
Jag menade kebabköttet som man vanligt vis får när man beställer ute.
Men visst är det rätt att äkta kebabkött är lamm.
Gyrosköttet var något nytt för mej, trodde bara det fanns
som griskött.
Nött och lammgyros låter frestande smile.gif

MVH Johan K
Lady Hamilton
CITAT (Ophelia @ 06-01-2006, 14:44)
.......Jag har testat grekisk gyros med nöt och lammkött, UNDERBART!!........

sad.gif Tyvärr så kan jag inte hålla med om det..............Jag tycker att det är helt oätbart
Och i Grekland får man alltid flottiga strips inpackat i brödet. Så kebab i Grekland det var en klar besvikelse
Castea
CITAT (Ophelia @ 06-01-2006, 14:44)
dönerkebab av nötkött

Vad betyder "döner" egentligen? Någon som vet?
Selma
Visst ska det vara vit och röd sås till kebab... och till stekt salt sill med löksås ska det vara lingonsylt!!!
Ophelia
CITAT (Castea @ 06-01-2006, 15:23)
CITAT (Ophelia @ 06-01-2006, 14:44)
dönerkebab av nötkött

Vad betyder "döner" egentligen? Någon som vet?

Döner ska, såvitt jag vet, betyda vrida, vända, svänga runt (något sådant, min turkiska är ganska usel). Dönerkebab är när man pressar ihop kött, fett o ch kryddor till en cylinder som grillas.
Ophelia
CITAT (Hamilton @ 06-01-2006, 15:20)
CITAT (Ophelia @ 06-01-2006, 14:44)
.......Jag har testat grekisk gyros med nöt och lammkött, UNDERBART!!........

sad.gif Tyvärr så kan jag inte hålla med om det..............Jag tycker att det är helt oätbart
Och i Grekland får man alltid flottiga strips inpackat i brödet. Så kebab i Grekland det var en klar besvikelse

Beklagar. Jag vet inte hur kebab är i Grekland men en tvättäkta grekisk giros är underbart gott. Har då aldrig käkat med strips bara med oliver, sallad, lök och tomat.
cic
Här i Jönköping har vi en pizzeria i varje hörn.. Fler pizzerior än kyrkor till och med.. laugh.gif rolleyes.gif Man kan få nästan vilken variant på pizza eller vilken sås man vill, men den klassiska "kebabsåsen" är vit (alltså yougurt baserad).

Nu äter ju inte jag kött, så jag vet inte hur kebab/hamburgare/korv "ska" smaka.. Men den som inte har provat falafel måste prova det! VÄLDIGT gott.
Bessie
Det är ganska sällan jag äter snabbmat i Åbo (äter inte kött och har haft ett par otrevliga falafelupplevelser), men det är oftast vit sås som gäller. Ihop med mexikansk mat är det stark salsa som gäller, helst hemgjord med riktig chilepeppar. Santa Maria hade på 90-talet en utmärkt pasta av mosad chipotle i sitt chilisortiment, den var alldeles lagom tuff och rökig. Får man fortfarande tag på den i Sverige?

I min hemstad Jakobstad är Korv-Görans kebab en institution. Såsen görs på hemligt recept och är det enda jag riktigt saknar med att ha slutat äta rött kött.

Man får förresten en jättegod stark sås av passerade tomater i pappförpackning, harissa (helst om man lagar den själv på färska pepparfrukter, vitlök, korianderfrö, spiskummin och olivolja), tabasco, salt och peppar.
Hired-Gun
Rostad lök,passar bra till mos,pasta eller stekt potatis...mmm
yenny
Det är lite olika vad man får i kebaben här... röd sås stark eller svag är oftast med... ibland får man den vita såsen också.
yenny
Fast jag glömde ju skriva att jag föredrar sushi... med ingefära Wasabi och soya wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon