forget-me-not
Jag behöver hjälp. Jag måste uppgradera min dator från Windows 98 till Windows 98 SE (second edition) för att kunna använda en mp3-spelare.

Jag har sökt på Microsofts hemsida men lyckas inte hitta informationen.

Finns någon här som vet hur jag ska göra och vart jag hittar informationen?

Jag har en 7 år gammal dator av märket IBM Aptiva 2158-282.

andersen
Hmm bli inte lessen men en 7år dator är inte mycket att ha, mitt råd är köp en ny dator med XP. Du kan få en bra dator för fem sextusen.
Jonte_rm
Finns det dom som använder 98...Vilken nostalgi smile.gif Nu blir jag stolt...

Du kan antingen ladda ner uppgraderingen eller köpa den...Om den fortfarande finns till salu alltså..


mvh // Johannes
andersen
Hittade den men bara på engelska http://www.microsoft.com/windows98/downloa...8SE/Default.asp
forget-me-not
CITAT (Jonte_rm @ 05-01-2006, 18:51)
Du kan antingen ladda ner uppgraderingen

Vet du var jag kan ladda ner uppgraderingen? Jag behöver en länk! smile.gif
forget-me-not
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 18:47)
Hmm bli inte lessen men en 7år dator är inte mycket att ha, mitt råd är köp en ny dator med XP. Du kan få en bra dator för fem sextusen.

Datorn funkar för mina behov just nu. Och faktiskt så är det och har varit en bra dator, förutom det att programmen börjar bli gamla. Vill därför inte köpa ny - än.
forget-me-not
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 18:55)

Tack för länken men det där verkar vara något tillägg som man ska ladda ner om man redan har Windows 98 second edition.
Jonte_rm
Länk o länk...Finns väl på kazaa eller liknande nerladdningsprogram smile.gif

mvh // Johannes
forget-me-not
CITAT (Jonte_rm @ 05-01-2006, 18:59)
Länk o länk...Finns väl på kazaa eller liknande nerladdningsprogram smile.gif

mvh // Johannes

Okej. Jag är inte så duktig på att hitta saker på nätet, det var därför jag frågade här.
andersen
CITAT (forget-me-not @ 05-01-2006, 18:58)
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 18:55)

Tack för länken men det där verkar vara något tillägg som man ska ladda ner om man redan har Windows 98 second edition.

Aj då du har nog helt rätt där, var lite för snabb där.
Jonte_rm
Frågar man inget får man inte veta..

( Däremot är det ju inte sagt om svaret är snällt,dumt,negativt eller positivt )


mvh // Johannes
gammelnalle
CITAT (forget-me-not @ 05-01-2006, 18:56)
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 18:47)
Hmm bli inte lessen men en 7år dator är inte mycket att ha, mitt råd är köp en ny dator med XP. Du kan få en bra dator för fem sextusen.

Datorn funkar för mina behov just nu. Och faktiskt så är det och har varit en bra dator, förutom det att programmen börjar bli gamla. Vill därför inte köpa ny - än.

Håller med dig!!
Folk byter datorer alldeles för ofta.
det är skönt med folk som inte bara måste ha.... utan är nöjd med det de har..

(Jag bytte iofs nyligen dator till en ny med XP... men det berodde mest på att hårddisken höll på att lägga av och bara strulade... samt att mitt officepaket faktiskt ej var "lagligt"....) wink.gif blink.gif sleep.gif sleep.gif

Hoppas att du hittar ett nerladdningsbart program för DIN dator...

b
forget-me-not
CITAT (Jonte_rm @ 05-01-2006, 19:02)
Frågar man inget får man inte veta..

( Däremot är det ju inte sagt om svaret är snällt,dumt,negativt eller positivt )


mvh // Johannes

Förstår inte.
forget-me-not
CITAT (gammelnalle @ 05-01-2006, 19:03)
Hoppas att du hittar ett nerladdningsbart program för DIN dator...

Tack! smile.gif
andersen
forget-me-not har du cd brännare? i så fall kan du ladda ner knoppix och bränna den på en skiva och bota knoppix så har du nog inga problem att använda din mp3spelare.
forget-me-not
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 19:05)
forget-me-not har du cd brännare? i så fall kan du ladda ner knoppix och bränna den på en skiva och bota knoppix så har du nog inga problem att använda din mp3spelare.

CD-brännare har jag installerat så det har jag. Men det där andra lät avancerat, det får du nog förklara lite mer ingående. smile.gif
andersen
Glömde länk..knoppix
andersen
CITAT (forget-me-not @ 05-01-2006, 19:08)
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 19:05)
forget-me-not har du cd brännare? i så fall kan du ladda ner knoppix och bränna den på en skiva och bota knoppix så har du nog inga problem att använda din mp3spelare.

CD-brännare har jag installerat så det har jag. Men det där andra lät avancerat, det får du nog förklara lite mer ingående. smile.gif

Ja det skall jag göra. ladda ner knoppix och bränn skivan sedan startar du om din dator med skivan i, då får du ett nytt oprativsystem och den brukar hitta allt som du har i din dator den har säkert dom drivrutinerna som du skall ha till din mp3spelare, när du är färdig med det som du skall göra med din mp 3spelare så tar du ut knoppix skivan och startar om datorn och allt är som det brukar vara med din windovs 98.
forget-me-not
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 19:14)
Ja det skall jag göra. ladda ner knoppix och bränn skivan sedan startar du om din dator med skivan i, då får du ett nytt oprativsystem och den brukar hitta allt som du har i din dator den har säkert dom drivrutinerna som du skall ha till din mp3spelare, när du är färdig med det som du skall göra med din mp 3spelare så tar du ut knoppix skivan och startar om datorn och allt är som det brukar vara med din windovs 98.

Om jag förstår rätt så får man alltså tillfälligt ett nytt operativsystem bara så länge knoppix-skivan sitter i datorn men inget i hårddisken ändras permanent. Det låter ju väldigt bra. Stort tack för din hjälp! smile.gif

Allra bäst vore ju naturligtvis ändå att hitta en uppgradering så jag kan få in SE-versionen i min dator så om någon hittar en länk så är jag väldigt tacksam.
Ophelia
Har kanske någon gammal bränd skiva i mina samlingar som jag kan skicka om jag inte slängt den.
forget-me-not
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 19:26)
Har kanske någon gammal bränd skiva i mina samlingar som jag kan skicka om jag inte slängt den.

Är det en uppgraderingsskiva du i så fall har?

Jag tror att det är viktigt att jag installerar en uppgradering och inte hela Windows, så har jag en gång fått förklarat för mig i alla fall.
Ophelia
CITAT (forget-me-not @ 05-01-2006, 19:29)
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 19:26)
Har kanske någon gammal bränd skiva i mina samlingar som jag kan skicka om jag inte slängt den.

Är det en uppgraderingsskiva du i så fall har?

Jag tror att det är viktigt att jag installerar en uppgradering och inte hela Windows, så har jag en gång fått förklarat för mig i alla fall.

Har haft en del gammalt skit av olika Win-modeller. Som sagt, jag vet inte vad det kan vara om jag har dem kvar. Kommer att kolla. Finns det kvar kan du lika gärna få den och det andra ska slängas (om jag inte gjort det).
forget-me-not
CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 19:31)
Kommer att kolla.

Tack! smile.gif
forget-me-not



Tack Ophelia för att du försökte hjälpa mig och för ditt PM. smile.gif
Ophelia
De nada smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon