forget-me-not
Vet någon här vilka regler som gäller när man äger sin bostadsrätt och golvet och taket på balkongen behöver målas om?

Vem ska göra det, jag eller föreningen?

Om det ligger på mitt ansvar att underhålla balkongen så är min nästa fråga om det är svårt att måla golv och tak på balkong?

Jag har aldrig gjort det förut, men jag är lite småhändig om jag får säga det själv.

Vilken färg jag ska använda och sådana grejer kan jag säkert få tips om hos målarbutikerna så det jag främst undrar är om det är ett avancerat projekt eller om ni tror att jag kan göra det själv? Någon här som gjort det som kan berätta om sina erfarenheter?

mamamaggan
Har inte gjort det men bor i bostadsrätt. Kolla med din förening vad som gäller.

För några år sedan fick vi färg av föreningen till att måla räcket på insidan så det är möjligt att de kan stå för åtminstone färgen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tror det är föreningens ansvar. Men föreningen kann ju ha sina egna regler.

Normalt är du ansvarig för allt innanför ytterväggen. Ytsidan är föreningens ansvar.

Ytsidan skall ju också se enheltlig ut, så därför får du nog inte måla i vilken färg som helst.

Elisabeth
Betty
Olika föreningar har olika bestämmelser, kolla med din förening.
ingrid fuxwall
Som du skriver kan du alla råd i en större färgaffär och även tips på att få ett bra resultat.
Själv har jag aldrig målat något golv men betong grunden till huset och det är väll nästan samma sak?

Kan inte tro annan än att du fixar det
Ciczi
Det är inte så där förtvivlat svårt att måla vare sig golv eller tak. Rätt redskap och rätt typ av färg så blir det en baggis... (ja också lite gamla kläder att använda när man gör det) smile.gif

Jag hade inte hållit i vare sig slipmaskin, målarpensel eller spackelspade innan sommaren 2005. Nu är jag inne på andra lägenhetsrenoveringen. (Vi äger ett hyreshus.)

Ciczi
Snöflinga
Hade ett trist balkong golv tidigare som sög åt sej smuts. Så vi använde högtryckspruta först och målade sedan i några omgångar med betongfärg. Det blev jättefint och lättskött rolleyes.gif Gjorde likadant med betong golvet där nere mot trä'går'n....

Frågade aldrig föreningen men jag tror inte att det är de som skall stå för det unsure.gif
Rossi
När jag bodde i bostadsrätt (HSB) så stod de för materialet, d.v.s. målarfärgen när det gällde balkongen. HSB hade en broschyr som hette någonting i stil med "Vem gör vad i lägenheten" och där stod uppspaltat en massa åtgärder och så stod det om det var HSB eller bostadsrättsinnehavaren som skulle bekosta det hela. Något som inte alla vet är att det är bostadsrättsföreningen som t.ex. ska rensa om det blir stopp i avloppet, byta packningar o.s.v.
forget-me-not
Låter som något som jag kanske kan försöka våga mig på då. smile.gif Tänkte att jag kan spara några kronor på att göra det själv om det nu är jag som är ansvarig för underhållet. Att anlita folk är ju dyrt. Men jag ska prata med föreningen innan jag sätter igång för säkerhets skull. Vore ju dumt att göra deras jobb menar jag. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon