Full version: Vårkänslor
Carex
Idag i blomsteraffären kunde jag naturligtvis inte låta bli att köpa ännu fler växter men tröstade mig med att det är lökar som är lätta att stuva undan senare. Det som glädjer mig så mycket är att en av krukorna med lökar som jag köpte innehåller pärlhyacinter!:D Pärlhyacinter=VÅR!
Ser fram emot den dagen då min kära mor säger ett tvärsäkert vårtecken som återkommer varje år "men titta, nu kommer det vintergäck här..."eller annan vårlök, vår i luften! Dessutom är det första gången på länge som det regnar och inte snöar istället! Att man kan bli så glad över grått regn...
Rossi
Ja, nu ser vi fram emot våren! Det är väl underbart när vårlökarna tittar fram!
netaave
Har snödroppar i knopp vid husväggen precis vid pannrummet.
Ska höra om "fotografen" är ledig. biggrin.gif
anna_rispan
neeeeejjjj jag vill ha mera vinter. har inte hunnit åka skidor eller på baken i små backar.
Castea
I Västerås är det +4 grader idag, och regnar. Har inget emot det faktiskt. Decembersnö räcker för mig, och jag vill inte vara utan snö då. Men nu är det skönt med mildare väder igen. Ska också köpa mig en kruka med vårlökar snart, men julamaryllisen får allt blomma klart först. rolleyes.gif wub.gif
mamamaggan
Här har snön nästan töat bort. Idag hörde jag talgoxen. Den var på ett riktigt vårkvitterhumör. Men inte kan det väl vara riktig vår nu?????
kristerh
CITAT (mamamaggan @ 11-01-2006, 16:46)
inte kan det väl vara riktig vår nu?????

Lite tidigt är det wink.gif kommer ni ihåg förra "våren" eller hade vi någon wink.gif
vintern höll på ända in i april, vi blev blåsta på våren helt enkelt wink.gif
krister
Castea
I väntan på våren kan man lyssna och längta till allt som sjungs i denna fina sång av Claes Janson (en av mina favoritsångare).

Ofattbart att det är vår

wub.gif
Farbror Blå
VÅRKÄNSLOR?

igår hörde jag faktiskt en vårtokig talgoxe här med, men det är ju minst fem månader innan några lökar tittat upp här...
Ophelia
I Köping var det riktigt plaskigt och trevligt idag. Likaså i metropolen Kolbäck smile.gif

Våren är helt klart på G wub.gif
cic
CITAT (Castea @ 11-01-2006, 18:01)
I väntan på våren kan man lyssna och längta till allt som sjungs i denna fina sång av Claes Janson (en av mina favoritsångare).

Ofattbart att det är vår

wub.gif

Jag älskar stillsam visjazz.. wub.gif

Tack för en fin sång! smile.gif
Castea
smile.gif

Då kanske du skulle provlyssna litet på Claes Jansons skivor i någon butik?! Han har gjort en del sånt här, bl a skivan "Samlad", och en skiva med fina jazzhyllningar om Stockholm. "Ångbåtsblues" heter den. Bellman och Taube-tolkningar bl a.
cic
CITAT (Castea @ 11-01-2006, 18:16)
smile.gif

Då kanske du skulle provlyssna litet på Claes Jansons skivor i någon butik?! Han har gjort en del sånt här, bl a skivan "Samlad", och en skiva med fina jazzhyllningar om Stockholm. "Ångbåtsblues" heter den. Bellman och Taube-tolkningar bl a.

Det ska jag definitivt! Men allt han gör är inte jazz, eller ?
pejori
här har talgoxarna också fått frispel smile.gif smile.gif smile.gif
dom håller låda i träden, så våren är inte långt borta nu smile.gif smile.gif
mamamaggan
Claes Jansson är helt underbar. Tyvärr är jag dålig på att köpa skivor men ska nog leta reda på några av honom iaf. Gillar den där om cykeln.
andreas i uppsala
här har krokus tittat upp men tyvärr råkade jag förstöra den största krokusen med snöskyffeln tidigare i veckan wink.gif den var bort åt 4-5 cm hög.

Vi är nära nu snart! bara runt 1½ månad kvar nu!
netaave
Vi lär nog få några riktiga köldknäpar och en massa snö till innan våren är här på allvar, men vist är det härligt med ljuset som återvänder så smått.
Castea
CITAT (cic @ 11-01-2006, 18:21)
CITAT (Castea @ 11-01-2006, 18:16)
smile.gif

Då kanske du skulle provlyssna litet på Claes Jansons skivor i någon butik?! Han har gjort en del sånt här, bl a skivan "Samlad", och en skiva med fina jazzhyllningar om Stockholm. "Ångbåtsblues" heter den. Bellman och Taube-tolkningar bl a.

Det ska jag definitivt! Men allt han gör är inte jazz, eller ?

Nej, men mest jazz. Dock olika stuk, inte bara stillsam visjazz utan även storbandsjazz och Nat King Cole-tolkningar.

Sen gör han en del annat också, som Cornelis-program och sjunger blues i bandet Good Morning Blues.

Och underbara barnskivor som passar både stora och små.

Artist-info, diskografi, m m!
Fialotta
Ser inga vårtecken här ännu...men jag frossar som vanligt vid denna tid i tulpaner och åter tulpaner...kan ju aldrig få nog av dom på alla bord i hela huset smile.gif
Betty
Inga vårtecken här heller ännu - förutom de krispiga tulpanerna i en vas på köksbordet. wub.gif
Magdis
Det känns ju nästan som vår här i Piteå sjukt nog. +3,7 och varma vindar. Det blåser rätt rejält från fjällen och känns precis som en vårstorm. Det blir så ruggigt halt bara. Sen vet man ju att det blir bakslag också, there´s no way att det blir vår i Norrbotten i början av januari! biggrin.gif
*Felix matte*
+3,3 idag, rinner vatten från taket... köksfönstrena putsade idag. smile.gif känns som aprilväder.
andreas i uppsala
riktigt vårkänsla i Uppsala idag biggrin.gif +5 och strålande sol som faktiskt värmer!
netaave
CITAT (andreas i uppsala @ 12-01-2006, 16:44)
riktigt vårkänsla i Uppsala idag biggrin.gif +5 och strålande sol som faktiskt värmer!

Jaha!!!!!
Det blåste som 17 när jag var in på em.
andreas i uppsala
CITAT (netaave @ 12-01-2006, 19:09)
CITAT (andreas i uppsala @ 12-01-2006, 16:44)
riktigt vårkänsla i Uppsala idag biggrin.gif +5 och strålande sol som faktiskt värmer!

Jaha!!!!!
Det blåste som 17 när jag var in på em.

Ingen blåst här. 3 m/s officiellt och här inne är vi också ganska skyddade smile.gif
andreas i uppsala

det ser ut som att mildvädret fortsätter. Detta leder förmodlig till en ovanligt kall januari i Polen m.m då den ovanligt kalla kylan i ryssland strömmar mot sydväst. Men dock ej mot oss som det ser det ut nu (tack och lov)
netaave
CITAT (andreas i uppsala @ 12-01-2006, 21:08)
CITAT (netaave @ 12-01-2006, 19:09)
CITAT (andreas i uppsala @ 12-01-2006, 16:44)
riktigt vårkänsla i Uppsala idag biggrin.gif +5 och strålande sol som faktiskt värmer!

Jaha!!!!!
Det blåste som 17 när jag var in på em.

Ingen blåst här. 3 m/s officiellt och här inne är vi också ganska skyddade smile.gif

På Wallingatan blåste det riktigt kallt.
andreas i uppsala
CITAT (netaave @ 12-01-2006, 23:08)
CITAT (andreas i uppsala @ 12-01-2006, 21:08)
CITAT (netaave @ 12-01-2006, 19:09)
CITAT (andreas i uppsala @ 12-01-2006, 16:44)
riktigt vårkänsla i Uppsala idag biggrin.gif +5 och strålande sol som faktiskt värmer!

Jaha!!!!!
Det blåste som 17 när jag var in på em.

Ingen blåst här. 3 m/s officiellt och här inne är vi också ganska skyddade smile.gif

På Wallingatan blåste det riktigt kallt.

ja på vissa ställen kan det bli motsatt effekt men jag lovar dig här var det vindstilla i princip tongue.gif och härligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon