andersen
hundbajs
netaave
Självklart är hundägaren ansvarig för det. Han/hon har ju inte tagit upp efter sin hund.
andersen
CITAT (netaave @ 14-01-2006, 13:30)
Självklart är hundägaren ansvarig för det. Han/hon har ju inte tagit upp efter sin hund.

Det tycker jag me, men vem kunde förutse att det skulle få så tragiska földer ja ja vet inte riktigt är svårt.
LadyG
CITAT (netaave @ 14-01-2006, 13:30)
Självklart är hundägaren ansvarig för det. Han/hon har ju inte tagit upp efter sin hund.

Ja, visst är hundägaren skyldig att ta upp efter sitt djur. Nu har denne inte gjort så, och det fick en olycklig utgång. Hundägaren ska med andra ord hållas ansvarig. Som hundägare är man ju ansvarig för allt hunden gör, enligt lagen.

Fast vem trodde att det skulle gå så illa?
Pirum
Delvis ansvarig, på liknande sätt som den som inte skottar sin trottoar är ansvarig ifall någon ramlar. Men åtalas för mord kanske inte hundägaren ska.

Om det hade varit en katt som varit "boven", vem hade varit skyldig då? För där är väl lagen inte likadan?
Castea
Jag tycker också att Hund/katt-lagen stödjer ägarens ansvar i detta fall.

Tycker redan första paragrafer säger det:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Magdis
Mannen hade extrem otur men hundägaren var ju skyldig att plocka upp efter sin hund så...man måste ju säga att hundägaren är ansvarig. Även om hundägaren inte trott att det skulle hända nåt sånt så ursäktar det inget tycker jag. Likaväl som om jag skulle puckla på nån med ett järnrör och säga att "det var inte meningen att han skulle göra illa sig".
Pirum
Vad säger lagen om hästförare som inte plockar upp efter sig på allmäna vägar förresten? Kanske inte så stor risk att halka på med fötter, men på cykel kan det bli ostadigt värre.

Hoppas hundägare efter den här historien sköter sig bättre. De flesta använder såklart påsar, men en del är ju helt hopplösa verkar det som. Är väl inte så tufft för Pitbull-Pelle att gå med plastpåse i ena näven och jycken i den andra antar jag:)
Lotta150
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 13:39)
Mannen hade extrem otur men hundägaren var ju skyldig att plocka upp efter sin hund så...man måste ju säga att hundägaren är ansvarig. Även om hundägaren inte trott att det skulle hända nåt sånt så ursäktar det inget tycker jag. Likaväl som om jag skulle puckla på nån med ett järnrör och säga att "det var inte meningen att han skulle göra illa sig".

Fast om man pucklar på nå'n med ett järnrör kan man not förutse att "nå'n" kommer att skadas...lite mer "uppsåt" så att säga.
Magdis
CITAT (Lotta150 @ 14-01-2006, 16:33)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 13:39)
Mannen hade extrem otur men hundägaren var ju skyldig att plocka upp efter sin hund så...man måste ju säga att hundägaren är ansvarig. Även om hundägaren inte trott att det skulle hända nåt sånt så ursäktar det inget tycker jag. Likaväl som om jag skulle puckla på nån med ett järnrör och säga att "det var inte meningen att han skulle göra illa sig".

Fast om man pucklar på nå'n med ett järnrör kan man not förutse att "nå'n" kommer att skadas...lite mer "uppsåt" så att säga.

Ja det var en dålig jämförelse, det erkänner jag! biggrin.gif Men du förstår vad jag menar va? Bara för att man inte vet att det ska hända en olycka så kan det ju inte ursäkta att han inte plockade upp efter sig. Han kommer ju näppeligen att dömas för mord eller dråp, kanske inte ens till vållande till annans död i vilket fall som helst.
Betty
CITAT
Dödsfallet som orsakades av hundbajs, Har hundägaren någon skuld?

Självklart att hundägaren har skyldighet att plocka upp efter sin hund, det är ju lag på det!
Vilken onödig och tragisk historia, hoppas många slarvande hundägare läser artikeln och får sig en tankeställare så att fler börjar ta upp efter sina hundar.
Hannele
Även om man inte dör, finns det inget äckligare än trampa på hundbajs. mad.gif

Nu, när snön är vit, ser vi hur många grannar tror, att vår trädgård är rastplats. wacko.gif
Lotta150
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 16:39)
CITAT (Lotta150 @ 14-01-2006, 16:33)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 13:39)
Mannen hade extrem otur men hundägaren var ju skyldig att plocka upp efter sin hund så...man måste ju säga att hundägaren är ansvarig. Även om hundägaren inte trott att det skulle hända nåt sånt så ursäktar det inget tycker jag. Likaväl som om jag skulle puckla på nån med ett järnrör och säga att "det var inte meningen att han skulle göra illa sig".

Fast om man pucklar på nå'n med ett järnrör kan man not förutse att "nå'n" kommer att skadas...lite mer "uppsåt" så att säga.

Ja det var en dålig jämförelse, det erkänner jag! biggrin.gif Men du förstår vad jag menar va? Bara för att man inte vet att det ska hända en olycka så kan det ju inte ursäkta att han inte plockade upp efter sig. Han kommer ju näppeligen att dömas för mord eller dråp, kanske inte ens till vållande till annans död i vilket fall som helst.

Jodå, jag förstår biggrin.gif
Och visst är det så, man ska inte alltid kunna komma undan med att "jag trodde inte det skulle bli på det viset". Fast just i det här fallet var det kanske svårt att förutse DEN följden av slarvet att inte plocka upp efter hunden.
Rent generellt tycker jag naturligtvis att hundägare ska plocka upp. Vad det i lagens namn kan bli för ansvar i detta fall har jag inte kunskap att uttala mig om.
adrian
CITAT (Hannele @ 14-01-2006, 16:56)
Även om man inte dör, finns det inget äckligare än trampa på hundbajs.  :angry:

Nu, när snön är vit, ser vi hur många grannar tror, att vår trädgård är rastplats.  :wacko:

Nåt som är äckligare ÄR att efter ha trampat i hundbajs köra bil och känna lukten sprida sig upp i ansiktet från pedalerna... wacko.gif blink.gif mad.gif

Sen ska man krångla sig in, där nere och tvätta bort skiten... mad.gif

Jag skulle vilja trycka upp detta i ansiktet på hundägaren... tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Hannele @ 14-01-2006, 16:56)
Nu, när snön är vit, ser vi hur många grannar tror, att vår trädgård är rastplats. wacko.gif

Ja, och när snön är borta - då ser ni det som hundägaren inte låtsats se, det som hände precis när hundägaren råkade vända bort blicken wacko.gif


"Det som göms i snö kommer upp i tö"

blink.gif sad.gif mad.gif
Magdis
Det syns ganska tydligt att någon hundägare har för vana att låta sin hund pissa rakt på vår brevlåda också. mad.gif
Lady Hamilton
Då har vi det bra vi som bor i glesbygden........grannarnas hundar rastas ofta i skogen. Så vi andra slipper se "eländet" på vägen.
Men däremot grannens kastrerade katt markerar revir,
ÅRET RUNT mad.gif Går aldrig att få ha bilen nytvättad, då kommer katten o markerar. T.o.m. ungarnas tält, men då sprutade jag vatten på katten o grannen blev inte glad.......men någonstans måste även jag sätta en gräns. Har försökt att prata med grannarna om detta, men det är känsligt för dem........katten är deras "bebis" Och jag vill INTE förstöra grannsämjan bara för en katt.....men de har blivit tvugna att acceptera att "på min gård" är det jag som bestämmer. Själv har vi två katter men tydligen har inte mina grannar något större besvär mer än att "lill katten" våran äter upp maten för deras katt om de lämnar mat ute poå bron.
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 17:13)
Det syns ganska tydligt att någon hundägare har för vana att låta sin hund pissa rakt på vår brevlåda också. mad.gif

Testa att sätta upp plakat där du skriver OBS ej rastplats! (pinne, papp och tusch)
kanske får det hundägaren att gå längre bort.
Magdis
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 18:02)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 17:13)
Det syns ganska tydligt att någon hundägare har för vana att låta sin hund pissa rakt på vår brevlåda också.  :angry:

Testa att sätta upp plakat där du skriver OBS ej rastplats! (pinne, papp och tusch)
kanske får det hundägaren att gå längre bort.

En liten övervakningskamera i brevlådeinkastet kanske? rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 18:51)
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 18:02)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 17:13)
Det syns ganska tydligt att någon hundägare har för vana att låta sin hund pissa rakt på vår brevlåda också.  mad.gif

Testa att sätta upp plakat där du skriver OBS ej rastplats! (pinne, papp och tusch)
kanske får det hundägaren att gå längre bort.

En liten övervakningskamera i brevlådeinkastet kanske? rolleyes.gif

För många, många år sedan satt jag fast en bit papp på ett gammalt sopskaft... skrev som jag rådde dig.
Det var några som rastade hundarna vid husgaveln... inte alls kul när barnen hade både skor och kläder nerkletade.

Sedan dess rastades hundarna ifråga i skogen intill. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon