Full version: Resa ensamma
forget-me-not
Någon här som rest ensam någon gång? Jag tänker då främst utomlands. Kan ni berätta lite i så fall hur det var?
Hannele
Trevligt.
zaaritha
Nix! Vill ej resa ensam utomlands...
Rossi
När jag var singel reste jag inte alls utomlands. Det hade inte gett mig någonting. Nej, jag måste ha sällskap.
forget-me-not
CITAT (Hannele @ 14-01-2006, 22:58)
Trevligt.

smile.gif

Du har inte lust att berätta lite mer?
zaaritha
Vill ha någon att dela allt med!
forget-me-not
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 23:03)
När jag var singel reste jag inte alls utomlands. Det hade inte gett mig någonting. Nej, jag måste ha sällskap.

Ja, är det inte så det är att själva grejen är att ha någon att dela upplevelsen med?

Fast hur gör man då när man ingen har att resa med? Stannar hemma hela livet? huh.gif
zaaritha
Nja...
Men i den generation jag är född i--så reste man ytterst lite!
Rossi
CITAT (forget-me-not @ 14-01-2006, 23:05)
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 23:03)
När jag var singel reste jag inte alls utomlands. Det hade inte gett mig någonting. Nej, jag måste ha sällskap.

Ja, är det inte så det är att själva grejen är att ha någon att dela upplevelsen med?

Fast hur gör man då när man ingen har att resa med? Stannar hemma hela livet? huh.gif

Det finns ju singelklubbar och vänskapsföreningar som man kan gå med i och som anordnar resor. Fast jag gjorde inte det heller när jag var singel. Jag trivdes bra hemma jag men det är ju olika hur man är som person.

Jag och min man reser en hel del och det är jättekul. Det där att ha någon att dela upplevelserna och minnena med gör väldigt mycket. Jag hade bara känt mig bortkommen och eländig om jag hade rest själv.
Hannele
Man får alltid kontakt med folk och träffar andra, när man reser ensam.
I och för sej är jag ganska social person. Som yngre reste jag mycket ensam

I dag skulle jag inte tveka en sekund att följa med ensam till alla dessa trevliga tema- och äventyrsresor. De senaste åren har jag rest oftast tillsammans med mina vänner på trädgårdsresor, men det går lika bra att resa ensam.

Reste ensam faktiskt förra året, delade rum med en obekant trevlig dam, jag är för snål för att betala enkelrum, och dela rum ger chans att lära känna folk. Träffade även andra trevliga människor, som hälsar på mej varje gång vi träffas. smile.gif
netaave
Jag har gjort det en gång, en bussresa till Tyskland, s.k. vinprovarresa.
Blev nog lite misstänksamt betraktad till en början, men fick bra kontakt med ett par som senare, så där 15 år senare blev min dotters gudföräldrar. Vi har fortfarande kontakt men bor så där 110 mil ifrån varandra, så träffas gör vi inte så ofta.

Idag skulle jag inte göra det.
SOLVEIG
Ja om ingen är intresserad av att se-uppleva samma som jag vill så åker jag iväg själv ( via resebyrå) om jag är nyfiken på något!

T. ex. till Kina för några år sedan. Förra året var jag i Kairo och kollade på Pyramider och Sfinzen. Toppen!

Har mycket bra erfarenheter! Fått bra rum också utan att det varit dyra resor.Jättetrevliga medresenärer.

Självklart är det roligt att ha någon med sig men jag har mycket bra erfarenheter! smile.gif
Snöflinga
Inte jag, men min dotter tågluffade singel i Europa när hon var i dryga tjugoärsäldern ... En självständig tjej som rest ganska mycket tidigare.

Hon tyckte det var fantastiskt, träffade många nya bekantskaper, bl.a. en 60-årig kvinna från England som hon slog följe med i några dagar....

Fördelen är, vad jag förstår att kunna åka och göra vad man vill och kanske framförallt känna att man klarar det rolleyes.gif
zaaritha
Önskar att vi hade råd att resa! Skulle vilja besöka Skottland, igen....
Irland, Cornwall, Florida, Australien, New Zeeland, Canada, m.fl. platser!
Men--det går ju inte..
ninnisky
Privat har jag bara rest ensam några gånger, bl a till Barcelona. Däremot i jobbet väldigt ofta. Men skulle nog aldrig numera åka ensam på en charterresa och inte vara så duktig att dela rum med en obekant!
Eva i Skåne
Det är nog väldigt olika hur man är som person.

Jag skulle aldrig våga åka själv. Skulle oroa mig alldeles för mycket för att irra bort mig, inte göra mig förstådd osv

men för andra kan det vara en del av charmen, att inte behöva ta hänsyn till någon annan, inte planera så mycket, bara se var man hamnar, vem man träffar.
forget-me-not
Tack för ni skrev om era erfarenheter och tankar kring att resa ensam.
Ophelia
Jepp. Reser själv både innanför gränsen och utanför. Har inte åkt på charterresa, via singelklubb eller något annat sådant konstruerat. Detta har fungerat bra (fast lite uttittad vid frukosten).
pisanggoreng
Jag har rest ensam några gånger och trivts bra med det.
Reser man i Asien får man dock vara beredd på att folk tycker synd om en för
att man "inte har några kompisar"... wink.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har rest ensam några gånger. VAr aldrig några problem.

Hellre ensam än att resa ihop med någon som man inte är säker på att det fungerar ihop.

Elisabeth
LadyG
Jag åkte till england själv en gång men det var inte så kul tyckte jag. Jag vill hellre ha mannen med mig så vi kan dela upplevelserna och det roliga. Fast alla är ju olika smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (LadyG @ 15-01-2006, 09:42)
Jag åkte till england själv en gång men det var inte så kul tyckte jag. Jag vill hellre ha mannen med mig så vi kan dela upplevelserna och det roliga. Fast alla är ju olika smile.gif

Men inte alla har en man att resa med.......

Nu kanske jag skulle dra mig för att resa ensam, men förut var det aldrig några problem. Men man måste stå på sig i vissa avseende, t.ex. restaurantbesök, rum o.s.v.


Elisabeth
amaira
Ja, jag har rest ensam utomlands. Bl.a. genom det forna Jugoslavien
Är väl "äventyrslysten".

Det var "ovärderligt"! Går inte att jämföra de kontakter jag får med människorna jag möter, bland annat de som bor på platsen!

Mött oerhört mycket gästfrihet och vänlighet, och flera fortsatte jag ha brevkontakt med.

Älskar att resa ensam, eftersom jag då är fullständigt fri att följa mina impulser.

Det är två helt olika saker (med helt olika resultat) att resa ensam, eller att resa med någon!

Men idag vet jag inte längre om jag skulle våga...
kerstin z5-6
Javisst -både bott utomlands och rest mycket ensam när jag var yngre -reser ensam nu med -om ingen hakar på och jag vill och kan smile.gif
Visst är sällskap trevligt också smile.gif

resor med intressestuk som trädgårdsresor -där alla har liknande intresse är def något man kan åka på själv -De flesta trädgårdsmänniskor har man ju något gemensamt med från första stund smile.gif

Ska man luffa runt nu Amaira, får man välja lite "säkrare" resmål kanske -än förr
men visst går det med smile.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-01-2006, 10:10)
CITAT (LadyG @ 15-01-2006, 09:42)
Jag åkte till england själv en gång men det var inte så kul tyckte jag. Jag vill hellre ha mannen med mig så vi kan dela upplevelserna och det roliga. Fast alla är ju olika smile.gif

Men inte alla har en man att resa med.......

Nu kanske jag skulle dra mig för att resa ensam, men förut var det aldrig några problem. Men man måste stå på sig i vissa avseende, t.ex. restaurantbesök, rum o.s.v.


Elisabeth

Sant men isf skulle jag nog ta med morsan som älskar att resa, eller en väninna.
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-01-2006, 10:10)
CITAT (LadyG @ 15-01-2006, 09:42)
Jag åkte till england själv en gång men det var inte så kul tyckte jag. Jag vill hellre ha mannen med mig så vi kan dela upplevelserna och det roliga. Fast alla är ju olika smile.gif

Men inte alla har en man att resa med.......

Och våra män får inte följa med på våra trädgårdsresor. laugh.gif
På en trädgårdsresa var det en äkta man, som var sur på sin fru, att hon tittade för mycket på blommorna!
Magdis
CITAT (Hannele @ 15-01-2006, 16:40)
På en trädgårdsresa var det en äkta man, som var sur på sin fru, att hon tittade för mycket på blommorna!

laugh.gif laugh.gif Kära nån! Blev han svartsjuk på blommorna eller? laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Näää "Män mot trädgård" kan man inte ha med sej på sånt smile.gifsmile.gif
inte en enda grej med sladd ...
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2006, 22:28)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Näää "Män mot trädgård" kan man inte ha med sej på sånt smile.gifsmile.gif
inte en enda grej med sladd ...

Nä då är det bättre att skicka gubbarna på gruppresa till Claes Ohlson och Biltema eller nåt. laugh.gif
Kakaduan
Jag har åkt själv till New York några gånger - det går alldeles utmärkt! Där är alla så trevliga - pratsamma och intresserade och massor finns att se och göra om man är själv.

Dock går jag inte ut och festar/dansar, etc på kvällarna eftersom man är lite utsatt som tjej om man tagit några glas och ska ta sig hem själv. Det är onödigt att utmana ödet.

Visst är allting roligare om man har sällskap - delad glädje är dubbel glädje, men har man ingen att åka med och alternativet är att stanna hemma, så tycker jag att man ska åka. Jag har bokat både resa och hotell själv (alltså inte via någon resebyrå), men jag kan tänka mig att ett större resebolag kan vara ett alternativ - de har ju gruppaktiviteter, utflykter och kontaktperson på plats, etc.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon