Full version: Var hittar ni
Klematis
Var hittar ni alla fina och roliga bilder som ni lägger in?
Snöflinga
Undrar jag med unsure.gif
Klematis
Tackar tackar. Jag kom in på den översta men de två andra gick inte att öppna för mig. Får försöka senare. Tack igen
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (elleave @ 16-01-2006, 16:13)

Första länken gick ju till den danska sidan. Tyvärr är jag inte så bra på danska

Andra länken, jo då var det : förbidden

Tredje länken : sidan kan inte visas

Elisabeth
elleave
jobbar på det.... tongue.gif



Edit: Nu funkar det för mig....
Fenja
Useless graphics
Ellave har nog bara skrivit fel....
Glöm inte att man inte får ta bilder hur som helst på nätet utan bildägarens tillstånd!
Mvh
Fenja
elleave
redan ändrat..... laugh.gif


om man uppdaterar kamelen så fukare det!?!
ohmy.gif
Klematis
En dum fråga. Hur får ni in bilderna i meddelandet/texten?
elleave
Högerklicka och välj egenskaper. Markera och kopiera(ctrl+c) bildadressen.

I inlägget väljer du bild och klistrar in(ctrl+v) bildadressen.

Snöflinga
Ursäkta Klematis att jag hakar på din tråd wub.gif Vill också lära mig och vad jag undrar är; pekar jag på de flesta bilder så står det "user posted image" Är det ett samlingsnamn för alla bilder eller...... unsure.gif
Fenja
CITAT (Snöflinga @ 16-01-2006, 22:43)
Ursäkta Klematis att jag hakar på din tråd wub.gif Vill också lära mig och vad jag undrar är; pekar jag på de flesta bilder så står det "user posted image" Är det ett samlingsnamn för alla bilder eller...... unsure.gif

Jag gissar att det är det namn som forumskaparen döpt inlagda bilder till. Så det är väl en sorts samlingsnamn här.
Mvh
Fenja
Snöflinga
Tack Fenja rolleyes.gif
Fialotta
Kamelen är copyraight skyddat...
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 16-01-2006, 23:09)
Kamelen är copyraight skyddat...

Men därifrån har jag ju fått en himla massa animerade.
Bernen m sina resp skickar länkar till mej och bland dem har jag Kamelen som har en massa fina smile.gif

och faktiskt så har jag på den sidan hittat en massa animerade som kommer från Smiley central ohmy.gif hur kan Kamelen då påstå att de är copywrightskyddade?
forget-me-not
CITAT (maudan @ 16-01-2006, 23:09)
Kamelen är copyraight skyddat...

Det står så här på sajten:

CITAT
Jag har endast tagit bilder från sidor där de ej varit skyddade av copyrighten.


Det är alltså inte copyright på bilderna.
jendah
CITAT (forget-me-not @ 17-01-2006, 00:43)
Det är alltså inte copyright på bilderna.

Jodå, visst är det det!
Den som skrivit att den bara tagit bilder från sidor utan copyright har fel... eller fulständigt missuppfattat meningen med copyright.
Disney har absolut copyright på musse, kalle, nalle puh osv.... De bilderna är absolut inte fria att användas...


Den här sidan är det tillåtet att använda bilderna : Allavatars.
Där är bilderna uppladdade av dem som gjort dem, och man har lov att använda dem på nätet (dock inte direktlänka!).
Rossi
Ja, tyvärr är det många som inte respekterar Copyright. Enbart om det uttryckligen står att du får ta bilden är det OK - annars är det olagligt.

Dessutom har du accepterat användarvillkoren här på Odla och då förbundit dig att inte publicera några bilder här som du inte själv har copyright på.
jendah
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 07:41)
Enbart om det uttryckligen står att du får ta bilden är det OK - annars är det olagligt.

Även om det står att du får ta bilder bör du vara uppmärksam... många samlar bilder på sin egen sida och säger varsågod
- men det är inte deras bilder från början, och det är svårt att veta om de frågat alla som de tagit bilderna ifrån!
Rossi
CITAT (jendah @ 17-01-2006, 07:45)
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 07:41)
Enbart om det uttryckligen står att du får ta bilden är det OK - annars är det olagligt.

Även om det står att du får ta bilder bör du vara uppmärksam... många samlar bilder på sin egen sida och säger varsågod
- men det är inte deras bilder från början, och det är svårt att veta om de frågat alla som de tagit bilderna ifrån!

Helt rätt!
Fialotta
CITAT (forget-me-not @ 17-01-2006, 00:43)
CITAT (maudan @ 16-01-2006, 23:09)
Kamelen är copyraight skyddat...

Det står så här på sajten:

CITAT
Jag har endast tagit bilder från sidor där de ej varit skyddade av copyrighten.
Det är alltså inte copyright på bilderna.

Jo...det är det...är Admin på det forum som lagt upp Kamelen så jag
vet att den är skyddad.
Rossi
CITAT (forget-me-not @ 17-01-2006, 00:43)
CITAT (maudan @ 16-01-2006, 23:09)
Kamelen är copyraight skyddat...

Det står så här på sajten:

CITAT
Jag har endast tagit bilder från sidor där de ej varit skyddade av copyrighten.
Det är alltså inte copyright på bilderna.

Hur kan du säga att det inte är copyright på bilderna? Är det ett spöke istället för en levande människa som har fotograferat/ritat/designat, månne?

Den som har fotograferat en bild har automatiskt copyright.
forget-me-not
Okej, jag har förmodligen helt missuppfattat det där med copyright så jag beklagar mitt inlägg.

Men ni kanske inte behöver gå ut så hårt mot mig för det och skriva
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 08:13)
Hur kan du säga att det inte är copyright på bilderna? Är det ett spöke istället för en levande människa som har fotograferat/ritat/designat, månne?

Känns lite tråkigt att få sådana svar tycker jag. Och onödigt. Blev faktiskt lite ledsen av att bli tilltalad på ett sånt sätt. sad.gif
forget-me-not
CITAT (jendah @ 17-01-2006, 07:15)
Den som skrivit att den bara tagit bilder från sidor utan copyright har fel... eller fulständigt missuppfattat meningen med copyright.


CITAT (maudan @ 17-01-2006, 08:07)
Jo...det är det...är Admin på det forum som lagt upp Kamelen så jag vet att den är skyddad.


Men hur hänger detta ihop egentligen? unsure.gif
jendah
CITAT (forget-me-not @ 17-01-2006, 16:23)
CITAT (jendah @ 17-01-2006, 07:15)
Den som skrivit att den bara tagit bilder från sidor utan copyright har fel... eller fulständigt missuppfattat meningen med copyright.


CITAT (maudan @ 17-01-2006, 08:07)
Jo...det är det...är Admin på det forum som lagt upp Kamelen så jag vet att den är skyddad.


Men hur hänger detta ihop egentligen? unsure.gif


Det hänger inte ihop....
Flera bilder på Kamelen-sidan är copyrightskyddade av annan (tex Disney) och borde inte finnas där alls... såvida inte "Kamelen" har skriftligt tillstånd att ha bilderna på sin sida.
Klematis
Tackar tackar för tips om bra sidor och hur man använder dom. Om jag nu vågar använda dom!!?? (Skämt)
Helt otroligt vad mycke fint och roligt det finns.
Klematis
Helt ok att hänga på snöflinga, då är vi ju två som fått lära oss något nytt idag!
*Felix matte*
HÄR finns också en massa fina animerade.

HÄR hittar man animerade bokstäver.

HÄR ännu fler gratis animerade.
jendah
CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 19:04)
HÄR finns också en massa fina animerade.

HÄR hittar man animerade bokstäver.

HÄR ännu fler gratis animerade.

Och det sidorna är ju precis lika nedlusade med copyrightskyddade bilder som alla andra här.... Men det verkar de flesta här ge blanka f*n i så det är väl lika bra att sluta försöka tala om att det faktiskt är OLAGLIGT att använda dem! sad.gif
*Felix matte*
CITAT (jendah @ 17-01-2006, 19:16)
CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 19:04)
HÄR  finns också en massa fina animerade.

HÄR hittar man animerade bokstäver.

HÄR  ännu fler gratis animerade.

Och det sidorna är ju precis lika nedlusade med copyrightskyddade bilder som alla andra här.... Men det verkar de flesta här ge blanka f*n i så det är väl lika bra att sluta försöka tala om att det faktiskt är OLAGLIGT att använda dem! sad.gif

Jag har ingen aning om vilka bilder som är skyddade, stulna osv men om det på sidan står att man fritt kan ta bilder så.. unsure.gif

Kioskpiraten t.ex säger ...Jag har samlat in dessa bilder under lång tid så jag tror inte att bilderna är någons egendom. Så det är bara använda allt så mycket ni hinner. Bilderna sätts ut kontinuerligt och samlingen består nu av ca 10 000 bilder.

Hur ska jag då som surfare veta om jag begår brott eller inte?
elleave
Följande står på kamelen: (och många andra sidor)

Finns det något här på sidan som tillhör dig, maila mig så tar jag bort den/de bilderna.
Jag har endast tagit bilder från sidor där de ej varit skyddade av copyrighten.

Alltså är det ok att använda bilderna i okomersiellt syfte!
jendah
CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 19:24)
Jag har ingen aning om vilka bilder som är skyddade, stulna osv men om det på sidan står att man fritt kan ta bilder så.. unsure.gif

Kioskpiraten t.ex säger ...Jag har samlat in dessa bilder under lång tid så jag tror inte att bilderna är någons egendom. Så det är bara använda allt så mycket ni hinner. Bilderna sätts ut kontinuerligt och samlingen består nu av ca 10 000 bilder.

Hur ska jag då som surfare veta om jag begår brott eller inte?

Det är inte så lätt att veta... men flera har försökt att tala om det bl. a. i den här tråden.

Ett sätt som är enkelt - innehåller sidan bilder från tex Disney, så använd inga bilder alls från sidan. Disney ger inte ifrån sig rättigheter på det sättet. Likadant med andra större företag, välkända tecknade (och andra) karaktärer, konst/foto av kända konstnärer. (Ett foto på en målning, oavsett ålder är troligen skyddat).
Även om man inte känner igen varenda bild är allt detta är tecken på att sidan innehåller bilder som man inte får använda = låt bli bilderna.

Egentligen är det bäst att utgå ifrån att man inte får använda bilden, och sen leta efter tillstånd.

Jag har samlat in dessa bilder under lång tid så jag tror inte att bilderna är någons egendom. Så det är bara använda allt så mycket ni hinner. Bilderna sätts ut kontinuerligt och samlingen består nu av ca 10 000 bilder.
- detta påstående, eller liknande, är aldrig sanna, bilderna tillhör alltid någon, frågan är om denna någon tillåter att man använder bilderna!!

Ursäkta om jag var vass i tonen nyss - var ej menat mot någon specifk person! smile.gif
Snöflinga
Petitesser !! Vem tror ni bryr sig blink.gif Menar ni ,vänner av ordning på allvar att Kamelen o.s.v. har små heltidsanställda spioner, som går in på Odla och 100-tals andra forum och kollar om någon använder deras bilder "olagligt" ??? (och vad är straffet ?)

Ställ det i proportion till andra brott i samhället, så medge att det är futtigt ... lite distans vore kanske inte helt fel ....

Vem skall man fråga om lov och vem skall man få tillstånd av unsure.gif och varför finns bilderna.... bara till ögonfägnad blink.gif

Blir så trött på alla självutnämnda "poliser". Så kära alla, fortsätt att visa bilder, det ger en extra "stuns" åt inläggen, som åtminstone jag gläds åt rolleyes.gif även om jag inte behärskar tekniken ... men jag kommer igen tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon