Kathy
Skimming - bankomatbedrägeri


Tipsen som skyddar dig mot tjuvar

1. Titta noga på bankomaten innan du för in kortet.
2. Märker du några lösa delar, dra i dem. Lossnar de så är det med största sannolikhet bedragarnas utrustning.
3. Håll för handen när du slår in koden.
4. Studera kontoutdragen. Har det skett några uttag du inte känner igen, kontakta banken. I de allra flesta fall står banken för dina förluster om du drabbas.
5. Vill du vara helt säker – gör ditt uttag över disk inne på banken.
Klematis
Det är ju snart hopplöst. Man måste vara på sin vakt vad man än gör.
kristerh
Vet inte hur det är med andra banker men på seb:s automater sitter det 4 st ca 3 cm höga "piggar" på som förhindrar (eller ska förhindra) skimmare att fästa sin avläsningsanordning på bankomaten.
krister
mamamaggan
Sådana " piggar" finns det på Minuten, Fspb. också. Så länge jag ser dem och inget annat som sticker ut så törs jag ta ut pengar.
kristerh
Fast även om det finns piggar bör man vara försiktig wink.gif det förhindrar inte filmutrustningen de använder för att se koden, man har ju hört att det finns en annan variant oxså, att de filmar koden och sedan snor ditt kort, antingen genom att köra ficktjuvsvarianten eller ett rent rån wink.gif
krister
LadyG
Bankerna är så otroligt angelägna om att vi ska sluta hantera så mycket kontanter. Det kostar dem en massa att hålla på med värdetransporter och flytta runt kontanter, så helst vill de att man ska betala med kort direkt i affären.

Det gör jag den da'n det är billigare att betala med kort än att ta ut kontanter. Nu tar de en avgift på online-betalning som de inte tar på kontantuttag (minuten el bankomaten), så varför skulle jag betala med kortet då?

Visst finns det sådana som försöker norpa både kort och kod, men bankernas avgifter kostar kunderna betydligt mer än skimmarna lyckas stjäla ihop tror jag.

Nej, lite vanlig uppmärksamhet, titta efter ovanligheter och ställa sig så att man skymmer sikten när man slår koden räcker fint. Har man en eller ett par standard-automater man brukar gå till lär man snart känna alla detaljerna på den, minsta repa t om smile.gif
ingrid fuxwall
"Det gör jag den da'n det är billigare att betala med kort än att ta ut kontanter. Nu tar de en avgift på online-betalning som de inte tar på kontantuttag (minuten el bankomaten), så varför skulle jag betala med kortet då?"

Nu hänger jag inte med - vad är det för avgift du får betala när kortet används vid betalning?

ingrid
ninnisky
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-01-2006, 16:27)
Nu hänger jag inte med - vad är det för avgift du får betala när kortet används vid betalning?

ingrid

Precis samma fråga hade jag tänkt ställa biggrin.gif
Jag betalar inget extra för ett kontantkort!
LadyG
Lawline ekonomisk rådgivning

3:- hit el dit, kanske någon tänker men fundera på hur många inköp man gör på ett år och vad slutsumman isf blir.
LadyG
Glömde ju:
FSB's bankkort, det vanliga samt Maestro: 195 kr per år och Visa: 250 kr per år. Fast deras ränta är dålig.

Vet inte hur det är med andra banker, men FSB tar avgifter på det mesta. sad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (LadyG @ 22-01-2006, 16:55)
Glömde ju:
FSB's bankkort, det vanliga samt Maestro: 195 kr per år och Visa: 250 kr per år. Fast deras ränta är dålig.

Vet inte hur det är med andra banker, men FSB tar avgifter på det mesta. sad.gif

Ok kortavgiften.
Fast av någon anledning tycker inte jag illa om den avgiften, fråga mig inte varför. Tycker att det är en sådan fördel att kunna använda mig av kortet istället för att jaga bankomater (bor på landet och är den enda i lilla samhället stängd är det två mil till nästa)

Använder inte kortet till småköp, har jag inte kontanter handlar jag inte och det sparar jag en hel del på.

ingrid
LadyG
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-01-2006, 17:34)
Ok kortavgiften.
Fast av någon anledning tycker inte jag illa om den avgiften, fråga mig inte varför. Tycker att det är en sådan fördel att kunna använda mig av kortet istället för att jaga bankomater (bor på landet och är den enda i lilla samhället stängd är det två mil till nästa)

Använder inte kortet till småköp, har jag inte kontanter handlar jag inte och det sparar jag en hel del på.

ingrid

Det låter onekligen ekonomiskt, i synnerhet om det bara finns en automat och den är stängd. Fast på Vi kan man väl ta ut pengar i samband med betalning också? Jag tror det är avgiftsfritt, men det kan ju varit Konsum jag tänker på. unsure.gif

Hur som helst så retar jag mig på att de ska ta betalt för en sådan sak som kortbetalning men inte för kontantuttag. Om det verkligen vore så viktigt fr dem att minska kontantuttagen, sänk avgiften på kortköp då.

Jag lovar att kontanterna blir ovanligare då.

smile.gif
kristerh
Jag har aldrig behövt betala nån xtra avg för att jag betalar med kortet, jo
nån gång för några år sedan fick jag betala 3:- i någon kioskliknande affär när beloppet understeg 100:- större affärer ica, konsum mm tar aldrig ut någon avgift.
Jag tycker att det är ok att betala årsavg, det kostar ju att administrera alla köp, trycka nya kort och så, och någonstans måste den avgiften betalas wink.gif för det är ju ingen välgörenhet bankerna sysslar med wink.gif
krister
ingrid fuxwall
Där kom du med ett mycket viktigt påpekande - det är värt en hel del att få en fin sammaställning på vart pengarna gått. Studerar alltid mitt besked noga och lär mig var det går att dra in på kostnaderna.

ingrid
Pirum
Otroligt dåligt av bankerna att fortfarande ha de gamla magnetkorten. De ber ju om att bli bestulna. Synd bara att oskyldiga kunder kan drabbas.
Med tanke på att servicen försämrats så mycket i övrigt (färre kontor, sämre öppettider, färre bankomater) så tycker jag för övrigt att bankerna kunde bjuda på kortavgiften.
*Felix matte*
Jag har Föreningssparbankens Visakort och enda gång jag fått betala 3 kr extra.. var när vi åt på en Bar & Restaurang i Karesuando... och där kommer jag aldrig mer att sätta min fot... toaletten var sååå skitig så jag kräktes... hade ätit innan toalettbesöket.
LadyG
CITAT (Felix matte @ 22-01-2006, 22:22)
Jag har Föreningssparbankens Visakort och enda gång jag fått betala 3 kr extra.. var när vi åt på en Restaurang i Karesuando... och där kommer jag aldrig mer att sätta min fot... toaletten var sååå skitig så jag kräktes... hade ätit innan toalettbesöket.

blink.gif Å fy! Jag hoppas ni klagade, högljutt. Så ska det inte få vara! mad.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 22-01-2006, 22:24)
CITAT (Felix matte @ 22-01-2006, 22:22)
Jag har Föreningssparbankens Visakort och enda gång jag fått betala 3 kr extra.. var när vi åt på en Bar & Restaurang i Karesuando... och där kommer jag aldrig mer att sätta min fot... toaletten var sååå skitig så jag kräktes... hade ätit innan toalettbesöket.

blink.gif Å fy! Jag hoppas ni klagade, högljutt. Så ska det inte få vara! mad.gif

Inte... eftersom jag gick på toa efter maten så skyndade jag mig ut... mådde sååå illa. Tvättstället hade spricka som var ingrodd brun... toastolen hade inte sett tvättborste på minst ett halvår
LadyG
Uuurk! Jag hade nog kräkts, blivit förbannad och antingen kräkts lite till eller skällt ut någon. Betala pengar för något så äckligt?!? Jag förstår om ni ville därifrån så fort som möjligt. Man vill inte veta hur snuskigt det är i köket om de inte kan hålla rent på toa.

*ryser*

Nej fy så snuskigt (jag är fobisk mot baciller på toaletter) blink.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 22-01-2006, 22:34)
Uuurk! Jag hade nog kräkts, blivit förbannad och antingen kräkts lite till eller skällt ut någon. Betala pengar för något så äckligt?!? Jag förstår om ni ville därifrån så fort som möjligt. Man vill inte veta hur snuskigt det är i köket om de inte kan hålla rent på toa.

*ryser*

Nej fy så snuskigt (jag är fobisk mot baciller på toaletter) blink.gif

Bakom disken och i köksregionerna rörde sig en hel klan... tror att den äldsta var famor/mormor på ca 85+ ... Nej jag vill inte ens minnas den måltiden mad.gif
LadyG
Jag förstår det. Det kanske är en bra idé att gå på toa först på ett nytt ställe, bara för att kolla standarden? Så man slipper råka ut för samma sak menar jag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon