Full version: Mat till ökenråttor
Magdis
Jag undrar om man kan ge olika sorters bönor till ökenråttorna, t.ex kidneybönor och mungbönor? Groddade bönor? Dotterns tre ökenråttor är ena kräsna små figurer, bäst gillar de solrosfrön förstås. Men lite färska grönsaker har de lärt sig att tycka om. smile.gif
Fenja
Man brukar kunna testa med små smakbitar, blir de dåliga i magen så är det bara att sluta efter första försöket. Min kompis ökenråttor brukar få allt möjligt och de lämnar det som inte är smakligt för dem.
Mvh
Fenja
Magdis
Tack! Då ska jag testa med lite mungböngroddar till att börja med. smile.gif
Whiskuchi
Mina gerbiler åt det mesta, de var inte så kräsna. Kräsen däremot, var tamråttan Ofelia, hon grävde ner det som inte passade i toahörnet i buren laugh.gif
Azeman
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2006, 23:50)
Jag undrar om man kan ge olika sorters bönor till ökenråttorna, t.ex kidneybönor och mungbönor? Groddade bönor? Dotterns tre ökenråttor är ena kräsna små figurer, bäst gillar de solrosfrön förstås. Men lite färska grönsaker har de lärt sig att tycka om. smile.gif

Nej, man ska inte ge "ökenråttorna" som är vid namnet gerbil, bönor. Kan vara farligt har jag läst.
Azeman
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 16:25)
Mina gerbiler åt det mesta, de var inte så kräsna. Kräsen däremot, var tamråttan Ofelia, hon grävde ner det som inte passade i toahörnet i buren laugh.gif

Tamråttor gräver ner för att spara. Precis som hund och katt.
Azeman
CITAT (Fenja @ 23-01-2006, 00:55)
brukar få allt möjligt och de lämnar det som inte är smakligt för dem.
Mvh
Fenja

Man borde först kolla upp vad som är bra och inte bra. En del kan vara dödligt fara, medans annat är godis. En del djur vet inte vad som är farligt. eller ej.
Whiskuchi
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 16:34)
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 16:25)
Mina gerbiler åt det mesta, de var inte så kräsna. Kräsen däremot, var tamråttan Ofelia, hon grävde ner det som inte passade i toahörnet i buren  :lol:

Tamråttor gräver ner för att spara. Precis som hund och katt.

Knappast i toahörnet, sparad mat hade hon på annat håll.
Whiskuchi
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 16:33)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2006, 23:50)
Jag undrar om man kan ge olika sorters bönor till ökenråttorna, t.ex kidneybönor och mungbönor? Groddade bönor? Dotterns tre ökenråttor är ena kräsna små figurer, bäst gillar de solrosfrön förstås. Men lite färska grönsaker har de lärt sig att tycka om.  :)

Nej, man ska inte ge "ökenråttorna" som är vid namnet gerbil, bönor. Kan vara farligt har jag läst.

Från Djurkliniken Roslagstulls hemsida:

I det vilda lever djuret på blad, frön och rötter. Gällande rekommendationer för utfodring i fångenskap säger att man ska ge gnagarpellets innehållande 20-22% protein. Det finns även fröfoder som säljs för ökenråttor, men dessa ska bara ges som tillskott till basfodret pellets. Ökenråttor föredrar solrosfrön framför pellets, men dessa frön innehåller låg nivå kalcium, men mycket fett och kolesterol. Om man bara utfodrar med fröfoder, leder detta ofta till fetma och bristsjukdomar. Andra tillskott till fodret kan vara sockerfria frukostflingor, fullkornsbröd av vete, pasta, ost, färsk frukt och grönsaker - allt i måttlig mängd. Gerbiler äter ca 5-8 gram mat per dag, de äter både dag och natt.

Även om gerbiler i det vilda inte behöver mycket vatten, eftersom de får i sig det mesta från maten de äter, så ska en ökenråtta i fångenskap tillförsäkras ständig tillgång till rent vatten. Otillräcklig vattentillgång kan leda till infertilitet, minskad kroppsvikt, och eventuellt dödsfall. Vatten kan ges i vattenflaskor, vilket är ett bra sätt att minska förorening av vattnet. Se alltid till att flaskan står tillräckligt lågt för djuret att lätt nå den. En vuxen gerbil dricker vanligen 4-10 ml vatten per dag. Även om denna mängd bara är en bråkdel av flaskans innehåll, så ska vattnet bytas dagligen, inte bara då flaskan är tömd!



De borde varnat för bönor om det vore farligt. I måttlig mängd funkar det bra.
Azeman
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 16:35)
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 16:34)
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 16:25)
Mina gerbiler åt det mesta, de var inte så kräsna. Kräsen däremot, var tamråttan Ofelia, hon grävde ner det som inte passade i toahörnet i buren  laugh.gif

Tamråttor gräver ner för att spara. Precis som hund och katt.

Knappast i toahörnet, sparad mat hade hon på annat håll.

Det kan dom. gerbiler kan även äta gödsel
Azeman
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 16:37)
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 16:33)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2006, 23:50)
Jag undrar om man kan ge olika sorters bönor till ökenråttorna, t.ex kidneybönor och mungbönor? Groddade bönor? Dotterns tre ökenråttor är ena kräsna små figurer, bäst gillar de solrosfrön förstås. Men lite färska grönsaker har de lärt sig att tycka om.  smile.gif

Nej, man ska inte ge "ökenråttorna" som är vid namnet gerbil, bönor. Kan vara farligt har jag läst.

Från Djurkliniken Roslagstulls hemsida:

I det vilda lever djuret på blad, frön och rötter. Gällande rekommendationer för utfodring i fångenskap säger att man ska ge gnagarpellets innehållande 20-22% protein. Det finns även fröfoder som säljs för ökenråttor, men dessa ska bara ges som tillskott till basfodret pellets. Ökenråttor föredrar solrosfrön framför pellets, men dessa frön innehåller låg nivå kalcium, men mycket fett och kolesterol. Om man bara utfodrar med fröfoder, leder detta ofta till fetma och bristsjukdomar. Andra tillskott till fodret kan vara sockerfria frukostflingor, fullkornsbröd av vete, pasta, ost, färsk frukt och grönsaker - allt i måttlig mängd. Gerbiler äter ca 5-8 gram mat per dag, de äter både dag och natt.

Även om gerbiler i det vilda inte behöver mycket vatten, eftersom de får i sig det mesta från maten de äter, så ska en ökenråtta i fångenskap tillförsäkras ständig tillgång till rent vatten. Otillräcklig vattentillgång kan leda till infertilitet, minskad kroppsvikt, och eventuellt dödsfall. Vatten kan ges i vattenflaskor, vilket är ett bra sätt att minska förorening av vattnet. Se alltid till att flaskan står tillräckligt lågt för djuret att lätt nå den. En vuxen gerbil dricker vanligen 4-10 ml vatten per dag. Även om denna mängd bara är en bråkdel av flaskans innehåll, så ska vattnet bytas dagligen, inte bara då flaskan är tömd!



De borde varnat för bönor om det vore farligt. I måttlig mängd funkar det bra.

Okey, då jag inte vart in på den sidan så vet jag inte.

Som sagt, jag tyckte att jag hade läst det någon stans bara.

Jag brukar allafall ge "mina" gerbiler musli, pytte lite rusin, lite undulat blandning, gnagar blandning, gerbil mat, osv osv. brukar variera.
Whiskuchi
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 16:40)
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 16:35)
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 16:34)
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 16:25)
Mina gerbiler åt det mesta, de var inte så kräsna. Kräsen däremot, var tamråttan Ofelia, hon grävde ner det som inte passade i toahörnet i buren  laugh.gif

Tamråttor gräver ner för att spara. Precis som hund och katt.

Knappast i toahörnet, sparad mat hade hon på annat håll.

Det kan dom. gerbiler kan även äta gödsel

Men Ofelia var en tamråtta, ingen gerbil
manon
Har ni några foton på era gerbiler? Det skulle vara kul att se! biggrin.gif

Här är mina älsklingar:

Inga från Närke
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-01-2006, 23:50)
Jag undrar om man kan ge olika sorters bönor till ökenråttorna, t.ex kidneybönor och mungbönor? Groddade bönor?

Här får du lite adresser som handlar om ökenråtta och mat:

http://www.zoomassan.se/smadjur/gerbil.htm

http://www.hamsterforeningen.com/gerbil.asp

http://www.sskolan.com/skoljord/smadjur/Gerbilen.htm

http://www.zoocenter.nu/sortiment/ListProd...kt.asp?KatID=19

http://www.gerbilclub.com/

http://www.lillgarden.com/modules.php?name...showpage&pid=43
Azeman
CITAT (manon @ 30-01-2006, 11:14)
Har ni några foton på era gerbiler? Det skulle vara kul att se! biggrin.gif

Här är mina älsklingar:


lite bilder har jag på våran hemsida www.omplaceringsdjur.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon