Full version: Upphöjda bäddar
smajlizz
Vad bör man tänka på när man ska så grönsaker? Finns det några förhållanden för att få dem att trivas så bra som möjligt och ohyra så dåligt som möjligt? unsure.gif
Jag har haft problem med allt möjligt, sniglar i salladen, små larver som äter hål i rädisorna.. sad.gif
Jorden kanske är för blöt och lerig? Det är lite väl skuggigt också kanske för det är träd som skymmer..
Har funderat på om man kan höja upp planteringen lite.. kanske lägga typ stockar runt och fylla på med jord.. skulle det hjälpa tro? blink.gif
Nån som har andra bra tips om upphöjda bäddar?
Fenja
Sök lite här i avdelningen och läs om pallkragsodling, det är ungefär detsamma som det sätt du funderar på att göra. Tänk på att inte göra bäddarna bredare än 1 meter så att du kommer åt lätt att rensa från båda hållen.
Du vinner framförallt jordvärme genom odla i upphöjd bädd och det är viktigt att du aldrig någonsin kliver i den sedan du anlagt den. Den håller lättare vätska om du täckodlar eller luckrar ofta, se nedan.
Jag odlar i upphöjda bäddar utan kanter, jag skottar upp jorden och har liksom lite sluttande kanter på bädden. Det är kanske lite mera jobb med ogräsrensning som jag gör, men jag luckrar ofta, varje gång det regnat eller jag vattnat, så jag har minimalt med ogräs.
Lerjord kan du förbättra med kompost, halvbrunnen stallgödsel, löv som du klipper ner med gräsklipparen på hösten. Gräsklipp, grus, täckbark och välbrunnen gödsel till exempel.
Jag vet inte om det skulle hjälpa i det läge du beskriver, kanske är det helt enkelt så att något träd skulle behöva tas ner. Men du har ju inget att förlora på att prova!!
Lycka till!
Fenja
Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (smajlizz @ 24-01-2006, 13:21)
Nån som har andra bra tips om upphöjda bäddar?

I flätade korgar kan man plantera mycket, på asfalt, på berg, överallt.

gammelnalle
Om man dessutom vill odla giftfritt (finns det nå'n som inte VILL??) bör man också tänka på att alla grönsaker FAKTISKT inte trivs tillsammans och andra HJÄLPER till att hålla ohyra från varandra....

Jag har själv en bok: Odla utan gifter, av Meta Stranberg. Den verkar inte finnas i bokhandeln nu mera..
Där beskriver hon detta. Det finns säkert andra böcker i ämnet... (SNART BOKREA!!!) Kolla med biblioteket.

Jag har se'n ett par år tillbaka odlat i pallkragar (3 på höjden) och märkt en TYDLIG förbättring av alla grönsaker som jag odlat. Både i mängd och KVALITET...
jodå, jag har haft både sniglar och annat otyg... men i mindre omfattning.


b
Hannele
CITAT (smajlizz @ 24-01-2006, 13:21)
Nån som har andra bra tips om upphöjda bäddar?

Lena Israelsson har många bra tips om att odla grönsaker i upphöjda bäddar i sin bok Odla orientaliskt, finns nog på bilblioteket.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon