Gillan
som inte kostar skjortan, men ändå är helt ok?
Jag har försökt att vara nöjd med VHS:n, men
börjar inse att mina inspelningar från alla år
med konståkning börjar tränga oss ut ur huset wub.gif laugh.gif

Tacksam om ni har något att komma med/Gillan
Caprice
Ingen aning hur den är, men Coop säljer en inspelningsbar nu för 1295:-.... bra pris iaf!
kristerh
innan du köper, kolla vilka format den läser,
det står regionsfri på min men ändå kan man inte se alla filmer på den.
krister
KURT
Det billiga har ju ingen hårddisk, det bör man nog välja. Annars blir det dyrt med DVD skivor i längden.
Pirum
Håller med Kurt, hårddisk är en enorm fördel framför att behöva hålla på med skivor hela tiden. Skivor är dock bra om man ska arkivera något. Men inte om man bara ska spela in ett program medan man är ute och skottar snö, typ.

Köper man en DVD-inspelare så bör man se till att den klarar DVD-RW/DVD+RW utan problem, så att man åtminstone kan återanvända sina skivor. För att prova detta köper man lämpligen spelaren på öppet köp, spelar sedan in på samma skiva flera gånger, och sen testar man den i några olika DVD-spelare för att se att den fortfarande spelar upp ok.

Vad gäller pris på tomma skivor så är de ju väldigt dyra i Sverige. Ungefär halva priset man betalar går väl direkt i "kassettavgift" eller "privatkopieringsavgift" eller vad det heter, rakt ner i Bert Karlssons och SFs fickor. Är man några kompisar som går samman och köper från exempelvis Danmark eller Tyskland så kan man spara stora pengar. Själv har jag goda erfarenheter från wesellcd.com

Vilka DVD-skivor som passar bäst i olika brännare är förresten inte alltid lätt att veta. Lättare att veta på kassetttiden då man bara greppade efter ett BASF-band och så var det klart. Generellt sett kan man nog säga att Verbatim är ett säkert val. Ska man återanvända skivor i DVD-inspelaren, och har barn i närheten, så kan TDK Scratchproof vara ett bra val. De skivorna är MYCKET tåligare än vanliga skivor, och kan vara bra till barnfilmer, spel, etc. Så kan originalen stå inlåsta i skåpet, om man har sådana. TDK Scratchproof är svåra att hitta i Sverige, vilket är förvånande eftersom de inte är så mycket dyrare alls. (Speciellt inte här där en stor del av priset som sagt består av "Piratkopieringsavgift")
Gillan
Ok!, En med hårddisk måste det ju bli. Så
Mycket har jag redan förstått.

_vad menas med region?

-Pirum:! Kan man verkligen köpa en apparat på
öppet köp, för att testa den?!! Känns nästan
som om du vill driva med mig wub.gif
Pirum
Nä, självklart kan man testa apparaten så att den är till belåtenhet smile.gif

Brukar funka bäst hos Elgiganten, Siba, och andra jättestora kedjor konstigt nog. Mindre butiker är nog svårare, om det inte är lokale handlaren som kan känner.
Fråga i affären, men jag tror exv Siba har 1 månad öppet köp. Men man bör behålla originalkartongen etc, då är det nog enklare att återlämna. OBS, när det gäller datorprodukter, och där kanske en DVD-inspelare med hårddisk kan räknas in, så kan de ibland ta ut en "kontrollavgift" om man återlämnar. Detta för att kolla så allt funkar, att man inte plockat ut halva innandömet ur apparaten, etc.
Jag har återlämnat ett par videoapparater eftersom de hållit undermålig kvalitet vad gäller mottagning, uppspelning av "gamla" band etc. Inga problem. Vanligt problem om man bor på landet, att mottagning skiljer mellan olika märken på TV/Video. (Nu bor jag inte på landet dock)

"DVD-världen" är indelad i regioner, film köpt från USA via nätet har exempelvis region 1. Då kan den inte spelas upp på europeiska spelare som har region 2. Detta för att en film ska kunna släppas tidigare i USA och senare i Europa, samt inte ska kunna exporteras/importeras utan vidare.

Om man endast köper/hyr film i Sverige, eller om man kopierar filmer, så behöver man inte bry sig om "regionsfria" spelare. Min spelare är inte regionsfri, och det har då aldrig hindrat mig. Många spelare som säljs i Sverige idag är redan regionsfria, andra kan låsas upp genom en kod. Ofta kan butikerna fixa detta.

Tillägg : så fort ni fått apparaten, låna gärna filmer som era bekanta kopierat. Både DVD+R och DVD-R skivor. En apparat som inte klarar alla format, och alla typer av kopierade skivor, utan problem, leder bara till...problem. Finns ju inget tråkigare än när kompisen tar med en film och så funkar den inte i ens egen spelare.

Jaja, ni som moraliserar, tidigare har det iaf varit tillåtet att ta en kopia för privat bruk för att inte behöva slita på originalen... wink.gif
Gillan
Tack för bra svar smile.gif
Vi får väl se till veckan vad det blir för nån wink.gif

/Gillan
Zanna
Ett tips är att inte köpa en DVD-spelare som består av två delar. Jag köpte en som består av en radiodel (?)och en DVD del. Kruxet är att jag måste sätta på båda och använda båda fjärrkontrollerna när jag ska titta på DVDn. Jag har inte plöjt igenom hela instruktionsmanualen - kanske skulle göra det för att se om jag kan använda bara en fjärrkontrol.
Ewa L
Jag köpte en billig — LG — för ett knappt år sedan. Har varit supernöjd med den.

En jobbarkompis köpte en till sig själv och barnen i julklapp, men ville hålla sig till ett kändare märke = dyrare. Minns ej vilket det var, men som sagt känt.
Kruxet är bara att till hennes går egentligen bara inspelningsbara DVD-skivor som kostar 49,-/st!! Medans jag har köpt DVD-skivor på nätet för 3,45/st för R+ och ~5,-/st för RW.
Hon har fått låna några skivor av mig för att prova i sin. Ibland funkar det, ibland inte.

Alltså väldigt viktigt att kolla innan. Det står alltid vilka fabrikat som funkar, men man kan alltså testa med billigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon