Full version: Blometik
Sidor: 1, 2
Veganvarg
Hej!

Jag har en liten fundering av etisk natur.

Det är så att jag jobbar i en skottsäker betongbunker. För att göra arbetsplatsen lite mer uthärdlig så har jag köpt sex stycken gröna växter som jag har här inne. En dracena, en bananplanta, två fikusar, och så två till som jag inte vet vad det är. wub.gif

Det finns inget solljus alls, är ca 18 grader, och lysrören står på dygnet runt.

Är det fel av mig att tvinga dessa blomindivider att leva under de förhållandena?
Får lite dåligt samvete för att jag medvetet håller dem i en miljö där de inte kan utvecklas fullt ut..

Borde jag ta hem dem istället?
Tycker det är jättemysigt att ha dem här, jag får verkligen energi under dagen av deras närvaro, men samtidigt vill jag göra det som är rätt. unsure.gif

Mvh
/varg
smajlizz
Finns det inget fönster alls? Du kanske ska investera i en mera "blomvänlig" lampa? smile.gif Vet ej mycket om såna men det finns ju många olika sorter lampor med "specialljus" för växter. Testa om dom trivs där och om dom inte gör det så ta hem dom för annars kommer du kanske inte ha kvar dom länge ändå..
Biggan_
Det är väl inte så bra med lysrörsljus dygnet om? Plantorna får ju aldrig någon nattvila ohmy.gif
Gossen Ruda
Är denna fråga allvarligt menad eller är den nån form av sarkasm eller liknelse? Om inte så undrar jag hur och vad veganvargen äter, är det exempelvis etiskt riktigt att äta en morot? Eller klippa gräsmattan?
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2006, 18:37)
Är denna fråga allvarligt menad eller är den nån form av sarkasm eller liknelse? Om inte så undrar jag hur och vad veganvargen äter, är det exempelvis etiskt riktigt att äta en morot? Eller klippa gräsmattan?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Veganvarg @ 26-01-2006, 12:37)
Får lite dåligt samvete för att jag medvetet håller dem i en miljö där de inte kan utvecklas fullt ut..

Jag som ofta glömmer vattna mina... är det straffbart? unsure.gif
Annlo
CITAT (Veganvarg @ 26-01-2006, 12:37)
Hej!

Jag har en liten fundering av etisk natur.

Det är så att jag jobbar i en skottsäker betongbunker. För att göra arbetsplatsen lite mer uthärdlig så har jag köpt sex stycken gröna växter som jag har här inne. En dracena, en bananplanta, två fikusar, och så två till som jag inte vet vad det är. wub.gif

Det finns inget solljus alls, är ca 18 grader, och lysrören står på dygnet runt.

Är det fel av mig att tvinga dessa blomindivider att leva under de förhållandena?
Får lite dåligt samvete för att jag medvetet håller dem i en miljö där de inte kan utvecklas fullt ut..

Borde jag ta hem dem istället?
Tycker det är jättemysigt att ha dem här, jag får verkligen energi under dagen av deras närvaro, men samtidigt vill jag göra det som är rätt. unsure.gif

Mvh
/varg

Du är rolig du! laugh.gif Du o min mamma kan diskutera etik... hon som gick upp mitt i natten och hämtade tillbaka en vandrande jude som hon slängt på komposten (den såg jätterisig ut).... "det var ju SÅ synd om den som fick ligga där ute i kylan alldeles ensam! kunde inte somna för det..." blink.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
renate
Det är ditt välbefinnande som är viktigt.Mår du bra av att ha gröna växter omkring dig så ska du ha de där.Lysrören är inget större problem tror jag.Det är taliga växter du har vald,så gör ett försök.Etniska betänkligheter behöver du inte ha,det är inga människor eller djur för all del det handlar om
Lycka till.
AndreasBlomquist
Påminner mig lite om reklamfilmen nedan...

Klicka här för filmen
Carex
Jag förstår dig helt, ibland eller rättare sagt ofta får jag såda moraliska tankar, inte minst när man vill göra sig av med en men bara inte kan. Kan du inte låta några krukor gå på skift? När de börjar se ledsna ut kan du ta hem dem och sätta andra på jobbet, och sedan ta om det igen? Självklart med långa mellanrum så det inte blir stressande för plantorna.
Veganvarg
Annlo:
Jag förstår din mor mycket väl!
Allt levande har ett värde, och även om inte en växt har samma värde som en kanin eller en människa som tycker jag att man ska värna om den och behandla den väl.

Birgitta P:
Tyvärr måste vi ha ljuset på dygnet runt pga av övervakningskamerorna.
Det är som sagt ett skott-och sprängsäkert rum med övervakning dygnet runt. Därinne bland alla kameror, rörelsedeckare, vibratorlarm osv känns det skönt att ha något som lever och växer. wub.gif

Gossen Ruda:
Varför är du nedlåtande? sad.gif
Blir världen en bättre plats av det...?
Veganvarg
Carex:

Skönt att nån förstår! wub.gif

Jag funderade på det! Kan ju kanske ta ham växterna till sommaren. Då ställer jag ut nästan alla mina krukväxter i trädgården, och då skulle ju dessa oxå kunna få komma ut på "sommarbete". smile.gif
ewa zon 3
Håller med "Carex". Låt blommorna få semester!
Minns tidigare "arbetsplats-blommor" och barnens "skolblommor"
De piggade på sig rejält under sin sommarsemester.

/Ewa biggrin.gif
Snöflinga
Klart att det är trevligt med växter smile.gif Kände en kille för längesen som byggde en "klimat kammare", alltså under jord och med växtljuslampor i lysrören..... och med ett sprinklersystem som gav väldigt mycket luftfuktighet... Det var rena djungeln och växte så det knakade.

Så varför inte, ger du dem en dusch då och då borde de klara sig wub.gif Skriv och berätta hur det går....
Veganvarg
Ewa zon 3:
Semester är en bra idé!
Dessutom har jag ju inget val om jag själv ska ha semester.
Tror knappast chefen skulle komma ihåg eller bry sig om att vattna dem! tongue.gif

Snöflinga:
Tack för tipset!
Att spraya dem rätt ofta är nog en bra idé! Dessutom kanske det kan ge mig ett lite bättre klimat oxå att jobba i.

Jag ska berätta hur det går för dem! wub.gif
Tesa
Du får göra med plantorna som man gör med papaegojor i bur...lägg en duk överså detblir mörkt ibland..
*Felix matte*
CITAT (Veganvarg @ 26-01-2006, 12:37)
Hej!

Jag har en liten fundering av etisk natur.

Det är så att jag jobbar i en skottsäker betongbunker. För att göra arbetsplatsen lite mer uthärdlig så har jag köpt sex stycken gröna växter som jag har här inne. En dracena, en bananplanta, två fikusar, och så två till som jag inte vet vad det är. wub.gif

Det finns inget solljus alls, är ca 18 grader, och lysrören står på dygnet runt.

Är det fel av mig att tvinga dessa blomindivider att leva under de förhållandena?
Får lite dåligt samvete för att jag medvetet håller dem i en miljö där de inte kan utvecklas fullt ut..

Borde jag ta hem dem istället?
Tycker det är jättemysigt att ha dem här, jag får verkligen energi under dagen av deras närvaro, men samtidigt vill jag göra det som är rätt. unsure.gif

Mvh
/varg

Blommorna klarar sig nog om de nu är vana vid bara konstgjort ljus smile.gif

Lite fundersam blev jag när jag läste din profilinfo.. Vegetarisk tjej!?
Är du vegetarian el kanske vegan?
Veganvarg
Tesa:
Smart! Att jag inte tänkte på det själv... rolleyes.gif

Felix matte:
Antar att blommorna är vana vid konstgjort ljus Antar att det är enda sättet att kommersiellt driva upp växter så här års.

Jag är vegetarian. Försöker att bara äta vegankost hemma, men jag "fuskar" då jag äter ute och hälsar på folk osv. Dock skulle jag aldrig äta djur, utan fuskar bara med mjölk och nån sällsynt gång med ägg.
Är du veggis?
*Felix matte*
CITAT (Veganvarg @ 26-01-2006, 23:56)
Tesa:
Smart! Att jag inte tänkte på det själv... rolleyes.gif

Felix matte:
Antar att blommorna är vana vid konstgjort ljus Antar att det är enda sättet att kommersiellt driva upp växter så här års.

Jag är vegetarian. Försöker att bara äta vegankost hemma, men jag "fuskar" då jag äter ute och hälsar på folk osv. Dock skulle jag aldrig äta djur, utan fuskar bara med mjölk och nån sällsynt gång med ägg.
Är du veggis?

Inte alls... fastän jag äter mycket grönt smile.gif

Vegetarisk tjej var det som fick mej att undra... men kanske menade du att du är vegetarian/vegan smile.gif
Veganvarg
Felix matte:
Jag anser att jag är en vegetarisk tjej...
Jag bygger ju inte upp min kropp av andras kroppar, utan av vegetabilier... Det borde ju göra mig till en vegetarisk tjej. rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 00:14)
Felix matte:
Jag anser att jag är en vegetarisk tjej...
Jag bygger ju inte upp min kropp av andras kroppar, utan av vegetabilier... Det borde ju göra mig till en vegetarisk tjej. rolleyes.gif

Ta det nu inte sååå allvarligt... men... vegetarisk kan du väl ändå inte vara tongue.gif
Du är ju av kött och blod precis som alla vi tvåfotade wub.gif
LadyG
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 00:14)
Felix matte:
Jag anser att jag är en vegetarisk tjej...
Jag bygger ju inte upp min kropp av andras kroppar, utan av vegetabilier... Det borde ju göra mig till en vegetarisk tjej. rolleyes.gif

Isf är kor också vegetariska...? blink.gif
Veganvarg
Mm.. jag är av kött och blod... men mitt kött och blod är inte skapat av någon annans kött och blod, utan av växter...

Det borde väl göra mig lite mer vegetabilisk... *vill* tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 00:19)
Isf är kor också vegetariska...? blink.gif

och då är jag också vegetarian laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 00:21)
Mm.. jag är av kött och blod... men mitt kött och blod är inte skapat av någon annans kött och blod, utan av växter...

Det borde väl göra mig lite mer vegetabilisk... *vill*  :P

laugh.gif wub.gif skulle man ju kanske kunna säga men... nu är det ju så att kött tillhör inte vegetabilierna och då kan inte du heller klassas som "vegetabilisk" laugh.gif biggrin.gif smile.gif wub.gif

Tror faktiskt att du vill skoja lite med oss wub.gif
LadyG
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 00:21)
Mm.. jag är av kött och blod... men mitt kött och blod är inte skapat av någon annans kött och blod, utan av växter...

Det borde väl göra mig lite mer vegetabilisk... *vill* tongue.gif

Dina matvanor är dina, men jag hävdar bestämt att du inte har mer gemensamt med en morot än med en stek om du förstår hur jag menar. smile.gif

Jag tror inte på att man blir vad man äter, tyvärr tongue.gif

Håller med Felix_matte, jag tror du skojar lite med oss wub.gif
Veganvarg
Felix Matte och LadyG:

Vet inte om jag skojar direkt...

Jag tycker det känns som en stor skillnad om jag bygger upp min kropp på någon annans styckade kropp, eller på växter.

Man kan kalla det karma eller vad man vill... men för mig känns det viktigt att veta att min kropp inte närs av dödande.

Jag slipper, upplever jag det som, de dödade individernas själar i mig...
lena:-)
Lycka till med växterna! Omsorg kan aldrig vara fel, vad det än gäller!


Fast det är en lite rolig grejj ..visst är det en köttätande växt som du har i signaturen?


wub.gif wub.gif wub.gif
Biggan_
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 09:51)
Felix Matte och LadyG:

Vet inte om jag skojar direkt...

Jag tycker det känns som en stor skillnad om jag bygger upp min kropp på någon annans styckade kropp, eller på växter.

Man kan kalla det karma eller vad man vill... men för mig känns det viktigt att veta att min kropp inte närs av dödande.

Jag slipper, upplever jag det som, de dödade individernas själar i mig...

Men växter är ju också levande, i allafall tills man har ihjäl dem ohmy.gif laugh.gif
Magdis
Äter inte vegetarianer kött på grund av att de älskar djur, eller är det för att de hatar växter? unsure.gif
Veganvarg
Lenasch:

En köttätande växt... en veganvarg... tycker de liknar varandra litegrann på nått sätt... bygger på motsatser, är hybrider... smile.gif

Norrbottens-Magdis:

Som köttätare "dödar" man minst 10 ggr mer växter är som vegan. Så om man inte vill döda växter ska man leva veganskt. wub.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 11:11)
Som köttätare "dödar" man minst 10 ggr mer växter är som vegan. Så om man inte vill döda växter ska man leva veganskt. wub.gif

Hur får du ihop det? Har du bara läst det på nätet och slängt in citatet här eller är det något underbyggt med fakta bakom? Jag läste nämligen att veganer dödar 50 ggr mer växter än en köttätare..
Gurkan
CITAT (AndreasBlomquist @ 27-01-2006, 13:30)
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 11:11)
Som köttätare "dödar" man minst 10 ggr mer växter är som vegan. Så om man inte vill döda växter ska man leva veganskt.  :wub:

Hur får du ihop det? Har du bara läst det på nätet och slängt in citatet här eller är det något underbyggt med fakta bakom? Jag läste nämligen att veganer dödar 50 ggr mer växter än en köttätare..

Om du äter kött måste väl rimligtvis köttdjuret ätit nåt ?? Eller äter du bara rovdjur Andreas ?

Fundea på hur mycket mark du måste odla för att föda upp en ko, den odlingsarealen skulle kunna försörja många många många veganer.

Att äta sig mätt på kött jmf. vegetabiliska proteiner är 10-20 gånger mer resurskrävande beroende på djurslag. Det är väl ganska uppenbart om man tänker på det ??
Tesa
Naä...de vete 17...det är inte så mycket mark som går åt till foder för EN ko faktiskt...
Gossen Ruda
Fast en riktig gräsätare är mycket bättre på att omvandla grönskan till proteiner. Människan klarar inte av det alls utan måste äta mängder av bönor mm för att överleva. Växter som måste odlas i speciella odlingar, ofta mer sydligt än vad vi bor. En ko kan beta på en äng eller i skogen och ändå klara sig och samtidigt hålla landskapet öppet. Muuuh. rolleyes.gif

Ovanstående är en kommentar till Gurkan, inte till Tesa.
Gurkan
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2006, 13:49)
Fast en riktig gräsätare är mycket bättre på att omvandla grönskan till proteiner. Människan klarar inte av det alls utan måste äta mängder av bönor mm för att överleva. Växter som måste odlas i speciella odlingar, ofta mer sydligt än vad vi bor. En ko kan beta på en äng eller i skogen och ändå klara sig och samtidigt hålla landskapet öppet. Muuuh.  :rolleyes:

Ovanstående är en kommentar till Gurkan, inte till Tesa.

Jag tycker också om kor, öppna landskap, betesmarker och så vidare men hur många kor är det som helt klarar sig på bete ? Utan tillskott av kraftfoder ?

Om nån bryr sig kan man läsa denna artikel från SLU (Lantbruksuniversitetet).

Boskap är en naturlig del av det svenska odlingslandsklapet men i den omfattning som djuruppfödning bedrivs idag är det ett måste att använda stora arealer jordbruksmark för foderproduktion, import av konstgödsel, bränsle och kraftfoder i en omfattning som kunde minskas betydligt om vi åt lite mer bönor och lite mindre kött.

Tesa, du som är där i verkligheten (till skillnad från oss skrivbordsnissar), odlar ni allt foder åt era djur ? Är det mjölk eller köttdjur ? Hur mycket areal går åt per ko ?
Betty
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-01-2006, 20:22)
Påminner mig lite om reklamfilmen nedan...

Klicka här för filmen

laugh.gif Den filmen gillade jag skarpt!!! laugh.gif
Betty
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 00:19)
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 00:14)

Jag anser att jag är en vegetarisk tjej...
Jag bygger ju inte upp min kropp av andras kroppar, utan av vegetabilier... Det borde ju göra mig till en vegetarisk tjej.   rolleyes.gif

Isf är kor också vegetariska...? blink.gif

Definitivt tänkvärt, vegetabiliska kor... tongue.gif

CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 00:21)
Mm.. jag är av kött och blod... men mitt kött och blod är inte skapat av någon annans kött och blod, utan av växter...

Det borde väl göra mig lite mer vegetabilisk... *vill*  :P

Jag är fast övertygad om att "ditt kött och blod" är skapat av dina föräldrar - inte av några växter! rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Tesa @ 27-01-2006, 13:49)
Naä...de vete 17...det är inte så mycket mark som går åt till foder för EN  ko faktiskt...

Det finns gott om betesmarker!
Här har dom kor bara för att hålla landskapet öppet, annars växer det igen. Med sly.
Gurkan
Fast i Sverige äter vi mest gris och fjäderfä (i kilo räknat) och dom går sällan ute på grönbete utan dom står inne och äter sojabönor och spannmål året om.

Jag ser gärna fler kor ute i hagarna och färre grisfabriker även om jag inte vill äta nån av dem.
lena:-)
Man kan lägga en lite religiös vinkel på det hela om man vill retas lite...

Allt kött är hö,
Och blomstren dö,
Och tiden allt fördriver;

psalm 476 En vänlig grönskas rika dräkt.

Finns det nån som kan förklara den texten för mig..vad den står för??? blink.gif blink.gif blink.gif
LadyG
CITAT (lenasch @ 27-01-2006, 18:18)
Man kan lägga en lite religiös vinkel på det hela om man vill retas lite...

Allt kött är hö,
Och blomstren dö,
Och tiden allt fördriver;

psalm 476 En vänlig grönskas rika dräkt.

Finns det nån som kan förklara den texten för mig..vad den står för??? blink.gif blink.gif blink.gif

Man måste läsa hela stycker för att det ska bli begripligt:

Vers 3:
Men du, o Gud, som gör vår jord
så skön i sommarns stunder,
giv att jag aktar främst ditt ord
och dina nådesunder.
Allt kött är hö
och blomstren dö
och tiden allt fördriver,
blott Herrens ord förbliver.

Vers 4:
Allt kött är hö. Allt flyktar här
och snart förvissna gräsen.
Hos dig allena, Herre, är
ett oförgängligt väsen.
Min ande giv
det nya liv
som aldrig skall förblomma,
fast äng och fält stå tomma.


Det betyder ungefär att allt förgås, bara Herrens ord består.
Hannele
"Jag är vegetarian, jag äter förädlad gräs" (= ko). biggrin.gif
cic
Sorry VeganVarg, lite O/T


Jag funderar allt som ofta på varför det alltid är legitimt att ifrågasätta de som inte förljer alla normer..? När vi veganer/vegetarian ifrågasätter köttätare får man alltid en massa påhopp.. Men det är helt okej att förlöjliga oss som väljer att inte äta kött..
LadyG
Skämta får man väl, eller är det så känsligt? blink.gif

Om någon vill skämta om att jag äter kött får de gärna göra det, jag är trygg med den jag är och har gjort mina val redan. Jag tål lite skämt och skämtar gärna tillbaka, men jag kan sluta. unsure.gif

Men... (kan inte riktigt låta bli) det finns så många roliga saker som sagts om köttätande och vegerarianism t ex "Jag är inte vegeterian för att jag älskar djur. Jag är vegeterian för att jag hatar växter." eller "Jag äter inte kött för att det är gott, jag äter kött för att jag hatar djur." smile.gif

smile.gif
cic
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 18:53)
Skämta får man väl, eller är det så känsligt?  :blink:

Om någon vill skämta om att jag äter kött får de gärna göra det, jag är trygg med den jag är och har gjort mina val redan. Jag tål lite skämt och skämtar gärna tillbaka, men jag kan sluta.  :unsure:

Men... (kan inte riktigt låta bli) det finns så många roliga saker som sagts om köttätande och vegerarianism t ex "Jag är inte vegeterian för att jag älskar djur. Jag är vegeterian för att jag hatar växter."  eller "Jag äter inte kött för att det är gott, jag äter kött för att jag hatar djur."  :)

smile.gif

Skämta på bara. rolleyes.gif


Fast väldigt ofta kan man få känslan av att det inte alltid bara är skämt..
LadyG
Tja när vi ändå är inne på ämnet mat kan man ju alltid fråga sig...

Går detta att äta, tro? huh.gif

VOMERINGSTESTET
Allt som får dig att vomera är förstört (med undantaget av rester från vad du lagade till i går kväll i fyllan och villan — det ska helt enkelt smaka så).

ÄGG
Då något börjar hacka sig ut från ägget, har äggets bäst före datum antagligen passerats.

MEJERIPRODUKTER
Mjölk är förstörd då den börjar se ut som yoghurt. Yoghurt är förstörd då den börjar se ut som keso. Keso är förstörd då den börjar se ut som vanlig ost. Vanlig ost är inget annat är förstörd mjölk ändå, och den kan inte bli mer förstörd än vad den är.

FRUSEN MAT
Frusen mat som har blivit en del utav frysen och den decimetertjocka isvägg som finns i den är, eller kommer inom en snar framtid, att vara förstörd. Om inte så kommer den att förstöras då du hackar loss den från isväggen med valfri kökskniv.

KÖTT
Om det samlar sig herrelösa djur utanför din lägenhet från en radie av tre kvarter var gång du öppnar kylen är köttet med största sannolikhet förstört.

SALLAD
Sallad är förstörd då du behöver en högtryckstvätt för att få loss den från grönsaksfacket i kylen.

KONSERVER
Samtliga konserver som har intagit formen eller storleken av en fotboll bör du göra dig av med. Försiktigt. Oerhört försiktigt.

MORÖTTER
En morot som du kan knyta ett dubbelt halvslag med är inte färsk och bör slängas.

VIN
Det bör inte smaka som salladsdressing.

CHIPSDIP
Dippen har blivit förstörd om du kan ta upp den från sin burk och studsa den mot golvet.

ALLMÄNT
Den mesta maten kan hållas färsk längre än genomsnittslivet på en hamster. Ha en levande hamster i kylen för att mäta detta.

(Saxat från en textfil på datorn, men när jag kopierade ner texten vet jag inte eller från vem, men den personen ska ha tack iaf) smile.gif
Hannele
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 21:48)
ÄGG
Då något börjar hacka sig ut från ägget, har äggets bäst före datum antagligen passerats.

I Vietnam äter man sånt... nykläckta ur skalet. wacko.gif
Kanske i andra lånder också?
LadyG
CITAT (Hannele @ 27-01-2006, 21:52)
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 21:48)
ÄGG
Då något börjar hacka sig ut från ägget, har äggets bäst före datum antagligen passerats.

I Vietnam äter man sånt... nykläckta ur skalet. wacko.gif
Kanske i andra lånder också?

Ush, tyvärr tror jag inte att du skojar heller wacko.gif
Snöflinga
Tråden har väl spårat ut liiite ohmy.gif Fast intressant ändå ... Har all respekt för vegetarianer....

Var själv det i ett år, efter det att jag sett bilder på grisar i slaktfållan
sad.gif
Har nu återgått till köttätandet ... fast egentligen, kluven wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon