andersen
sprit skatt

Det tycker jag är bra sänkt pris på alkohol leder bara till tråkigheter, typ kvinnomisshandel, och i värsta fall döden. För det är ju så att lägre priser leder till en ökad konsumtion och när alkoholen går in då går vett och förstånd ut.
Rossi
Det var väl bra det att spritskatten inte sänks.

Sänk hellre skatten på nyttiga produkter som frukt och grönt och kravodlade grödor.
mamamaggan
Jamen konsumeras det verkigen mindre sprit nu ? Trodde folk brände själva eller köpte på nätet eller hamstrade utomlands?

Och för många så spelar priset på systemet ingen roll. De som bara måste ha sprit köper nog i alla fall med påföljd att det blir mindre pengar kvar till annat.

Vet inte hur vi ska komma till rätta med problemet men tror inte att vi dricker mindre p g att spriten på systemet är för dyr.
kristerh
CITAT (mamamaggan @ 27-01-2006, 16:43)
Jamen konsumeras det verkigen mindre sprit nu ? Trodde folk brände själva eller köpte på nätet eller hamstrade utomlands?

Huvudsaken att det inte syns i statistiken wink.gif om systemet säljer mindre av den dyra alkoholen så dricker svenskarna mindre wink.gif tycks många tro,
undrar vilken värld de lever i wink.gif
krister
Rossi
Men om man nu bortser från häloriskerna med alkohol så tycker jag ändå det är bra att spritskatten inte sänks för det innebär förhoppningsvis att man kan sänka skatten på annat och då hoppas jag att det blir på frukt och grönt som jag skrev. Eller att man använder pengarna till att förbättra sjukvården eller skolväsendet.
andersen
mamamaggan är spriten värkligen för dyr på systemet? så som jag ser det så är det inte det, sprit kan väll dom flesta av oss vara utan dvs det tillhör inte basvaror i vårt dagliga liv. Priset för alkohol är alldeles för högt i vårt samhälle familjer splitras människor dör i förtid, sjukdomar kostar stat och samhälle enorma summor varje år, så varför skall alkohol belasta allas ekonomi i vårt gemensamma samhälle? pengar behövs till annat(tex framtida pension)
RibesRubusVitis
Tja, motivet att sänka skatten var väl inte precis ”omtanke” om alkisarna, utan ett försök att rädda Systembolagets monopol. Nu kan det tänkas att EU-gubbarna kräver friare handel i stället, och fri införsel, eftersom olika skatt ses som ett handelshinder.
De som nu agerat med ädla motiv riskerar att följden blir något helt annat än de räknat med – alltså ännu billigare sprit i varenda butik. Det är inte alltid den goda viljan som betyder mest, utan det faktiska resultatet.
kristerh
CITAT (andersen @ 27-01-2006, 16:54)
sjukdomar kostar stat och samhälle enorma summor varje år, så varför skall alkohol belasta allas ekonomi i vårt gemensamma samhälle? pengar behövs till annat(tex framtida pension)

och hur är det med rökningen wink.gif och de som lever osunt och går upp i vikt wink.gif
krister
andersen
CITAT (kristerh @ 27-01-2006, 16:50)
CITAT (mamamaggan @ 27-01-2006, 16:43)
Jamen konsumeras det verkigen mindre sprit nu ? Trodde folk brände själva eller köpte på nätet eller hamstrade utomlands?

Huvudsaken att det inte syns i statistiken wink.gif om systemet säljer mindre av den dyra alkoholen så dricker svenskarna mindre wink.gif tycks många tro,
undrar vilken värld de lever i wink.gif
krister

Tror att resultatet blir gott och det syns faktiskt hos IOGT-NTO dom får in många nya medlemmar just nu, och det är ett trendbrott.
kristerh
CITAT (andersen @ 27-01-2006, 17:01)
Tror att resultatet blir gott och det syns faktiskt hos IOGT-NTO dom får in många nya medlemmar just nu, och det är ett trendbrott.

Det är väl bra för dem, men inte sänker det alkoholkonsumtionen wink.gif
krister
andersen
CITAT (kristerh @ 27-01-2006, 17:00)
CITAT (andersen @ 27-01-2006, 16:54)
sjukdomar kostar stat och samhälle enorma summor varje år, så varför skall alkohol belasta allas ekonomi i vårt gemensamma samhälle? pengar behövs till annat(tex framtida pension)

och hur är det med rökningen wink.gif och de som lever osunt och går upp i vikt wink.gif
krister

Ja det är lika illa med rökning. Ang över vikt så har jag inget att tillägga.


Mvh andersen (som är 25kg överviktig)
mamamaggan
Nej jag menade inte att jag tycker spriten är för dyr. För mig får den gärna kosta det dubbla eller mer.

Men som jag skrev förut så tror inte jag att priset , för den som bara måste ha sprit, spelar någon roll. Och räcker inte de pengar de har till, så stjäl de väl för att få ihop till sprit.

Tror alltså inte att priset är något som gör att folk dricker mindre.

I vårt land måste det till en " kulturrevolution" när det gäller hur vi dricker.

Det är för många tabu att dricka ett glas rött t ex 2-3 ggr/ vecka medan man glatt drar i sig en hel flaska , kanske t o m starksprit, på fredags-och/eller lördagskvällen. Vår kultur säger att vi ska dricka rejält när vi dricker.

Vi som har den turen att vi inte har utvecklat ett beroende bryr oss nog inte heller om vad det kostar. Om jag dricker 2 flaskor vin, 4 starköl och 4 snapsar per år så tror inte jag att jag drar ner på min konsumtion , eller ökar den, beroende på vad spriten kostar.
Rossi
CITAT (kristerh @ 27-01-2006, 17:00)
CITAT (andersen @ 27-01-2006, 16:54)
sjukdomar kostar stat och samhälle enorma summor varje år, så varför skall alkohol belasta allas ekonomi i vårt gemensamma samhälle? pengar behövs till annat(tex framtida pension)

och hur är det med rökningen wink.gif och de som lever osunt och går upp i vikt wink.gif
krister

Håller med!
Magdis
CITAT (Rossi @ 27-01-2006, 16:39)
Sänk hellre skatten på nyttiga produkter som frukt och grönt och kravodlade grödor.

Det vore det verkligen någon nytta med! smile.gif Varför ska det behöva vara så dyrt med nyttiga, ekologiska och svenskproducerade varor? Då får gärna spriten kosta vad den vill för det tycks ju folk ändå ha råd att köpa.
Pirum
Sprit är redan för billigt, och import borde få mer restriktioner... smile.gif

Vad gäller andra skatter och avgifter så är det mer befogat med sänkning. Den straffavgift som betalas på tomma band och skivor exempelvis. Pengar som går direkt till de redan rika artisterna och bolagen eftersom vi förutsätts kopiera.

Om jag tvunget ska kopiera så är det sällan svenska artister. Jag har alltså betalt en hel massa pengar till Bert Karlsson och hans gelikar helt omotiverat. Förmodligen många hundra, kanske över tusen kronor.

Tills vidare uppmanar jag alla att beställa tomma DVD-skivor etc från andra EU-länder. Ofta under halva priset jämfört med här.
RibesRubusVitis
Men… Skulle inte import få mer restriktioner, tyckte jag du sade? Lika gärna som att beställa tomma DVD-skivor från andra EU-länder kunde man då beställa fulla spritflaskor. Ofta under halva priset jämfört med här.
Pirum
Menade att man bör lägga mer restriktioner på import av SPRIT, sorry, jag var oklar där smile.gif

Ser gärna mer importrestriktioner på andra områden, matvaror exv och annat som krävs för ett lands självförsörjning, men ofarliga och oviktiga saker som DVD-skivor kan vi gärna importera mer av, om skatter/avgifter här är oförklarligt höga. Som i fallet med DVD-skivor.
RibesRubusVitis
OK, då börjar vi kanske se dilemmat. Det går inte att bara ta fördelarna med EU-medlemskapet och avstå från nackdelarna. Vi vill också kunna exportera till Europa utan att drabbas av strafftullar eller straffskatter. Så ser EU på oss och alkoholen…
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon