Full version: Varför pallkrage?
Elisabeth P
Jag är som sagt ganska ny på det här med trädgård.

Säkert en dum fråga för er som sysslar med pallkragar, men vad är vitsen med just pallkragar och inte ett valigt tädgårdsland eller rabatt?

Det ser iof sig väldigt snyggt och prydligt ut, lättarbetat kanske, men det är mycket arbete innan ni kan börja odla.

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Njae speciellt mycket arbete är det inte med pallkragar det räcker ju bara med att täcka den befintliga marken med tidningspapper och sedan ställa dit pallkragar och stapla i önskad höjd och hälla ner påsar med jord/gödsel. Så det går ju ganska snabbt och med minimalt arbete att få till en ogräsfri odlingsbädd som man direkt kan så eller plantera i. +Odlingsbädden blir upphöjd vilket ger bättre odlingsförhållanden än när man odlar på plan mark.
Lady Hamilton
smile.gif Jag fick en "pallkrage" gratis, genom att mina barn vuxit ur sandlådan. Och när jag frågade dem om vi skulle ta bort den? så kom de på att vi skulle odla jordgubbar där! laugh.gif Och eftersom jag är en sådan som gärna odlar i sand blandat med gräsklipp så blev det ett litet jordgubbsland.
Men inte hade jag en tanke på att de då blev en slags "pallkrage"
Elisabeth P
Oh, hjälp nu är jag snart i pallkragetagen med rolleyes.gif blink.gif wacko.gif tongue.gif

i sommras började jag på köksträdgården, men jag har ju inte kommit så långt där så visst finns det möjligheter till pallkragar tongue.gif nej, nu får jag nog försöka hejda mig lite men det är svåååårt tongue.gif wub.gif Älskar ju allt vad blommor heter.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Pallkrager (eller pallekarmer som vi kaller det i Norge) er bra av mange grunner: Opphøyd bed uten å være flink med hammer og sag
bra jord og ikke bare lere, som jeg har i hagen min.
De er billige.
Jeg slipper å bøye med ned så langt = bra for ryggen min.

Har aldri hatt sånn vekst før som i fjorårets pallekarmodling i min hage.
Bilder av pallkragene mine i albumet mitt under "vinter og vår 2005"
kerstin z5-6
Och skulle jag nu nångång komma på tanken att odla grönsaker så är pallkrage dett otroligt lättskött alternativ emot en jordbädd som trädgårdsland ....
Snittblomsodling av ettåringar mellan salladhuvuden tex
Elisabeth P
Jo det var ju just det jag tänkte. Men då vill jag nog ha stenplattor under. Känns som att det kan bli en del jobb innan jag kommer igång med något sådant (Fast fint hade de vart/ Lisa wub.gif )
noora
Vad kostar en pallkrage?
Gurkan
Allt mellan 0 och 70:- har jag läst när så det handlar nog om vilka "kontakter" du har i branchen.

Kolla med nån firma som håller på med lastpallar eller bygg själv av lite brädor så kan du anpassa dem efter vilken storlek du vill ha.
noora
Jag är inte ute efter pallkragar just nu, jag var mest nyfiken. Jag köpte ett gäng sexkantiga sandlådor på rea i höstas, de ska vara mina "pallkragar" i sommar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon