Sidor: 1, 2
netaave
Snodde omröstningen på Bendro, intressant att se om det skiljer sig något här från där.
Annlo
Kök o vardagsrum som finns på entreplan dammsugs varje dag! Övervåning o källare varannan dag kanske...
yenny
Vi brukar städa (damma, dammsuga) en gång i veckan.
Anki V
Jag damsuger mindre än en gång/vecka men mer än var 14 dag.
(Fast jag röstade på 1 gång/vecka)

Fast egentligen så städar jag så lite som möjlig och bara när det behövs laugh.gif

/Ank
Magdis
Här måste det städas varje dag för annars ser det inte klokt ut men jag dammsuger inte hela bostaden varje dag. Kryssade i 2 ggr / vecka.
Snöflinga
Håller efter någorlunda..... Storstädning blir det mest inför bjudningar och kalas tongue.gif
Rossi
Köket dammsugs väldigt ofta av naturliga skäl - smulor etc. - men rejäl städning blir annars en gång i veckan.
LadyG
Jag och min underbare man städar flera gånger i veckan, det hinner inte bli så rörigt då. Men hur MÅNGA gånger i veckan det blir beror på vad vi haft för oss smile.gif
wolkenkrabber
Beror lite på, brukar dammsuga varje eller varannan vecka, dammotrkar gör ajg när jag ser att det behövs, Ordning på saker harj ag aldrig, jag har ordning i mitt kaos, så mitt rum kan se ut lite som ett bombnedslag...
netaave
Vi städar hela huset i gång i månaden dammsuger torkar golven våtdammar, däremellan städar vi när och där det behövs. Badrummet däremot städas minst en gång i veckan.
cic
Vi städar grundligt (dammar, svabba golv) en ggr i månaden. Men dammdugar gör min sambo ca två ggr i veckan (vi har ju hund) lika ofta som jag städar toalätten.
ninnisky
Av våra 290 kvm städas hälften varje vecka, badrum och gästtoa oftare.
Tvättstuga, syrum och hobbyrum ca 1 gång i månaden.
Monica M zon 4
Köket, hallen och runt öppna spisen dammsugs flera gånger i veckan. Resten av huset tar vi varannan vecka, ungefär. tongue.gif Torkar golv och dammar gör jag ganska sällan. Småplockar gör jag varje dag! Vi är bara två vuxna och vi är ganska ordningssamma av oss så det brukar inte bli så stökigt som tur är. Storstädar rejält gör jag när det börjar se för dammigt ut.
Hannele
Köket och hallen kanske man få ta flera gånger i veckan, men inte hela bostaden..
pisanggoreng
En gång i veckan.

Fast vi sopar kök och hall dagligen.
renate
Jag har en öppen planlösning i mitt hus,när jag dammsuger blir det mest hela huset,inklusive sängen då hunden sover där.Jag har ingen städplan,städer när det behövs,men mer än en gång/vecka.Har hund och två katter.
pejori
varje dag smile.gif smile.gif
tvättar golven och dammsuger flera ggr om dagen smile.gif smile.gif
toa och badrum varje dag wub.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 28-01-2006, 19:56)
varje dag smile.gif smile.gif
tvättar golven och dammsuger flera ggr om dagen smile.gif smile.gif
toa och badrum varje dag wub.gif

Oj! Hur hinner du med det?
Hannele
CITAT (pejori @ 28-01-2006, 19:56)
varje dag smile.gif smile.gif
tvättar golven och dammsuger flera ggr om dagen smile.gif smile.gif
toa och badrum varje dag wub.gif

Spottar du på golvet, eller?? blink.gif
*Felix matte*
Golven dammsugs några ggr/vecka, dammtorkning ett par ggr/vecka, badrum och toalett städas varje dag, golven våttorkas 1ggr/vecka... sommartid oftare. smile.gif
Bee
Nej men uschiamej en sån äcklig fråga!
Jag dammsuger när det behövs. Fråga mig inte när det är, för moraliskt sett är det nog alldeles för sällan ! biggrin.gif
netaave
CITAT (Bee @ 28-01-2006, 21:22)
Nej men uschiamej en sån äcklig fråga!
Jag dammsuger när det behövs. Fråga mig inte när det är, för moraliskt sett är det nog alldeles för sällan ! biggrin.gif

Du är i gott sällskap tongue.gif
pejori
CITAT (Rossi @ 28-01-2006, 21:04)
CITAT (pejori @ 28-01-2006, 19:56)
varje dag smile.gif  :)
tvättar golven och dammsuger flera ggr om dagen smile.gif  :)
toa och badrum varje dag wub.gif

Oj! Hur hinner du med det?

har inte mycket annat att göra laugh.gif
bor på botten och hundarna drar in en massa sand.
jag envisas med att gå barfota inne och hatar smulor och sand under fötterna wub.gif
Tesa
Alldeles för sällan........skulle behöva dammsuga hela tiden om det skulle vara rent här...men nu blir det nog varannan vecka men däremellan går sopen flera ggr dagligen..
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete"...sådetså..
jendah
Kryssade en gång i månaden... men då menar jag storstädning. Vi håller efter varje dag (framför allt kök och badrum) och tar lite här och där när det behövs, så det brukar inte bli så farligt...
silos
Städar gör jag varje dag i alla fall lite grand men jag skulle behöva damsuga så där 2 gånger om dagen.
Gossen Ruda
Hittade inget alternativ mera sällan än en gång per månad så jag kan inte rösta. sad.gif

Jag är inte klar med förra julstädningen än så den fick samsas med den sista julstädningen, som inte är klar än heller. Finns viktigare saker än att motionera dammsugaren. När den förra dammsugaren pajade klarade jag mig i ett halvår innan jag köpte en ny.

Hoppas ingen tror nu att jag vadar i skit, jag är ensam i ett hus utan husdjur. Det blir inte så mycket att städa då. Visst ligger det en och annan dammråtta i hörnen men dom håller sig där. Ok, jag får ta skräpet på köksgolvet någon gång per vecka, till det har jag en microfibersvabb. Torr. Ev fläckar åker oftast direkt.

Glöm inte citatet ur en skoluppsats: Hygien är när man är renare än vad man behöver vara. biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2006, 15:16)
Visst ligger det en och annan dammråtta i hörnen men dom håller sig där.

ohmy.gif
Har du lyckats tämja dina ?
sleep.gif Mina jagar mej hela tiden !

Kan jag få tips om hur man bäst lär dom ligga kvar i hörnen ? tongue.gif
Gossen Ruda
Det bästa är att försöka ignorera dom, går inte det är det lugna rörelser och lågmält prat som gäller. rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2006, 19:08)
Det bästa är att försöka ignorera dom, går inte det är det lugna rörelser och lågmält prat som gäller.  :rolleyes:

Tack för tipset ! wub.gif biggrin.gif
lena:-)
Till Blomstertanten: Börja samla mera organiserat på dem, när de blivit tillräckligt många och feta så sparkar man lätt ihop dem.........

Från en lätt morbid hurmorist.... wink.gif wink.gif


Ps, jag har inte svarat på "enkäten" för jag städar ibland men alltid oorganiserat
Blomstertanten
CITAT (lenasch @ 29-01-2006, 19:14)
Till Blomstertanten: Börja samla mera organiserat på dem, när de blivit tillräckligt många och feta så sparkar man lätt ihop dem.........

Tack för ditt tips !

Från en annan lätt morbid hurmorist.... tongue.gif tongue.gif
Hannele
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2006, 19:03)
Kan jag få tips om hur man bäst lär dom ligga kvar i hörnen ? tongue.gif

Dansa mer! wub.gif
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2006, 19:03)
Har du lyckats tämja dina ?
sleep.gif  Mina jagar mej hela tiden !

Kan jag få tips om hur man bäst lär dom ligga kvar i hörnen ? tongue.gif

visa dom snabeldraken..(dammsugaren) laugh.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
CITAT (Hannele @ 29-01-2006, 19:26)
CITAT (Blomstertanten @ 29-01-2006, 19:03)
Kan jag få tips om hur man bäst lär dom ligga kvar i hörnen ? tongue.gif

Dansa mer! wub.gif

Vilket underbart råd! wub.gif Måste det ske hemma?
Liselotte i zon 3
Nedervåningen dammsugs varje dag, har införskaffat en luftvärmepump ...den funkar jättebra men den kör också runt allt damm...fyvaligen. blink.gif

Annars är det en gång i veckan som gäller.

Liselotte i zon 3
pejori
dansa går nog bra borta med. smile.gif smile.gif
då ser du dom inte ju biggrin.gif
netaave
CITAT (pejori @ 29-01-2006, 19:34)
dansa går nog bra borta med. smile.gif smile.gif
då ser du dom inte ju biggrin.gif

Yeeepeee!!!!
kristerh
Jag storstädar 1 gång i veckan, dammar, dammsuger, torkar golv,
ibland microfibertorkar jag golven mitt i veckan, det beror på hur dammigt det hunnit bli wink.gif och om jag får gäster wink.gif
krister
Sommartorparn
Ju skitigare det är desto större är tillfredsställelsen när man dammsuger. Därför meningslöst att göra ofta. wink.gif
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 29-01-2006, 23:37)
Ju skitigare det är desto större är tillfredsställelsen när man dammsuger. Därför meningslöst att göra ofta. wink.gif

sant! men om man som jag har en tendens till att vara allergisk mot damm så måste man wink.gif min mamma hade det värre, med 4 barn varav 2 st hyperallergiska var hon tvungen att dammsuga varje dag.
krister
Rossi
CITAT (kristerh @ 29-01-2006, 20:39)
ibland microfibertorkar jag golven mitt i veckan, det beror på hur dammigt det hunnit bli wink.gif och om jag får gäster wink.gif

Ja, ibland skojar jag med min man och säger "Ska vi inte bjuda hit lite folk till helgen så vi får städat". laugh.gif

Annars är min ambition att det ska vara så rent och undanplockat hemma så att man inte får hjärtat i halsgropen om man får oväntat besök.

Kök och badrum måste prioriteras om man har ont om tid. Tycker jag.
kristerh
CITAT (Rossi @ 30-01-2006, 11:03)
Kök och badrum måste prioriteras om man har ont om tid. Tycker jag.

håller med, mina bekanta brukar kalla mitt badrum för kliniskt rent wink.gif unsure.gif det är kanske lite överdrivet men det finns inget värre än skitiga badrum wink.gif
krister
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 30-01-2006, 10:58)
CITAT (Sommartorparn @ 29-01-2006, 23:37)
Ju skitigare det är desto större är tillfredsställelsen när man dammsuger. Därför meningslöst att göra ofta. wink.gif

sant! men om man som jag har en tendens till att vara allergisk mot damm så måste man wink.gif min mamma hade det värre, med 4 barn varav 2 st hyperallergiska var hon tvungen att dammsuga varje dag.
krister

Senaste forskningsrönen hävdar ju att barn blir allergiska av att växa upp i alltför välstädade hem. Tur att din mamma inte visste det...... wink.gif

Smuts kan vara bra för hälsan
Magdis
CITAT (Sommartorparn @ 30-01-2006, 12:14)
Senaste forskningsrönen hävdar ju att barn blir allergiska av att växa upp i alltför välstädade hem.
Smuts kan vara bra för hälsan

Ingen risk att min dotter blir allergisk med andra ord! wink.gif Städar man normalt tror jag inte det är nån fara ur allergisynpunkt men om det blir överdrivet....alltså att man springer omkring och desinficerar och använder tvålar och diskmedel som är bakteriedödande, det tror inte jag är nyttigt.

Vi hade en dammsugarförsäljare här en gång som ville sälja ett schabrak för 40000 kronor som skulle vara sååååå bra. Hans metoder var att försöka skrämma upp mig med hur fruktansvärt mycket mikroorganismer man har i t.ex i sängen. Jag motargumenterade med att förr i tiden hade de inga såna dammsugare och då var nästan ingen allergisk. Han fick städa hela huset och sen sa vi: nej tack, vi köper inte en så dyr städmaskin!
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-01-2006, 12:38)
Vi hade en dammsugarförsäljare här en gång som ville sälja ett schabrak för 40000 kronor som skulle vara sååååå bra. Hans metoder var att försöka skrämma upp mig med hur fruktansvärt mycket mikroorganismer man har i t.ex i sängen. Jag motargumenterade med att förr i tiden hade de inga såna dammsugare och då var nästan ingen allergisk. Han fick städa hela huset och sen sa vi: nej tack, vi köper inte en så dyr städmaskin!

Kan det varit kirby wink.gif
de ville komma hit oxså och ge mig en gratis mattvätt, och det fick de, vem tackar nej till det wink.gif sedan drog ha en repa o dammsög gardiner o sängen för att visa hur mycket kvalster det finns,
de fick gå härifrån oxså utan försäljning.
krister
Magdis
CITAT (kristerh @ 30-01-2006, 12:49)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-01-2006, 12:38)
Vi hade en dammsugarförsäljare här en gång som ville sälja ett schabrak för 40000 kronor som skulle vara sååååå bra. Hans metoder var att försöka skrämma upp mig med hur fruktansvärt mycket mikroorganismer man har i t.ex i sängen. Jag motargumenterade med att förr i tiden hade de inga såna dammsugare och då var nästan ingen allergisk. Han fick städa hela huset och sen sa vi: nej tack, vi köper inte en så dyr städmaskin!

Kan det varit kirby wink.gif
de ville komma hit oxså och ge mig en gratis mattvätt, och det fick de, vem tackar nej till det wink.gif sedan drog ha en repa o dammsög gardiner o sängen för att visa hur mycket kvalster det finns,
de fick gå härifrån oxså utan försäljning.
krister

hmm...det kan ha varit det. Man kunde göra allt möjligt med den där maskinen, man kunde till och med använda den som slipmaskin med ett speciellt munstycke! Jag skulle aldrig använda allt det där så det skulle bli en extremt dyr dammsugare bara! tongue.gif
Rossi
Det var säket en Kirby. De har fått jättedålig kritik. Råd och Rön har testat deras dammsugare och de är inte bättre än dammsugare till lägre priser.

En arbertskamrat beställde en Kirby efter demonstration. Hon hade öppet köp. Jag övertygade henne att lämna tillbaka dammsugaren efter att ha visat henne testet. De var sura som ättika när de hämtade tillbaka maskinen.
kristerh
Dessutom låter de nåt hemskt, man behöver nog öronskydd för att suga med den wink.gif och modellen unsure.gif ser ut som en sån där dammsugare de har i gamla amerikanska filmer.
krister
Ullet
Vi måste städa ofta för vi har bebis o en kille m speciella behov o han drar fram nåt alldeles historiskt. Egentligen är jag inte nån storstädare men det gror igen på en dag här. Trist att behöva dammsuga varje dag, torka golven o stöka bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon