Full version: Annons på BLOCKET
astrid.m.s
fastän det slumpas bort! ohmy.gif

Tänk vad man kan hitta på Blocket!

Skynda att fynda!
laugh.gif blink.gif wacko.gif unsure.gif ohmy.gif biggrin.gif
ingrid fuxwall
Som sagt ..

ingrid
Farbror Blå
Man kundeju tycka det var synd om myrstackarna förut wink.gif
Fenja
Jag tror inte ens att det är tillåtet att gräva bort en myrstack... man kanske kan få tillstånd om den ligger olägligt på tomten eller så...
Mvh
Fenja
zaaritha
tongue.gif
Tyvärr har Blocket spårat ur!
Förut var det seriöst, men nu roar sej folk med att sätta in fejkade annonser, skit! wub.gif
Har haft inne annonser, tidigare--slutade med att jag fick en mängd idiotiska mail. huh.gif
Snöflinga
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
*skrattar* fattar inte att annonser av det där slaget godkänns!!!
pisanggoreng
Det finns en hemsida som samlar många av Blockets bästa annonser:

Best of Blocket

laugh.gif
Gossen Ruda
Det är inte förbjudet att ta bort myrstackar. Inte i det här landet i alla fall. Tror det blev förbjudet nån gång i Tyskland. Det var populärt att ta myrtackar och strö i stallen, det blev så frisk doft av all myrsyra. Det blev förbjudet när man märkte att skadeinsekterna frodades i skogarna.
Anki på Öland
Men, Anticimex sa till mig att jag inte fick ta bort myrstacken jag har på min tomt och inte förstöra den heller.
Anki
Farbror Blå
Hmm ja detta ställer naturligtvis till en del problem!
stackmyror bits om dom kommer i skorna och man kan inte längre gå barfota..

Ta du bort den på enklast möjliga vis.
Gör livet surt för myrorna så kanske dom fluýttar (obs seriöst")
genom att då och då ta bort en del av stacken kan man reta dom att flytta.
Att annars få bort en stack är mycket svårt..
Gossen Ruda
Det är bara dom fridlysta insekterna som är skyddade och jag hittar inte stackmyran på nedanstående länk. Sen är det kanske tveksamt om allemansrätten ger en enskild människa att ta bort en myrstack i naturen men ingen har blivit fälld för detta. På din egen tomt gör du som du vill.

Fridlysta insekter
andersen
CITAT (Farbror Blå @ 29-01-2006, 15:57)
Hmm ja detta ställer naturligtvis till en del problem!
stackmyror bits om dom kommer i skorna och man kan inte längre gå barfota..

Ta du bort den på enklast möjliga vis.
Gör livet surt för myrorna så kanske dom fluýttar (obs seriöst")
genom att då och då ta bort en del av stacken kan man reta dom att flytta.
Att annars få bort en stack är mycket svårt..

Att ta bort en myrstack är enkelt, man gör så här, ta fram skottkärran nu på vintern gräv fram så mycke du kan och lägg barren på odlingslandet det är bra jordförbättring, tillbaka till stacken där häller du på med vatten när det är somkallast på vintern då fryser dom ihjäl, men som sakt var det är nog bara tillåtet på egen tomt.
Fenja
CITAT (Anki på Öland @ 29-01-2006, 15:53)
Men, Anticimex sa till mig att jag inte fick ta bort myrstacken jag har på min tomt och inte förstöra den heller.
Anki

Skulle vara intressant att veta varför när alla här säger att det är tillåtet... Man kanske ska ta reda på mera innan man ger sig på en stack.
Mvh
Fenja
kristerh
Jag hade en stor stack på tomten för några år sedan, först tänkte jag att det skulle vara bra med en myrstack eftersom de äter upp alla skadeinsekter, men det gick inte att vara ute, de är ju ettriga de små rackarna, och jag beslutade mig för att de måste flytta,
så jag började störa dem genom att, rafsa lite lätt med en pinne i stacken då och då, och det tog inte så lång tid innan de tog vartenda barr med sig och flyttade, vet inte vart de tog vägen, men inte ett spår efter stacken var det kvar, tog bara nåt dygn innan de hade flyttat hela stacken, helt otroligt wink.gif
krister
*Felix matte*
Att ta bort en myrstack på sin egen tomt... det har väl aldrig varit förbjudet.
Anticimex befattar sig inte med dylika... de tar bara hand om svartmyror el vad de nu heter... de som äter trä och kan ha sönder hela hus om de får husera fritt.
Gossen Ruda
Det är hästmyrorna som kan gnaga sönder husen. Otrevliga inhysningar. Andra myror kan även invadera hus men då måste träet vara ordentligt skadat och dessutom visar dom sig och varnar på så sätt.
Anki på Öland
CITAT (Farbror Blå @ 29-01-2006, 15:57)
Ta du bort den på enklast möjliga vis.

Vi samsas ganska bra - dom håller sig på bortkanten av tomten och mest inne hos grannen så dom får allt bo kvar..........
Anki
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2006, 21:48)
Det är hästmyrorna som kan gnaga sönder husen. Otrevliga inhysningar. Andra myror kan även invadera hus men då måste träet vara ordentligt skadat och dessutom visar dom sig och varnar på så sätt.

Tack! Det var nog hästmyror syrran hade i garaget... hade ätit upp del av träet...
tack o lov så upptäcktes angreppet och det hela reparerades. Slutet gott. smile.gif
Farbror Blå
CITAT (Felix matte @ 29-01-2006, 21:58)
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2006, 21:48)
Det är hästmyrorna som kan gnaga sönder husen. Otrevliga inhysningar. Andra myror kan även invadera hus men då måste träet vara ordentligt skadat och dessutom visar dom sig och varnar på så sätt.

Tack! Det var nog hästmyror syrran hade i garaget... hade ätit upp del av träet...
tack o lov så upptäcktes angreppet och det hela reparerades. Slutet gott. smile.gif

Just det! Hästmyror är dom som bygger bo i -och av- gamla kåkar.
om man får stackmyre-/svartmyreinvasion, beror det på tex gamla fuktskador, där insektslarver finns, dvs, myrorna är helt enkelt på jakt.

Mitt hus hade förut en fuktskada under ett fönster och där hade fukt, larver och torröta nästan ätit upp en av fönsterkarmarna .

Döm om vår skräck, min och brorsans, när vi hjälptes åt att ta bort gammal färg (mycket flagnade i sjok) med varmluftspistol och han tände eld på kåken när han blåste 550 grader varm luft rät igenom karmen, som bara skyddades av lite spackel.....
I lätt pnaik försökte vi stänka in vatten genom hålet med våra temuggar (hade inte flyttat in så inget vettigt fanns i huset än..)

Turligt nog var huset tidigare kommunalt, vilket gjorde att det stod en gammal brandsläckare i ett hörn..
Med hjälp av en kofot och släckarn kunde vi släcka.
Saneringen av mysorna blev rätt omfattande efteråt. Gamla döda myror, damm skräp, gamla larver mm fick sugas ur väggspringor och öppningar.
Far gjorde en ny karm så inte fönstret skulle vara i riskzonen =).

Knäppast var att myrorna (söta små svartisar) hade krupit längselledningen och en efter en drabbats av överslag i ett elluttag på väggen, som följdaktligen innehöll tusentals myrkroppar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon