Full version: 335 kr
netaave
Det var den summan som blev kvar på mitt konto efter att räkningarna var betalda den här månaden.
Ja jag har fylld frys och skafferi så ingen fara att jag svälter, men det känns ändå så himla orättvist att vissa har flera 100 000 i månaden när jag behöver dom bättre.... tongue.gif
Får leva länge på kryssningen jag var på och som var gratis, lyxade till med mat för 105 kr. Ja någon mer dans lär det inte bli den här månaden, tur den är kort och sjukbidraget kommer redan den 19:e.
Men jag är frisk och skuldfri.....
Betty
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 00:12)
Men jag är frisk och skuldfri.....

Grattis! Långt ifrån alla har den lyckan. smile.gif
AnitaO
Nä, riktigt rättvist är inte livet alla gånger.
Trist för dig. Skönt att du har fullt i frysen i alla fall. smile.gif
Men jag förstår inte riktigt ..... varför har du sjukbidrag om du är frisk?
pejori
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2006, 08:27)
varför har du sjukbidrag om du är frisk?

allting är relativt laugh.gif laugh.gif
Zanna
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 00:12)
Men jag är frisk och skuldfri.....

Stackars dig! Man vad skönt att vara skuldfri! Det är nog få förunnat.

Nu vet jag inte vad du har att röra dig med per månad men kanske du har något du kan dra ner på eftersom utgifterna inte går till avbetalningar. Många sitter med dyra mobiltelefonräkningar, bredbands-abonnemang, höga bensinräkningar etc som man kanske kan minska på - men det är ju en prioritering.

Själv skulle jag vilja minska mina bensinräkningar men då får jag spendera 2-3 timmar mer per dag i restid. Inte kul.
netaave
Som sagt var allt är relativt, är så van vid min artros och de begränsningar den för med sig så jag räknar inte den som sjukdom längre. Tänkte mer på att den envisa förkylningen gett med sig.
Det är nog bara den här månaden som det blev så här precis med pengar, januari är ju den månaden när dotterns aktivitet ska betalas, ny tävlingslicens ska in o.s.v. Jag visste ju det därför fyllde jag frysen redan förra månaden.
Klart det också gick ett par hundra på kryssen så helt gratis var den inte, men det är också valfritt och det var ett val jag gjorde. Jag röker inte, dricker mycket sparsamt, och dans är det enda jag nån gång kostar på mig.

Kom också på att det faktiskt kommer en sudd pengar den sista, dottern får inte hela sitt studiebidrag, så vi klarar nog fil och frukt den här månaden också. biggrin.gif
MB1965
Skuldfri, det låter fint det. Grattis.

På mitt konto står det 0 kr med 0 kr in. Får månadens intäkter nästa månad.
AnitaO
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 11:44)
Tänkte mer på att den envisa förkylningen gett med sig.

Ha, ha ... ja då förstår jag smile.gif

Extrainkomster är ju nåt att klura på, men det är kanske svårt med konkreta tips.
Nåt pyssel/hobby som du kan ägna dig åt och kanske sälja på loppis, marknad eller liknande?

Förmodligen har du väl redan kollat, men jag vet att många missar det.
Frivilliga försäkringar från ditt tidigare jobb som lämnar ersättningar vid långtidssjukskrivning.

Jag får 2000:- per månad från en sån försäkring, plus att jag fått utbetalt ersättning på 177.000:- fördelat på 3 utbetalningar.
ingrid fuxwall
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2006, 16:58)
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 11:44)
Tänkte mer på att den envisa förkylningen gett med sig.

Ha, ha ... ja då förstår jag smile.gif

Extrainkomster är ju nåt att klura på, men det är kanske svårt med konkreta tips.
Nåt pyssel/hobby som du kan ägna dig åt och kanske sälja på loppis, marknad eller liknande?

Förmodligen har du väl redan kollat, men jag vet att många missar det.
Frivilliga försäkringar från ditt tidigare jobb som lämnar ersättningar vid långtidssjukskrivning.

Jag får 2000:- per månad från en sån försäkring, plus att jag fått utbetalt ersättning på 177.000:- fördelat på 3 utbetalningar.

Beror denna ersättning på arbetsskada?
Du får ursäkta mig men alltid när jag hör att någon fått ersättning så vill jag veta mer för det är ju så att det egentligen finns en massa man missar.

ingrid
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-01-2006, 18:09)
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2006, 16:58)
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 11:44)
Tänkte mer på att den envisa förkylningen gett med sig.

Ha, ha ... ja då förstår jag smile.gif

Extrainkomster är ju nåt att klura på, men det är kanske svårt med konkreta tips.
Nåt pyssel/hobby som du kan ägna dig åt och kanske sälja på loppis, marknad eller liknande?

Förmodligen har du väl redan kollat, men jag vet att många missar det.
Frivilliga försäkringar från ditt tidigare jobb som lämnar ersättningar vid långtidssjukskrivning.

Jag får 2000:- per månad från en sån försäkring, plus att jag fått utbetalt ersättning på 177.000:- fördelat på 3 utbetalningar.

Beror denna ersättning på arbetsskada?
Du får ursäkta mig men alltid när jag hör att någon fått ersättning så vill jag veta mer för det är ju så att det egentligen finns en massa man missar.

ingrid

Nej, det har inte med arbetsskada att göra.
Den ena försäkringen hade min arbetsgivare (Alecta).
Det är därifrån jag får 2000:- per månad.

Den andra var en frivillig gruppförsäkring.
En sån där man har på många arbetsplatser, och premien dras direkt på lönen.
Ofta tänker man inte på dom ... dom bara liksom finns där år ut och år in.
netaave
Jo jag får pengar från afa också, men det är ju en beskattningsbar inkomst som läggs ovanpå lönen så huruvida det är en förtjänst är jag tveksam till.
Jobbar ju bara halvtid och får ut ca 900/månad.
kristerh
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 00:12)
Ja någon mer dans lär det inte bli den här månaden,

Dansa kan du väl göra ändå wink.gif det kostar inget biggrin.gif hemma alltså
krister
bikiv
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 19:28)
Jobbar ju bara halvtid och får ut ca 900/månad.

???? Glömde du inte 0:a här? wacko.gif
netaave
CITAT (bikiv @ 29-01-2006, 21:43)
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 19:28)
Jobbar ju bara halvtid och får ut ca 900/månad.

???? Glömde du inte 0:a här? wacko.gif

Nej jag får ut 900 på den afaförsäkring som läggs på min lön, och inte får jag ut några 9000 i lön inte, är ju kommunalnställd.
netaave
CITAT (kristerh @ 29-01-2006, 20:42)
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 00:12)
Ja någon mer dans lär det inte bli den här månaden,

Dansa kan du väl göra ändå wink.gif det kostar inget biggrin.gif hemma alltså
krister

Nä vet du vad, dansa med samma gubbe hela tiden och utan levande musik, fy vale!!!
bikiv
Vet inte riktigt vad afa är?

Då missuppfattde jag dig, trodde du fick 900:- i lön! blink.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 19:28)
Jobbar ju bara halvtid och får ut ca 900/månad.

20kr/tim, det blir mindre än polacker och ungdomar! blink.gif
*Felix matte*
Neta... jag tror säkert att du klarar av månaden med bara några hundralappar, men frysen fylld ... du som fixat så ni blev skuldfri. smile.gif Inte många som orkar kämpa när de själv inte ens har hälsan i behåll.wub.gif


Maken min har också Afa... får ut drygt 2.200kr/mån plus att han har en till försäkring som ger tusenlappen drygt/mån... Faktiskt så har han än så länge lika lön som forna arbetskamrater men till hösten då han blir pensionär på riktigt lär det sjunka ordentligt.... Kommer dag kommer råd. smile.gif
mamamaggan
Nu blev jag nyfiken. Kommer ihåg att Netaave skrev här om trassel med ett lån och att de kanske skulle få gå ifrån hus och hem.

Och nu är du skuldfri. Hur bar du dig åt?
netaave
CITAT (bikiv @ 29-01-2006, 21:50)
Vet inte riktigt vad afa är?

Då missuppfattde jag dig, trodde du fick 900:- i lön! blink.gif

Afa är en försäkring arbetsgivaren har, som jag får för att jag fått för att jag varit långtidssjukskriven. Började betalas ut när jag började jobba igen.
netaave
CITAT (mamamaggan @ 29-01-2006, 21:57)
Nu blev jag nyfiken. Kommer ihåg att Netaave skrev här om trassel med ett lån och att de kanske skulle få gå ifrån hus och hem.

Och nu är du skuldfri. Hur bar du dig åt?

Vi fick ett skadestånd för en olycka min man varit med om och löste direkt alla skulder.
mamamaggan
Grattis, måste ha känts helt otroligt skönt. Kul att det löste sig så bra. När nöden är som störst är räddningen som närmast heter det ju.

Går själv och väntar på ett skadestånd och det ska bli så skönt när det kommer. Ska få sjukersättning och då minskar ju inkomsten ännu mer så då kan det vara bra att betala undan lite.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 22:01)
CITAT (bikiv @ 29-01-2006, 21:50)
Vet inte riktigt vad afa är?

Då missuppfattde jag dig, trodde du fick 900:- i lön! blink.gif

Afa är en försäkring arbetsgivaren har, som jag får för att jag fått för att jag varit långtidssjukskriven. Började betalas ut när jag började jobba igen.

Nämen... Afa ska man ju få från det man är sjukskriven... kommer inte ihåg om det var 30 dagars karens eller liknande.
Sedan så ska man räkna in sjukskrivningstillfällen som inträffat senaste året.

Kolla med din fackförening... maken min hade att få ut några tusenlappar som han inte visste om förrän jag började leta.
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 29-01-2006, 22:17)
Nämen... Afa ska man ju få från det man är sjukskriven... kommer inte ihåg om det var 30 dagars karens eller liknande.

Efter 30 dagar fick jag i 360 dagar. Sen får man inte förrän man fått sjukbidrag.
Anki
bikiv
Man får alltså afa (=???) när man varit sjukskriven i 30 dgr? Och sedan fortsättningsvis efter det att sjukbidrag beviljats? blink.gif
Livslångt, eller?
Fenja
Det förutsätter dock att man inte varit tjänsteman, då får man inget sådant.
Mvh
Fenja
Anma
CITAT (Fenja @ 29-01-2006, 23:50)
Det förutsätter dock att man inte varit tjänsteman, då får man inget sådant.
Mvh
Fenja

Nja, inte afa, men Alecta har liknade försäkring för tjänstemän. Förutsatt att arbetsplatsen tecknat sådan försäkring vilket min arbetsplats hade gjort. Fast den gällde inte mig som tjänade 40kr för lite per månad för att vara berättigad...
evelina
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 00:12)
Det var den summan som blev kvar på mitt konto efter att räkningarna var betalda den här månaden.
Ja jag har fylld frys och skafferi så ingen fara att jag svälter, men det känns ändå så himla orättvist att vissa har flera 100 000 i månaden när jag behöver dom bättre....  :P
Får leva länge på kryssningen jag var på och som var gratis, lyxade till med mat för 105 kr. Ja någon mer dans lär det inte bli den här månaden, tur den är kort och sjukbidraget kommer redan den 19:e.
Men jag är frisk och skuldfri.....

En undran bara, tjänar inte din man några pengar eller är det allt ni har kvar tillsammans???
AnitaO
CITAT (Anne R @ 30-01-2006, 02:10)
CITAT (Fenja @ 29-01-2006, 23:50)
Det förutsätter dock att man inte varit tjänsteman, då får man inget sådant.
Mvh
Fenja

Nja, inte afa, men Alecta har liknade försäkring för tjänstemän. Förutsatt att arbetsplatsen tecknat sådan försäkring vilket min arbetsplats hade gjort.

Stämmer bra det.
Jag har varit tjänsteman och får ut ca 2000:- per månad från Alecta.
netaave
CITAT (evelina @ 30-01-2006, 05:52)
CITAT (netaave @ 29-01-2006, 00:12)
Det var den summan som blev kvar på mitt konto efter att räkningarna var betalda den här månaden.
Ja jag har fylld frys och skafferi så ingen fara att jag svälter, men det känns ändå så himla orättvist att vissa har flera 100 000 i månaden när jag behöver dom bättre....  tongue.gif
Får leva länge på kryssningen jag var på och som var gratis, lyxade till med mat för 105 kr. Ja någon mer dans lär det inte bli den här månaden, tur den är kort och sjukbidraget kommer redan den 19:e.
Men jag är frisk och skuldfri.....

En undran bara, tjänar inte din man några pengar eller är det allt ni har kvar tillsammans???

Allt vi har + 450 vi får i morrn
netaave
CITAT (Anki på Öland @ 29-01-2006, 22:36)
CITAT (Felix matte @ 29-01-2006, 22:17)
Nämen... Afa ska man ju få från det man är sjukskriven... kommer inte ihåg om det var 30 dagars karens eller liknande.

Efter 30 dagar fick jag i 360 dagar. Sen får man inte förrän man fått sjukbidrag.
Anki

Jaha är det så det är, ja jag fick också under ett år för lääänge sedan och jag fick ju sjukersättning samtidigt som jag började jobba, så jag har rört ihop det helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon