Full version: hur sår man liljor
Gåsis
Jag har fått frö från Lilium philadelphicum och dom vill jag förstås gärna få till. Jag har läst mig till att dom är varmgroende och gror inom 4-8 veckor, men jag har aldrig sått en lilja förr. Är det bara att pilla ner i jord som med andra fröer och ska dom skolas om eller bara få stå kvar i krukan? Ska man i så fall bottna med riktig jord?

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. Hos Tom Clother står det såhär:

"Lilium michiganense, and philadelphicum v. endinum , Sow at -4 to +4ºC (24-39ºF) for 12 wks, move to 20ºC (68ºF) for germination"

så gror det inte med de såråd du fått så kanske du ska testa kallstratifiering.

Jag skulle bara peta ner frön i krukan i vanlig jord uppblandad med ex. grus eller små lecakulor.

De flesta lökväxter brukar vilja stå orört de första 2-3åren, inte förren det blivit en lite större lök under jord omplanterar man.
Gåsis
Jamen är det konstigt jag tycker det här är svårt laugh.gif wacko.gif
Sårådet jag hade kom från Gardens North och det gjorde fröerna också. Men nu får dom stå ute, för skada tar dom i alla fall inte. Tack!

/Åsa
Gåsis
Jag lyfter tråden för nu har jag fler frågor. Allium narcissiflorum har jag fröer till, ska man så den inne och hur tidigt kan man så den? Sen var det liljan igen. Vinner man något på att förkultivera inomhus och ganska tidigt när man bor så långt norrut som jag (zon 7).

/Åsa
kerstin z5-6
Inte så mkt, vinner man.....

-de bildar en liten knöl och bör ju krukodlas ett år hur som haver -bägge kan vara i sina krukor i kallbänk eller rabatt -så fort de fått lite storlek.
Ullet
Så man kan bredså först o sedan skola om eller ska man peta ned ett frö i varje kruka o hoppas på det bästa? wink.gif
Katti med torpet
Jag har sått 5-10 liljefrön i en 20cm plastkruka som jag har nergrävd i kallbänken. De är inne på sitt 3:e år nu och bladen blir lite större för varje år. Rekomenderar att ha dem i kruka för att miska risken att de försvinner bland övrig växtlighet i bänken.
Bladen är ju bara uppe en kort tid 1a året så sen är det svårt att veta var de små liven är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon