Full version: järn i dricksvattnet
Wilmer
En kompis klagade på att hon blev hård i magen efter att ha druckit vattnet hos mig... Som är proppat med järn (gult tidvis). Kan det ha någon effekt på hälsan?
Själv märker jag ingenting.... Lämnar blod och äter järntabletter som vanligt.

// Gula makaroner...
Farbror Blå
Är det därför man får rost i kalsongen? laugh.gif
Wilmer
biggrin.gif Aha, det här förklarar ju mer och mer....

// Gult ris också
gammelnalle
tror inte det finns några gränsvärden för järn men....
kor kanske inte mår bra av det??:
http://www.sr.se/cgi-bin/kristianstad/nyhe...?artikel=516198

b
Wilmer
HUVVA!!! Men jag o marsvinet då?? Finns tydligen inga gränsvärden enl. den artikeln. Hur nära släkt med kor är vi...?
andersen
Man kan skicka vatten på analys...vatten analys
gunvor
Även jag har mycket järn i vattnet - vissa hundar får röda skägg!
Men jag tror det är nyttigt!
Äter inga järntabletter - på den tiden jag var aktiv blodgivare åt jag det ständigt!
Wilmer
Min hyresvärd har skickat på analys U.A så jag har inte reagerat innan min kompis S A S gjorde det... Om det inte finns gränsvärden för järna (enl. artikel) så kan det ju inte anmärkas på... Men är det onyttigt? Provet taget för flera år sedan, men vattnet har inte blivit sämre efter det , alltid varit likadant. Jaja, jag dricker det då inte i onödan, blä blä och URK!

// Nu ska jag koka lite smaksatt biggrin.gif kaffe.
pejori
visst kan man få förmycket järn wub.gif wub.gif
en övderdos av järntabletter är dödlig smile.gif
men för att få förmycket järn via dricksvatten, får du hinka i dej åtskilliga hundra liter/dag. smile.gif smile.gif
järn är nyttigt wub.gif
Wilmer
Hundratals liter... Ibland kunde det nog räcka med en klunk isåfall, men då är det bara att spola på... Kanske ska börja utvinna och sälja? Idé!! Jaja, min polare hade nog bara känslig mage, får ta med sig proviant vatten nästa gång...
Farbror Blå
Jag började inte reagera förrns kylskåpsmagneterna lossande och fastnade på magen varje gång jag gick förbi..
pejori
CITAT (Farbror Blå @ 30-01-2006, 18:08)
Jag började inte reagera förrns kylskåpsmagneterna lossande och fastnade på magen varje gång jag gick förbi..

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
Vi hade för mycket järn och mangan i vårt dricksvatten och när ett rör gick sönder och orsakade en mindre vattenskada trodde man det berodde på det. Det frätte tydligen på rören. Så nu har vi köpt ett vattenfilteroch är 18.000 kr fattigare. Men skillnad på vattnet känner man helt klart.
kristerh
CITAT (Wilmer @ 30-01-2006, 16:50)
Hur nära släkt med kor är vi...?

Det finns ju många som är tjuriga wink.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif
krister
pejori
CITAT (kristerh @ 31-01-2006, 11:29)
CITAT (Wilmer @ 30-01-2006, 16:50)
Hur nära släkt med kor är vi...?

Det finns ju många som är tjuriga wink.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif
krister

tror här finns ett gäng kossor också laugh.gif laugh.gif laugh.gif
KURT
Man brukar ju märka höga järnhalter i vattnet främst pga att det ger utfällningar och kan missfärga tvätten. Dessutom kan det bli flockiga utfällningar när man kokar te!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon