Full version: begagnad hårddisk
Carex
Grr, vad irriterad jag blir. Har köpt en begagnad hårddisk av en kompis. Saken är bara att den verkar inte fungera...Personligen kan jag ingenting alls om hårdvara (installera nya hårddiskar bla.) så det får far min sköta som kan det. Men som sagt, det verkar inte funka. Om man inte kan använda den vill man självklart ha pengarna tillbaka, men eftersom det är av en kompis jag köpt den är det ju lite känsligt...
*suck* hoppas att far min får igång disken. Den har tidigare använts till en mac och ska nu användas i windows, och då hittar inte windows den, någon som har tips på vägen?
Gossen Ruda
Mac och Windows är två olika världar, tror att den måste omformateras från grunden. Men varför köpa en begagnad hårddisk? Du kan få en 40 Gb hårddisk för under 500 kr på Inet. Plug and play.
Carex
ok. Kompisen behövde den inte och den var dessutom på 250 gb, och jag har lite platsproblem på datorn, så det verkade smidigt. Hur ska den omformateras?
Gossen Ruda
Det vet jag dock inte. Vet inte hur det är nu men tidigare kunde inte Windows läsa en Mac-diskett eller tvärtom. 250 Gb kostar det dubbla fö. smile.gif
LadyG
Det är bara filsystemet som är annorlunda på Mac, jämfört med Windows. Båda använder IDE-hårddiskar, så det ska inte vara något problem att få igång.

Har du Windows XP?

Isf ska du gå till kontrollpanelen, klicka på administrationsverktyg och öppna datorhanteraren. Då får du upp ett fönster som ser ut som utforskaren fast inte riktigt. I vänstra halvan av fönstret letar du fram ett menyval som heter Diskhantering, hittas under lagringsmedia.

I högra delen av fönstret bör en okänd disk finnas när du klickat på Diskhantering. Disken ska vara utan enhetsbokstav óch beteckning. Högerklicka på den (OBS: Se noga till att det inte är en disk MED bokstav. Alla diskar MED bokstav är redan formatterade.) och välj formatera.
elleave
Du måste använda datorns startdiskett och gå in i ms-dos läge.

Gör en ny partition i FDISK, FORMATERA och "SCANDISKA"

Lycka till!
LadyG
CITAT (elleave @ 31-01-2006, 22:29)
Du måste använda datorns startdiskett och gå in i ms-dos läge.

Gör en ny partition i FDISK, FORMATERA och "SCANDISKA"

Lycka till!

Icke, det behövs inte alls om du har Windows XP.

Det var på Windows 95's tid man var tvungen att ta den omvägen smile.gif

Däremot kan det vara klurigt att sätta in en hårddisk korrekt. Om du vill lägga till en andra hårddisk på datorn måste du se till att byglarna på den ursprungliga hårddisken och den nya hårddisken är inställda enligt tillverkarens instruktioner, så att hårddiskarna kan identifieras av datorn.

Svårt att förklara när man inte kan peka, men det sitter som små plastpluttar precis bredvid kontakten. Det står för det mesta på hårddisken hur bygeln (plastploppen) ska sitta.

Däremot, när disken väl dyker upp, kan man behöva ta bort partitionerna som redan finns innan man formaterar men allt sånt gör man i diskhanteraren nu för tiden. Som jag skrev innan smile.gif
Carex
nu kommer kompisen hit imorgon och ska försöka fixa det *håller tummarna för att det ska funka* tack för alla bra tips.Tyvärr tror jag redan att de varit testade.
LadyG
Lycka till smile.gif
Pirum
LadyGs tips är bra, jag tycker Windows gör det här onödigt omständligt.

Häromdagen installerade jag en extra hårddisk, som redan var formaterad i Windows (NTFS) på en annan dator. Dyker den upp bland enheterna? Nej.

Däremot, inne i "diskhantering" (eller vad det heter på svenska) så fanns enheten med. För att göra den åtkomlig var jag dock tvungen att tilldela den en enhetsbokstav (G: exempelvis). Tycker att enheter borde tilldelas bokstav automatiskt så ingen formaterar av misstag

Ett annat alternativ är att leta upp exempelvis Partition Magic, det är mer lättanvänt än Windows egna diskhantering tycker jag, och går dessutom att starta upp från diskett eller CD.
Gossen Ruda
Jag har bara personlig erfarenhet av när jag köpte en ny hårddisk för något år sen. Öppnade datorn, monterade disken och startade datorn. Den hittade den nya enheten och installerade den och tilldelade den enhetsbokstav och alltihop utan att jag behövde göra något alls. Win 98. Skillnaden var nog att det var en helt ny disk som ingen annan dator varit inne och jobbat i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon