Full version: Extrabelysning
kerstine
Fungerar vilka lysrör som helst eller ska man några "specialare"?
Jeanette/västra götaland
Jag har vanliga lysrör som tidigare suttit i en bilverkstad. Som armaratur (stavas det så?) så har jag ett gammalt solarium.
Allt var gratis och det växer fint så helt fel är inte "budgetvarianten". wub.gif

Rättade bara stavfel
Lady Hamilton
Jag förespråkar Philips 840 serien och gärna 58 W (50:-)
Men jag håller med Jeanette/västra götaland att det går bra även med andra.
Står du i valet mellen varmvita lysrör eller kallvita lysrör bör du välja kallvita. De ger ett någor bättre sken påstås det.
Men alla vi som har lysrör har nog lite "egna" favorit lysrör.
Men sedan så beror ju mycket på vad för "fabrikat" du lättast får tag i smile.gif
Mina första lysrör köpte jag från Willab o de kostade 95:- st, dessa köper jag nu hos min "lokala" el butik för 49:- st.

MEN! Låt dig inte LURAS till att köpa "special" växtlysrör! Eller "speciella" lampor för växter.
De är inte bättre sad.gif utan de är BARA dyrare.
ewa zon 3
Har i år köpt två lysrörsarmaturer med reflektor och plats för 2x36W lysrör

Köpte vanliga kallvita lysrör till. 58W ville jag ha, men de är längre och jag hade inte plats sad.gif
Det blir inte speciellt mycket varmare av lysrör och de är bra för jag vill ha det lite svalare i det uterum där jag drar upp plantorna.
Tittade först på Högnatriumslampa men det verkade bli väldans varmt kring den. Vad jag förstår så passar den kanske bättre i ett växthus eller där man både vill ha ordentligt ljus + höja rumstemperaturen.

/Ewa smile.gif
kerstin z5-6
ja -instämmer med föregående talare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon