Latmask
Denna fråga är uppe för debatt på ett annat forum jag hänger på. Skulle vara intressant att höra fler åsikter om saken.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,772394,00.html
Berith
Dumheter! Svenska är svenska och ska så förbli. mad.gif
LadyG
Absolut. Vårt språk är en del av vår identitet.
Caprice
Korkat...!
blink.gif
Klematis
Neej. Korkat!
pisanggoreng
Citat:
"Professor Marian Radetzki, 69, vill avskaffa svenska språket.
Och ersätta det med engelska."
----

Alltså: Professor Radetzki borde pensionerat sig för ett tag sedan...

Jag vet inte hur det är på andra universitet, men på Lunds dito är det ett generellt mål för alla kurser att studenterna
ska utveckla sin förmåga att uttrycka sig i svenska både i tal och i skrift (undantaget kurser som ges på engelska, förstås).

Sen är det ju ofta en fördel att t.ex. skriva sin avhandling på engelska (det gjorde undertecknad)- speciellt om
man vill att mer än två eller tre personer ska läsa den...
LadyG
Vi kan gott förbättra engelskaundervisningen men att avskaffa svenska helt är bisarrt.
andersen
Jag tycker att vi skall göra Svenska till ett officiellt språk.

Sverige har inget officiellt språk, även om svenska i praktiken fungerar som ett sådant. Däremot finns fem officiella minoritetsspråk, finska, tornedalsfinska (meänkieli), samiska (sáme-giella), jiddisch och romani chib, som man har rätt att använda vid kontakt med offentliga myndigheter
LadyG
Tosigheter de kan komma på, professorerna. De har helt klart för mycket fritid om de kan kläcka sådana idiotier.
Gurkan
CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:47)
Vi kan gott förbättra engelskaundervisningen men att avskaffa svenska helt är bisarrt.

Jag håller med om att engelskaundervisningen kunde utvecklas ordentligt och man borde framför allt få börja lära sig mycket tidigare, medan det sk. "språkfönstret" är öppet på vid gavel och man fortfarande kan lära sig ett nytt modersmål. De flesta barn stimuleras mycket av att vara tvåspråkiga och är man 3-5 år gammal lär man sig ett nytt språk på ett par månader och pratar lika bra som (i många fall bättre) "infödda" i samma ålder.

Då kan vi få en generation äkta svenska väldsmedborgare, medvetna om sin egen kultur med sitt eget språk men med ett extra "modersmål". Väntar man till 9-10 årsåldern är det i princip omöjligt att lära sig ett nytt språk utan att det blir ett "andraspråk".


CITAT
– Det skulle ta ett par generationer. Vi skulle visserligen mista en stor del av vår svenska kultur, men vi skulle å andra sidan få tillgång till den anglosaxiska som är rikare och oändligt mycket större.


Att förbjuda ett språk och försöka tvinga folk att byta kultur är naturligtvis en galen ide.
gunvor
Man borde återinföra gamla tiders modersmålsundervisning.
Jag blir ledsen när jag ser o hör hur folk inte kan hålla reda på orden.
T.ex. "Vart är hunden" "Vart kan man köpa...."
Så har vi detta fula våran - när man t o m i radio o TV säger "våran hemsida" jag då får man väl känna sig besegrad..
Man har ju hemspråksundervisning för en del icke-svenska barn - kanske man borde ha det även för dom helsvenska.

Givetvis skall vi ha kvalificerad undervisning i engleska - ingen har tagit skada av att kunna flera språk.
ninnisky
CITAT (gunvor @ 04-02-2006, 14:27)
Man borde  återinföra gamla tiders modersmålsundervisning.
Jag blir ledsen när jag ser o hör hur folk inte kan hålla reda på orden.
T.ex. "Vart är hunden" "Vart kan man köpa...."
Så har vi detta fula våran - när man t o m i radio o TV säger "våran hemsida" jag då får man väl känna sig besegrad..
Man har ju hemspråksundervisning för en del icke-svenska barn - kanske man borde ha det även för dom helsvenska.

Givetvis skall vi ha kvalificerad undervisning i engleska - ingen har tagit skada av att kunna flera språk.

Håller med dig till 100%. Jag retar mig så på alla "medvetna" språkfel och felstavningar. Fram för modersmålsundervisning även i svenska biggrin.gif biggrin.gif.
Klart att vi ska lära ut andra språk också på ett kompetent sätt!
Björken
Ja mycket tokigheter ska man höra. Hur någon bara kan komma på något så befängt som att avskaffa vårt modersmål kan jag fråga mig. Men det är väl som Lady G skrev, den professorn som kom med detta har väl inget vettigare att fylla sin tid med.
netaave
Aldrig i livet!!!!
karjo
CITAT (andersen @ 04-02-2006, 12:52)
Jag tycker att vi skall göra Svenska till ett officiellt språk.

Sverige har inget officiellt språk, även om svenska i praktiken fungerar som ett sådant. Däremot finns fem officiella minoritetsspråk, finska, tornedalsfinska (meänkieli), samiska (sáme-giella), jiddisch och romani chib, som man har rätt att använda vid kontakt med offentliga myndigheter

Teckenspråk är ju också ett officiellt språk, har jag fått lära mig. Det är Sverige ganska ensamt om att ha tror jag.
renate
Den där mannen borde verkligen pensionera sig.Man kan inte bara avskaffa ett språk och en hel kultur.Svenskan är visserligen inte mitt modersmål,men nu bor jag i Sverige sedan många år och talar svenska,därmed basta.
Engelskan har väl de flersta som andra språk.
Sollan
CITAT (karjo @ 04-02-2006, 15:51)
Teckenspråk är ju också ett officiellt språk, har jag fått lära mig. Det är Sverige ganska ensamt om att ha tror jag.

Teckenspråk är globalt. smile.gif )
mamamaggan
Varför just engelska? Varför inte spanska, ryska, kinesiska? Pratas av en massa människor. rolleyes.gif tongue.gif

Ja vad ska man säga? Hoppas inte han får lön av oss ( staten). Fast å andra sidan så är ju svenskan ett minoritetsspråk och vi är ju med i EU och har överlåtit små som stora beslut till dem. wink.gif

Tyvärr tror inte jag att vi har ett dugg att säga till om, om och när man skulle kunna tänkas ta ett sådant beslut. Om man får för sig att det skulle göra oss lite populärare inom EU så tror jag visst att våra politiker, ingen nämd och ingen glömd, skulle gå med på sådana tokerier.
Latmask
CITAT (Sollan @ 04-02-2006, 18:01)
CITAT (karjo @ 04-02-2006, 15:51)
Teckenspråk är ju också ett officiellt språk, har jag fått lära mig. Det är Sverige ganska ensamt om att ha tror jag.

Teckenspråk är globalt. smile.gif )

Jag håller med er alla, vill ha svenskan kvar. Och alla andra småspråk också. smile.gif

Jag gick en kurs i teckenspråk för ca tio år sen och fick lära mig att teckenspråket inte är globalt, att olika länder har olika teckenspråk. Har jag lärt mig fel?
cic
CITAT (Latmask @ 04-02-2006, 19:25)
CITAT (Sollan @ 04-02-2006, 18:01)
CITAT (karjo @ 04-02-2006, 15:51)
Teckenspråk är ju också ett officiellt språk, har jag fått lära mig. Det är Sverige ganska ensamt om att ha tror jag.

Teckenspråk är globalt. smile.gif )

Jag håller med er alla, vill ha svenskan kvar. Och alla andra småspråk också. smile.gif

Jag gick en kurs i teckenspråk för ca tio år sen och fick lära mig att teckenspråket inte är globalt, att olika länder har olika teckenspråk. Har jag lärt mig fel?

Teckenspråk är inte globalt. Latmask har lärt sig rätt.

Frågor och svar om teckenspråk.
pisanggoreng
CITAT (karjo @ 04-02-2006, 15:51)
Teckenspråk är ju också ett officiellt språk, har jag fått lära mig. Det är Sverige ganska ensamt om att ha tror jag.

Sverige har inga officiella språk.

(Är det inte så förresten att det finns ett internationellt/globalt teckenspråk, samt ett antal "ländersbundna"..?)
*Felix matte*
Jag tycker att man kan avskaffa minoritetsspråken som "officiella"

Bor man i Sverige så ska väl svenskan vara det officiella språket. Sedan må de som vill ... också tala sitt eget modersmål.
mamamaggan
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:48)
Jag tycker att man kan avskaffa minoritetsspråken som "officiella"

Bor man i Sverige så ska väl svenskan vara det officiella språket. Sedan må de som vill ... också tala sitt eget modersmål.

Jo men kommer Sverige att finnas som ett land med sin egen särprägel så länge till?
zaaritha
Idiotiskt!
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 04-02-2006, 21:54)
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:48)
Jag tycker att man kan avskaffa minoritetsspråken som "officiella"

Bor man i Sverige så ska väl svenskan vara det officiella språket. Sedan må de som vill ... också tala sitt eget modersmål.

Jo men kommer Sverige att finnas som ett land med sin egen särprägel så länge till?

Det är väl klart att det gör... tror och hoppas iaf jag. smile.gif
mamamaggan
Jag är inte så säker. Tycker allt "säljs ut " idag bara vi får vara med de " stora grabbarna" och leka.
Snöflinga
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:59)
CITAT (mamamaggan @ 04-02-2006, 21:54)
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:48)
Jag tycker att man kan avskaffa minoritetsspråken som "officiella"

Bor man i Sverige så ska väl svenskan vara det officiella språket. Sedan må de som vill ... också tala sitt eget modersmål.

Jo men kommer Sverige att finnas som ett land med sin egen särprägel så länge till?

Det är väl klart att det gör... tror och hoppas iaf jag. smile.gif


Varför skulle det inte göra det huh.gif
Reserv
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:59)
CITAT (mamamaggan @ 04-02-2006, 21:54)
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:48)
Jag tycker att man kan avskaffa minoritetsspråken som "officiella"

Bor man i Sverige så ska väl svenskan vara det officiella språket. Sedan må de som vill ... också tala sitt eget modersmål.

Jo men kommer Sverige att finnas som ett land med sin egen särprägel så länge till?

Det är väl klart att det gör... tror och hoppas iaf jag. smile.gif

Tveksamt wink.gif i alla fall om man ska ta den skribenten (minns inte 100% vem det va´) på orden när h*n idiotförklarade mig med orden: -inse/fatta att sverige är ett muslimskt land! blink.gif Den dan dom orden blir verklighet så emigrerar jag wacko.gif
mamamaggan
CITAT (Snöflinga @ 04-02-2006, 22:02)
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:59)
CITAT (mamamaggan @ 04-02-2006, 21:54)
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 21:48)
Jag tycker att man kan avskaffa minoritetsspråken som "officiella"

Bor man i Sverige så ska väl svenskan vara det officiella språket. Sedan må de som vill ... också tala sitt eget modersmål.

Jo men kommer Sverige att finnas som ett land med sin egen särprägel så länge till?

Det är väl klart att det gör... tror och hoppas iaf jag. smile.gif


Varför skulle det inte göra det huh.gif

Vi är ju med i EU. Vårt eget Förenta Staterna.
*Felix matte*
Kanske är jag naiv i min syn på fäderneslandet... men jag vill tro att inte allt förstörs och förgörs av EU.
Bee
You shouldn’t have got me started on this one. It really is one of my pet hates. Oh well.
What an utterly, utterly ridiculous idea! Abandon/forbid/leave out/ the Swedish language and start using English as official language. Here. In Sweden. I sincerely hope I’m not contributing to Marian Radetsky's salary!

English is NOT my mother tounge and it never will be, for obvious reasons. My parents were born in Sweden by Swedish parents. As for my children, their mother tounge will never be anything but Swedish, being born and raised in Sweden.
Simple as that. Or ? What if we had another language instead of our native one. An Official Language, forced upon us by the Official Authorities. Where would that lead us? – Well, there are many people in many countries who can tell. Our close neighbours on the other side of the Baltic Sea for instance. For years they were not allowed to speak their own language in schools and other official situations. People in Catalonia in the north east of Spain is another example.

Och vad menar jag nu? – Jag menar att visst, man kan tillägna sig en del kunskaper i ett främmande språk men nyanserna kan man aldrig lära sig till 100%. Varje språk finns av en anledning. Vi har ord vi behöver för vår överlevnad. Det är väl inte för inte islänningarna har 9 (!) ord för snö! Och våra kära engelsmän har sina salaries and wages för att skilja mellan tjänstemän och arbetare… Vill vi verkligen ha hit såna mossigheter??? Och varför engelska? Var är det för fel på tyska egentligen? Före 1945 var det det första främmande språket folk fick lära sig i skolan. Efter WW2 blev det engelska….
LadyG
Engelska är mer spritt än tyska förvisso. Fast ska vi bara gå på spridning borde alla prata kinesiska (mandarin). Inget annat språk i världen talas av så många smile.gif
littlegem
Professorn i fråga uttalar sig titt som tätt om olika saker i samhället. Bland annat har denne nationalekonom lagt sig i debatten om växthuseffekten på ett sätt som inte imponerar. Tvärtom.

Som forskarutbildad har jag en viss förståelse för att högutbildade akademiker har en analytisk förmåga som de kan tillämpa utanför den egna vetenskapen. Däremot ska vi också ha insikten att vår vetenskapliga kompetens har tydliga gränser utanför vilka vi är amatörer. Det är faktiskt en del av vår kompetens som forskare att känna dessa gränser! Den insikten saknar professorn ifråga.
Hannele
CITAT (Sollan @ 04-02-2006, 18:01)
CITAT (karjo @ 04-02-2006, 15:51)
Teckenspråk är ju också ett officiellt språk, har jag fått lära mig. Det är Sverige ganska ensamt om att ha tror jag.

Teckenspråk är globalt. smile.gif )

Nej, varje land har sitt eget teckenspråk.
Teckenspråk är dövas första språk, svenska blir deras andra språk.
zaaritha
Så dumt! Självklart ska vi ha kvar svenska som språk!
Pirum
Jag tycker vi ska ha kvar svenskan, och då som officiellt språk, även om jag som tonåring ibland var inne på att vi borde gå över till engelska av ekonomiska skäl. Andra skäl finns ju inte.

Vad gäller engelska, och svenska folkets kunskaper, så misstänker jag att engelskakunskaperna på senare år generellt sett har _försämrats_ blink.gif 18-åringar nu jämfört med 18-åringar för 10 år sedan alltså. Men det kanske får bli en annan tråd. (möjligen kan ökad kopiering av otextade filmer via internet ändra på detta igen - fast nu ökar även textningen av filmer och serier, så fan vet)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon