Full version: Fåglar
Klematis
Matar ni fåglarna ute? Jag har flera fågelhus med fågelfrön i + talgbolar. Mysigt att se när de kommer och äter.
pisanggoreng
Inga fåglar har velat komma i år... blink.gif Kanske har maten passerat bäst-före-datum..?
Klematis
Vad tråkigt. Vet in te varför de väljer att komma dit de kommer. Min moster har alltid haft mycke fåglar men iår har hon nästan inte haft några alls.
Gurkan
Jag har gjort egna "talgbollar" av frön och kokosfett som iaf. lockar fram lite blåmesar och pilfinkar. Mycket mer än så är det tyvärr inte. Koltrastar ser man då och då.

Mössen däremot har kalas under när det trillar ner smulor.
renate
Jag har flera fröautomater,behällare med nötter och talgbollar.Det är alltid några fåglar på besök.I eftermiddag kom det några Stjärtmesar,de ser så lustiga ut med sina runda,vita huvuden och den långa stjärten.Tyvärr han jag inte fram med kameran.
Snöflinga
Matar med talgbollar och nötpåsar... tidigare tog kajor och skator dem. liksom fiskade upp dem i snörena mad.gif i stället för snören fäster jag maten i ampelkedjor och då får bollarna vara ifred wub.gif
Klematis
Jag gjorde oxå egna talgbollar av kokosfett ett år. Men det var väldigt kletigt.
Gurkan
Jag har gjort en omegastor (om jag får sno det uttrycket tongue.gif ) av ett gammalt clementinnät, den väger mist ett kilo !!! biggrin.gif

Lite kladd blir det men jag är inte rädd för diskborsten. smile.gif
Sirpa
Klart vi matar fåglarna smile.gif

Solrosfrö o talgbollar blir det...
Och så "fläsksvålsbitar" förstås som hängs upp i ett snöre.

Här i snö & kyla klarar dom inte vintern utan hjälp med mat.

Dessutom tycker vi att det är skojigt att titta på de olika arterna som kommer och äter. wub.gif
Magdis
Har en fröautomat med solrosfrön och en talgboll i rönnen utanför köksfönstret. Då kan man sitta och titta på dem när de käkar. smile.gif En gång såg jag grannens katt ligga på lur men då öppnade jag altandörren och fräste åt den. biggrin.gif Skatorna knyckte hela talgbollen förut men sen började jag förankra den ordentligt i trädet. Jag såg hur de tog ett skutt mot bollen och försökte riva med sig den i hoppet men det lyckas inte längre. tongue.gif
LadyG
Egentligen får vi inte mata fåglarna i våprt område, men jag kan ju inte rå för att brödpåsen läcker när jag går förbi rabatten eller hur? ohmy.gif Och alla kan ju råka tappa saker, talgbollar eller solrosfrön, det händer ju de flesta smile.gif
pejori
hänger bara ut nötter och spikar upp en fläsksvål på ett träd till hugade spekulanter laugh.gif laugh.gif
alla nötpåsar utom en äts av, så det finns nog en bäst föredag.(fjolårets kanske) smile.gif smile.gif
massor av småfåglar och hackspettar hälsar på, men jag är så dålig på namnen wub.gif
nu är det en liten gul-grön rackare som dominerar. wub.gif
netaave
Vi har en stor scheresminbuske utanför köksfönstret, där hänger vi talgbollar, jordnötter, russin och äpplen.
Sen har vi en stuga med solrosfrö bredvid.
En och annan kärve blir det också ini busken.
Så hos oss har både fåglarna och husmusen det bra!
Monarda
Har matat ända sedan slutet oktober och glädjande nog har jag väldigt mycket fåglar här. Roligt när man får en ny gäst som t ex svarthättan som jag aldrig sett här tidigare. Hoppas dom vill häcka här också för enligt fågelboken ska dom vara väldigt skickliga sångare.

Förutom fröautomater och fågelstugor strör jag också ut på marken till dom fåglar som helst äter där, såsom siskor, gulsparvar och koltrastar.
Finns egentligen ingen färdig fröblandning som är bra. Jag köper säckar med vildfågelfrö och tillsätter mer hampfrö och jordnötter. Finns 5 kilos påsar på Granngården till bra pris. Ett tips nu när det är kallt är att krossa talgbollarna och strö ut dom så kan dom snabbare och lättare tillgodogöra sig fettet som behövs när termometern kryper ner mot -20.

Har även hängt ut en fröautomat utanför fönstret på kontoret vilket uppskattas av både fåglar och arbetskamrater.
MB1965
Började mata med solros och hampafrön när första markfrosten kom. Gott om fåglar smile.gif

Men ... idag och för två dagar sedan såg jag en dubbeltrast på baksidan, mysko, borde vara borta för säsongen unsure.gif ohmy.gif
littlegem
Jag gillar mesar och vill helst gynna dem på större arters bekostnad. Denna vinter har det verkligen lyckats.

Mitt tips är att skaffa de speciella automaterna där mesarna kan pilla ut hela jordnötter. De är gröna och har stora hål i botten, inte sådana där de behöver hacka genom ett rött nät. De snor en nöt, flyger iväg och hackar den i bitar. De tar ungefär en minut för dem att sätta i sig en nöt.

Jag erbjuder både solrosfrön och jordnötter på min matplats. Mesarna struntar i solrosfröna om de kan plocka ut hela jordnötter. Orsaken är att det tar ungefär lika lång tid att sätta i sig ett solrosfrö som att dela en jordnöt. Nöten ger mycket mer energi per tidsenhet. Det blir grönfinkarna som abonnerar på solrosfröna.

Koltrastarna får lugnt sitta nedanför och städa bort det som småttingarna spiller där uppe, liksom skatorna och ekorren. Fast jag ger koltrastarna äpplen också.
Berith
CITAT (littlegem @ 05-02-2006, 20:07)
Mitt tips är att skaffa de speciella automaterna där mesarna kan pilla ut hela jordnötter. De är gröna och har stora hål i botten, inte sådana där de behöver hacka genom ett rött nät.

Har just en sån "där de behöver hacka genom ett rött nät" med jordnötter. wink.gif Har också ett hus med solrosfrön - går åt massor! - och en halv kokosnöt som jag fyller med kokosfett. I början trillade det stelnade kokosfettet ur nöten och grannens hundar åt med god aptit blink.gif men sen jag fäste ett kycklingnät som stopp fungerar det utmärkt. Hackspettarna hackar och skvätter "smulor" som småfåglarna tar.

Förutom hackspettar så är talgoxar, blåmesar, domherrar, gråsiskor, grönngt, en?/tall?-titor och pilfinkar på besök. (Borde nog ta reda på mer precist vad som finns här. huh.gif )
MB1965
Årets inventering:

Talgoxe, blåmes, domherre, spillkråka,gröngöling, koltrast, dubbeltrast ( borde ha flyttat!!!), rödhake ( borde ha flyttat!!!), entita, gärdssmyg, lövsångare, kaja, kråka, skata, korp, gråsparv, bofink, trädkrypare, grönfink, ringduva, skogsduva, entita, grönsiska, fasantupp, nötväcka, gråsiska, grönfink, hmmm jo större hackspett... undrar om jag missat någotjag har mitt skrivbord i köket mot baksidan, björken och fågelbordet.

Såhär skall man mata fåglar enligt sveriges ornotilogiska förening som också har bra bilder på fåglar vid fågelbordet:
Snabbguide till fågelmatning på vintern biggrin.gif.
Berith
Tack för länken. Ser i min uppräkning tidigare att jag glömt nötväckan. wink.gif

Har aldrig hört talas om dubbeltrast tidigare så nu ska jag ta reda på vad det är. rolleyes.gif
pejori
vilken bra sida!!! smile.gif
den har jag sparat wub.gif
kristerh
jag matar med solrosfrön, hampfrön, och till koltrastarna slänger jag ut äpplen, allt hängt mycket nära fönstret så katten får nåt att dregla åt, och det gör hon rolleyes.gif fönstret brukar vara alldeles fläckigt...
krister
karjo
Slängde också ut äpplen häromdagen! Och vips så hade vi minst 15 sidensvansar här! Så fint!! wub.gif smile.gif
Klematis
Vilken bra sida. Min dotter slår upp alla fåglar hon ser ute och skrever ner namnen. Ska visa hennes sidan.
MB1965
Visst är den ornitologiska sidan fin : wub.gif


detta är en dubbeltrast

Klicka här så hör du den. Kräver real player!

Sveriges radio hade månadens fågel länge och ljud, beskrinvning och bilder finns arkiverade:
Månadens fågel i P2

Dagens f¨gel, lite mer fågelskådarorienterat:
Dagens fågel
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 06-02-2006, 10:10)
Tack för länken. Ser i min uppräkning tidigare att jag glömt nötväckan.  ;)

Det är nötväckan som gör att åtgången på solrosfrön är stor. Den hamstrar nämligen så fort den kommer åt även om den hamstrat stora mängder tidigare. Förmodligen sitter det solrosfrön instoppade i varenda barkspringa i närheten. biggrin.gif
Berith
Aha! Men dom är inte här och äter varje dag. Kanske just därför.... unsure.gif att dom redan samlat på sej en hög. biggrin.gif

En av talgoxarna sover över här utanför, tidigare i Flammentanzen men nu i en annan rosenbuske. När den sov i Fl-n vaknade den med ett skrik varje gång jag gick ut kl 6 och hämtade tidningen i kolsvarta mörkret. Då flyttade den till en annan buske i stället, och dit kommer också dom andra ungefär vid den här tiden. Dom flyger runt, kvittrar och gullar, det ser ut som om dom skriver hjärtan i luften. rolleyes.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (MB1965 @ 06-02-2006, 20:08)
Visst är den ornitologiska sidan fin : wub.gif


detta är en dubbeltrast

Klicka här så hör du den. Kräver real player!

Sveriges radio hade månadens fågel länge och ljud, beskrinvning och bilder finns arkiverade:
Månadens fågel i P2

Dagens f¨gel, lite mer fågelskådarorienterat:
Dagens fågel

Ett par såna hade vi här på gården i fjol, jag fotade genom fönstret men fick inga bra bilder... ska se om någon av bilderna sparades.
Såg att det var trastfågel men har inte vetat att det finns en som heter Dubbeltrast.

Man lär sig nytt varje dag. smile.gif
pia i sundsvall
Jag hittade den här bra tråden,ja visst matar jag fåglarna, matar med frö, kokt potatis, äpple,och brödkanter, det är så trevligt att titta på fåglar och det blir alltid prat om vilka arter man har som gäster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon