Full version: Varm/kallbänk?
TorunV
Halloj!
Har tänkt "gå med i klubben" till våren.
Men, jag har inte lyckats få klart för mig vad resp kall och varmbänk är och vad man planterar i respektive? Nå´n vänlig själ som kan hjälpa mig?

Vill gärna få det så "rätt" som möjligt i början, har gått miste om många år iom husbygge och trädgård som ska byggas upp från grunden, pust...

Mvh, Torun V blink.gif
kerstin z5-6
Varmbänk är en låda med färsk hästgödsel -eller annan snabbt brinnande gödsel underst -därefter vanlig jord från påse-överst ett lock av gamla fönster eller liknande
Sidorna kan gärna vara isolerade -en mot husvägg övriga av halmbalar
I denna uppstår snabbt hög temp-som sakta sjunker
När jordtemperaturen är lagom -kan man så frö i varmbänken -som då håller värmen av sig själv sas...fram till riktig vår
När man kan börja med en sån -beror på var man bor

När den gjort sitt jobb-och jorden kallnat -har du en kallbänk
I denna kan du övervintra små plantor sticklingar mm som då får en lite mer skyddad miljö från väder och vind, än de skulle fått på friland .

Naturligtvis kan man göra en kallbänk direkt med bara jord i
smile.gif
TorunV
Tack för svar! Nu har jag lite mer koll....

Mvh, TorunV
MB1965
Så när gör man lämpligen en varmbänk? Och när är det dags att så i den ?

FUnderar på lite skyddade land- bambi och snigelspärr - men det är bara is och snö ute nu....
kerstin z5-6
DEt beror på var du bor -april i z5 smile.gif men du kan säkert börja tidigare
MB1965
Jag bor i Z2 göteborg-på kartor står det på gränsen Z1 men jag bor i en sänka och det är vartfall 2 grader kallare på vintern, och ett par grader varamare på sommaren 'n den omgivande trakten.
kerstin z5-6
Då kan du göra den nu
här är en bra länk >varmbänk
MB1965
vad kul:)

Kerstin, du är en klippa biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon